Voor heel veel later "kleinzoon"

Opa geeft het op. Zijn door reuma gekromde handen willen niet meer en hij geeft de afstandsbediening aan zijn kleinzoon.
“Doe jij het even.” vraagt hij getergd.

De jongen bedient de knoppen en de beelden starten precies op het goede moment, een bomvol stadion, een Zweedse schutter, een Nederlandse keeper in topvorm.
De Zweed schiet, de keeper duikt naar de goede hoek en ranselt de bal ver uit het doel. Het stadion ontploft in een kakofonie van gejuich, gebrul, een oranje zee die het zuiden van Portugal overspoelt als een springvloed.
Bewonderend kijkt de kleine jongen opzij naar zijn grootvader.
“Dat was jij hè, opa?”
“Ja, jongen. Dat was ik.”
“Was je toen de kampioen?” vraagt de jongen.
"Die avond waren we de kampioen. Heel eventjes. De helft van alle Nederlanders hebben naar die wedstrijd gekeken. De economie zat in een diep dal, het Midden-Oosten was nog steeds een kruitvat, de Amerikanen vonden dat ze zich er weer mee moesten bemoeien, maar maakten het alleen maar erger, normen en waarden waren bijna totaal vervaagd, het terrorisme vierde hoogtij, criminele afrekeningen waren aan de orde van de dag, regeringen waren de weg kwijt en namen het een na het andere vage besluit en de sociale zekerheid in ons land was een onzekere factor geworden."
Niet begrijpend kijkt de jongen zijn opa aan.
“Die avond was alles even vergeten, door die wedstrijd. Heel eventjes. Daarom waren we de kampioenen.” mijmert van der Sar zachtjes voor zich uit.
“Ik wil later net zo’n goeie keeper worden als jij, opa.” zegt de kleine jongen en vlijt zich tegen zijn grootvader aan.
Opa slaat een arm om zijn kleinzoon heen en sluit zijn ogen.

sorry wilde dit even met jullie delen

www.victordekeijzer.nl

Liefs Tries

Ik vind het mooi geschreven en tegelijkertijd hard. Het is confronterend, want natuurlijk (helaaas!!!) is het waar wat er staat over terrorisme etc. etc.

Hopelijk komt er eens verandering in. Ooit…

Groetjes, mamma van Stephan

Ja, inderdaad, zo is het leven.

Maar het moet toch anders kunnen…

Soms vind ik het wel raar, dat veel mensen eerder geneigd zijn om “kwaad” te doen dan “goed” te doen (bijv. racisme, terrorisme, zinloos geweld, moorden etc. etc.).
Is het dan zo moeilijk om normaal te doen tegen je medemens en een beetje tolerant te zijn??

Nou ja, ik ben weer eens zwaar op de hand blijkbaar

Gelukkig is niet iedereen zo, dat weet ik ook wel.

Maar ik vind het op dit moment wel even steeds hopelozer worden in Nederland (sorry maar dat is nou eenmaal zoals ik het voel en merk).

Liefs, mamma van Stephan (die er samen met de pappa van Stephan al jaren met regelmaat over denkt om te emigreren)

Mwah, ik zie het geloof ik niet zozeer als weglopen.

Kijk, je leeft maar één keer.

En al dat stresserige gedoe hier in Nederland,
iedereen die zo op zichzelf leeft (mensen liggen rustig een week dood in hun woning bijv.) dat komt me een beetje mijn strot uit zo langzamerhand (sorry voor taalgebruik, maar zo is het wel duidelijk wat ik bedoel).

Zelfs op straat, loop ik op de stoep met Steef, er passeert iemand en er wordt niet eens even hallo gezegd ofzo.
Nee, net alsof je allebei onzichtbaar bent voor elkaar.
Misschien zie ik het nu weer even duidelijker omdat we net in Amerika zijn geweest en ze je daar wel gewoon gedag zeggen enzo. Dat zou kunnen.
Maar ik erger me al langer (jaren) aan dit soort dingen.

Maar ik weet echt dat het in andere landen ook niet altijd “je van het” is hoor.

Maar ik heb het geluk gehad dat ik veel heb kunnen reizen (ook met mijn ouders vroeger) en er zijn gewoon landen,
leefomstandigheden, die mij meer trekken dan dit gehaast hier.
Ik krijg er af en toe knap de zenuwen van.

Nou, was weer een lang verhaal geloof ik

Liefs, mamma van Stephan

P.S. met jouw laatste zin ben ik het zowiezo eens!

Gewijzigd door - Bieb op 30 Jun 2004 14:45:05

Hmm, ik zal zo eens op de landkaart kijken waar dat nou precies ligt

Groetjes, mamma van Stephan