Voetjes staan naar binnen

Hai,

Julian is nu 16 mnd en ‘loopt’ vooralsnog alleen als je hem met je handen vast hebt. Prima hoor, het zelfstandig lopen komt vanzelf. Maar wat nu al erg opvalt is de stand van zijn voeten. Ze staan erg naar binnen. Alle druk zet hij op de binnenkant van zn voet, waardoor hij erg onstabiel loopt.
Je moet zelf eens proberen te lopen op het binnengedeelte, je verliest je evenwicht steeds omdat het maar zo’n smal stukje is. Nu is het zo dat ik zelf moeilijke voeten heb, die ook wat naar binnen staan, ik heb daar altijd al problemen mee gehad, en wil dat mn zoon besparen natuurlijk.
De fysio zei dat naar binnen lopen mag tot zn 3e jaar, maar mocht het erg opvallen ik maar weer eens aan de bel moet trekken. Dat heb ik dus gedaan, over 2 wk een afspraak, dus ik ben benieuwd. Wie weet moet hij wel een zooltje? Hopelijk bevordert dit het leren lopen dan ook?

Wie herkent zulke voetjes? Wat heb je eraan gedaan? (tis niet zomaar een beetje naar binnen hoor, tis behoorlijk…)

Graag jullie mening/ervaring…

Lilypie Second Birthday tickers

Ik ken een meisje die dit ook had. Ze liep daardoor pas heel laat en bleef op haar billen schuiven. Zij heeft op een gegeven moment speciale schoenen gekregen waardoor ze niet meer door haar enkels kon zakken en ze liep binnen no time. Nu loopt ze (ruim een jaar later) op gewoon schoeisel en merk je niet dat ze het probleem heeft gehad. Zij had door het billen schuiven haar enkelspieren niet sterk genoeg ontwikkeld. Misschien dat dat bij jullie ook het geval is. Maar de fysio weet er meer vanaf dan ik

Oke, Julian is alleen geen billenschuiver. Hij is een fanatieke kruiper

hoi mama van julian, het eerste wat ik dacht was ach dat trekt wel weer weg. Moppie liep ook heel wiebelig in het begin, toen ze nog balans moest zoeken. Ik heb toen schoentjes van het met elefantjes gekocht met wat meer steun en toen ging het prima. Maar ja het is wel lastig in te schatten hoe het eruit ziet hier vandaan en als jij aangeeft zelf lastige voeten te hebben is het best verstandig om er even naar te laten kijken. Kan nooit kwaad toch?
groet,
Wendy

Bijna alle kindjes hebben de voetjes naar binnen staan de eerste periode dat ze lopen. Onze jongste had het ook. Ik heb het toen nagevraagd bij de cb, de huisarts en een goede schoenenzaak waar ik met de meiden kwam en ze zeiden allemaal: niks aan doen, trekt vanzelf bij in de loop der tijd.

Maar als het je niet lekker zit, desnoods een keer in overleg met de huisarts. En mogelijk dat de fysio je ook kan helpen over 2 weken.

Groetekes, Sje

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook, en ik hoop dat het ook zo is hoor, maar ik ken idd mijn eigen voeten en de vele lasten die ik er vroeger al van heb gehad, dus uit voorzorg…
Tuurlijk moet zn voetje zich nog helemaal ontwikkelen, maar alle druk wordt nu dus gezet op de binnenkanten en dat ziet er gewoon niet goed uit. Ik kan voorbeelden van andere voetjes van kindjes van vriendinnen, en dit is echt anders.

ja pas rond dat ze 4 jaar zijn lopen ze “goed” op hun voeten,
ze kunnen natuurlijk al lopen rennen en springen maar dat hun voetjes ook echt goed staan dat is vanaf die leeftijd. tenminste dat hoort zo te zijn.
ik snap wel wat je bedoeld denk ik. Bij rico lijkt het net alsof hij “langs zijn sloffen” loopt.
ken je die nep uggs? daar heb je dat ook vaak bij dat de stof te slap is waar je enkel zit en dat je dan langs de zool gaat lopen.
zo zien rico’s voetjes er ook een beetje uit, alsof zijn enkels heel zwak zijn.
maar zijn therapeut zei ook dat dat over moet gaan voor zijn 4e verjaardag.
we zullen het dus wel zien.

@mamavanrico: ik zie het voor me idd.
Het verschil hier is dan weer dat ie zó OP de binnenkant loopt, dat de buitenkant de grond niet echt raakt. Snapje? Beetje ingewikkeld misschien.