Voor het eerste naar het kinderdagverblijf

Hallo allemaal,

Yara gaat binnenkort voor het eerst naar het kinderdagverblijf. ( 4 dagen per week) ma-d/ do-vrij
Misschien schrijf ik dit berichtje meer voor mezelf dan voor haar.
Ik vind het best lastig en moeilijk,
Ik schrijf eigenlijk dit berichtje om te horen hoe andere moeders dit ervaren hebben.
Yara zit volgens mij in rrn horizontale groep? ( van 0-1 jaar)
We krijgen maar 2 wendagen. (is dit voldoende?)
Ik ben met name bang dat ze 's middags slecht slaapt omdat ze nu alleen slaapt.
En ik ben onzeker of ze genoeg aandacht krijgt en dat ze geduld met haar hebben.
(Bijvoorbeeld ritueel om spugen zo min mogelijk te voorkomen)
Als laatste ben ik bang dat ze mij niet meer herkent na zo’n dag zonder mama
Kortom ik zie beren die er misschien helemaal niet zijn.
Hopelijk kunnen jullie mij geruststellen.

groetjes.

Mappa en Yara

Gewijzigd door - mappa op 29 May 2007 09:18:49

Sorry, geen ervaring mee. Mijn kindjes gaan naar m´n schoonzus.
Kan me best voorstellen hoor dat je ermee zit. Is ook niet niks om je kindje 4 dagen weg te brengen.
Hoop dat je van de andere meiden goede reacties krijgt, om je gerust te stellen.
Groetjes Maaike

Hoi,

Onze dochter gaat 2 dagen naar kdv. Ze heeft het er prima naar haar zin. Ze is nu 11 maanden en zit er sinds ze 8 maanden is.
Ze is vrolijk en vind de andere kindjes echt geweldig. Als ik haar op haal krijg ik een glimlach van oor tot oor en een knuffel.
Slapen gaat wat minder, maar ze heeft hier geen last van. Ze proberen daaar het ritme van thuis te volgen, maar door de vele indrukken is ze daar liever wakker. Praat goed met de leidster over watje wel en niet wilt. En let er op dat je als je ergens tegenaan loopt je het meteen bespreekt.
Waarschijlijk is het voor jou moeilijker dan voor de kleine, tenminste zo ervaren wij dat.

En als je ziet dat het daar goed gaat dan is het oke…

Succes!!

Hoi Mappa,
Maak je niet te druk, zij heeft het er waarschijnlijk minder moeite mee dan jij. Ons meisje zit ook 1 dag in de week op het kdv en dit gaat prima. De eerste keer moest ik ook wel even een paar traantjes laten, maar het begint nu te wennen. Anouk is 2 x geweest om te wennen (2 halve dagen). Zij gaat er al naar toe vanaf dat ze 3,5 mnd oud was en zit in een groep van 0-3 jaar en dat gaat prima. De leidsters zijn heel erg lief en je kunt alles met ze bespreken. Bij ons houden ze een creche-album bij, zodat je precies weet wanneer en hoeveel ze gedronken hebben, hoeveel geslapen etc. Anouk slaapt op de creche ook wel wat minder, maar dit haalt ze de volgende dag thuis altijd weer in. Bespreek vooral alles wat je kwijt wilt. Bij ons zeggen ze ook hoe jonger ze komen hoe makkelijker het gaat. Veel succes en laat even horen hoe het gaat. Grt, Sabine

Jeske gaat niet naar een kdv, maar naar een gastouder. Dit geeft me een fijn gevoel, vooral omdat ik die gastouder al mijn hele leven ken (is mijn oude buurmeisje, zij heeft mij nog vastgehad als baby)…
Ik laat haar met een gerust hart achter en Jeske heeft het naar haar zin daar…

Oh, ik herken je gevoel helemaal hoor!
Maar je zult merken dat het kinderdagverblijf zooooo leuk is voor kinderen! Ze leren er veel en hebben dikke pret. Charlotte heeft op het kinderdagverblijf altijd een totaal ander ritme gehad dan thuis, kennelijk gaat dat zo. Ze was altijd behoorlijk moe na zo’n dagje, maar dan ging ze 's avonds wat eerder naar bed en kan ze verder bijkomen op de dagen dat ik thuis ben.
Met name als je kindje nog heel klein is, dan is het zooo moeilijk om haar achter te laten bij “vreemden”. Ik denk eerder als het ongezond is als je die gevoelens niet hebt. Het komt echt goed, de leidsters op een kinderdagverblijf zijn zo lief!
Tegenwoordig staat Charlotte te juichen als ik vertel dat ze naar de kindjes mag (het kdv). Super toch?!?!

Groetjes, Sandra

Zeker goed om te horen allemaal.
Het liefst doe ik Yara geen 4 dagen naar de creche, maar ik kan helaas geen ander oppas regelen en mag ik niet minder werken. (tenzij ik een andere baan gaan zoeken)
Het is wel fijn om te horen dat de kinderen het wel zal bevallen dat het met name de moeder is die er toch het meeste moeite mee heeft.

groetjes

Mappa en Yara

Hoi Thamar,

Ik moest gister wel aan je denken want volgens mij schelen Kyra en Yara 1 week.
En toen ik las dat je weer aan het werk ging dacht ik , oh jeeh, ik moet ook zometeen. Hoe zal het Thamar vergaan?
Gelukkig heb ik nog even vrijgenomen. Ik kan nog even een paar weken wachten. Ik heb al wel aan het kinderdagverblijf gevraagd of ik meer wendagen kan krijgen en of ik de eerste keer wat langer mag blijven.
Ik denk dat ik ook niet dat ik kan bellen naar het kdv, dan ben ik alleen maar bang dat ik haar op de achtergrond hoor huilen.
Ik merk wel hoe het gaat. Ik zal wel moeten.
Misschien valt het wel mee, ik hoop het in iedergeval wel!

Groetjes

Mappa en Yara

Hoi Thamar, de eerste keer is even stressen lijkt het maar daarna gaat het vanzelf. Ik moet wel zeggen dat ik er op mijn werkdagen altijd extra vroeg uit ga, eerst mezelf douchen, bla, bla, bla en dan om 07.00 uur maak ik Anouk wakker, flesje, dan wassen, kleertjes aan, nog even spelen en dan de deur uit. Alle spullen maak ik wel de avond van te voren klaar zodat ik daar geen stress mee om heb. Nou veel succes dan maar he morgen!!! Grt, Sabine

toen ik voor de keus werd gesteld om of hele dagen met shania door te brengen of haar 2 dagen naar een kdv te doen om verder te gaan met me opleiding heb ik voor het laatst gekozen ,
gewoon puur om het feit dat ze daar ook leert met andere kinderen te spelen/delen en dat het neit alleen maar shania is,
ze zit nu in de giraffen een groep kinderen van 3 tot 4 jaar oud.
ze vind het helemaal geweldig en hoef k me niet te maken. want ik weet dat ze het naar dr zin heeft.
me school heb ik even stop gezet want luna is nog zo klein .

denk niet aan de dingen die je morgen allemaal moet doen ,
maar leef vandaag !

ik ben deze week weer begonnen met werken (32 uur)
mijn werktijden zijn verschillend ivm onregelmatige diensten (werk als groepsleidster op een behandelgroep voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren met gedragsproblemen). ik werk dus ook vaak avonden en om het weekend en heb soms slaapdiensten…dus op zich is 32 uur ook goed te doen
waarschijnlijk zal het vaak om een paar uurtjes oppas gaan. Sheku (de papa) gaat nog naar school maar heeft nu stage en gaat in september de opleiding misschien in deeltijd afmaken. dan zullen we dus iets meer oppas nodig hebben maar nog niet super veel, we lossen elkaar soms af
we willen aisha wel naar een kdv doen zodat ze ook met andere kinderen kan omgaan. ik wil het dan zo plannen dat ze gaat wanneer ik de dagdienst heb zodat mijn moeder oppast als het om een paar uurtjes gaat. neem dus de flexibele opvang
volgende week zaterdag is er open dag en gaan we kijken (kon al eerder mee met ene vriendin die heel positief is over dit kdv en haar dochter is daar ook). bij een open dag zal het merendeel van het personeel er wel zijn en dat vind ik wel erg prettig. zie je een beetje wie er werkt, hoe ze reageren, etc
lijkt me ook wel raar om je kind daar te laten, bij vreemden maar goed er zijn ook voordelen en daar denk ik aan
allemaal heel veel sterkte en alles komt wel goed!

tessa

Hallo allemaal,

Fijn om alle berichten te lezen. Waar ik denk ik het meeste onzeker over ben is dat Yara mij niet meer herkent, omdat ik 4 dagen niet meer bij haar ben. (Ze is nog zo klein)
Ik heb het in iedergeval nu wel zo kunnen regelen dat ik op woensdag vrij ben.
Dus dan is het 2 om 2 dagen. Dan is ze tussendoor toch een dagje bij mama.
Mijn man probeert ouderschapsverlof te regelen maar zijn werkgever doet moeizaam hierover.
Dat is dus nog even afwachten.

Mappa en Yara

ik denk eerlijk gezegd dat je kindje zijn mamma meer herkend hoor ,jij hebt een guer voor je kind en stem die herkent het uit duizende ,ik denk ook eerlijk gezegd dat het gewoon jou gevoel is ,wat helemaal niet erg is hoor als ik vier dagen achtereen moet werken heb ik ook het idee dat de kids liever bij oma zijn dan thuis ,maar dat is het schuld gevoel spreeekt

Gewijzigd door - anouknelissen op 04 Jun 2007 12:41:22

Lieve allemaal,

Yara is voor het eerst 5 uur naar de creche geweest en het ging heel goed!
Ze was heel lief en heeft amper gehuild.
Mama heeft heel veel rondjes in de auto door te stad gereden en was zooooooo…blij dat ze haar weer op mocht halen.
Die uurtjes waren echt killing voor me om het zo maar te zeggen.
Volgende week 2 daagjes wennen, ik ben benieuwd.
Iedereen bedankt voor hun support! Echt heel fijn, ik hoop dat het volgende week weer zo goed gaat.

Mappa en Yara