Voeteneind of hoofdeind omhoog?

Hoi allemaal,

Onze dochter is erg verkouden en hoest zich een ongeluk (met slijm). We zijn al een paar keer bij de dokter geweest maar het is gelukkig echt alleen een verkoudheid. Het duurt nu al een tijdje en de nachten worden er ook niet langer op… Maar goed, wat ik me afvraag is het volgende. Overal lees en hoor ik dat het kan helpen het hoofdeinde van het bedje op te hogen en dat heb ik ook gedaan (cm of 7). Nou zeggen 2 ledster van de creche dat ik juist het voeteneind moet ophogen want anders kan 'het’er niet uit.

Wat is het nou?

ps: ze hoest soms zelfs zo erg dat ze geen adem meer krijgt of gaat spugen, is dat normaal??

Groetjes Annemiek

Pure onzin om het voeteneind omhoog te doen! Nog hartstikke slecht voor de doorbloeding van de beentjes ook! Niet doen! Zeker bij hoesten moet je juist zorgen dat het hoofdje hoger ligt.

Het hoofdeind moet dus juist wat omhoog. En dat mag “telefoonboekdik” zijn. Gewoon iets de pootjes aan het hoofdeind leggen. Dikke plank ofzo.

Beterschap met de kleine meid.

Groetekes, Sje

Zeker weten dat je het hoofdeind omhoog moet doen. Als je kleine wakker is en daarmee veel rechtop, heeft het minder last van de verkoudheid dan als ze plat ligt in dr bedje ( is bij grote mensen ook zo ). Dat doe je dus dan ook een beetje na door het bedje aan het hoofdeinde te verhogen, verhoog het hoofdeinde inderderdaad zoals Sje zegt dan een telefoondikte hoger ( onder de poten van het bed, niet onder matras ). Een doorgesneden ui wil ook nog wel eens goed helpen op het kamertje.
Ik zou de theorie van de 2 leidsters achter het voeteneinde verhaal wel eens willen weten.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Bedankt Sje en Asje. De theorie van de dames is dat het anders allemaal blijft hangen en er niet uit kan…

Als ik me voorstel hoe dat moet werken kom ik daar niet uit. Het loopt dan niet alsnog uit het keeltje via de mond naar buiten of zo, het zou dan eerder daarin blijven zitten.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Maar dan een volgende vraag; wat moet ik doen als ze een keer echt geen adem meer krijgt? Ik ben van de week zo geschrokken! Ze moest zo hoesten en kwam er niet meer uit, op een gegeven moment kreeg ze dus ook geen adem meer. Het leken een paar hele lange seconden en ik merkte aan mezelf dat ik niet wist wat ik moest doen en een beetje in paniek raakte. Gelukkig was m’n man er ook en hij bleef heel kalm. Ik ben zo bang dat ze stikt ofzo…

Belachelijk die theorie! Het lichaam is ook staand in staat om overtollig slijm te lozen dus waarom moet een baby dan ongeveer op haar kop hangen om het kwijt te raken.

Ik kom uit de medische wereld en ik heb echt nog nooit van die gekke theorie gehoord, dus zeg maar tegen de leidsters van de crèche dat ze zich eerst goed moeten laten voorlichten door een arts voordat ze van die onverantwoorde tips uitdelen!

Net wat Asje zegt, ik kan me ook niet bedenken hoe het dan makkelijker weg zou kunnen. Het kan hooguit de neusholte inlopen, met het risico dat het daar de buis van Eustachius verstopt (de verbinding tussen neusholte en binnenoor) en dan heeft je kindje nog kans op een fikse oorontsteking ook als daar slijm uit de longen vast gaat zitten.

Groetekes, Sje

Ik kijk even in mijn kinder-EHBO-boek bij ademnood. Ogenblikje.

Groetekes, Sje

Ieder kind kan gedurende ongeveer 1 minuut zonder zuurstof normaal functioneren (zie bijv. zwemmen onder water). Als de ademhaling langer belemmerd wordt (door wat dan ook) dan kan de reservevoorraad zuurstof wel uitgeput raken. De hersenen reageren dan met bewustzijnsverlies.

Dus zolang die “ademnood” minder dan een minuut duurt bij je dochtertje, hoef je je geen zorgen te maken.

Als het te vaak voorkomt naar je zin dat haar adem stokt, dan even overleg met de huisarts voor evt. verder onderzoek.

Bij hoestaanvallen is het vrij normaal dat ze soms flink naar adem moeten happen. Dat heb je zelf ook bij hoestaanvallen en daar kom je ook altijd weer uit.

Bij lange ademstilstand moet je overgaan tot beademen en daar zijn vaste richtlijnen voor. Mijn advies is: ga een cursus EHBO bij kinderongevallen doen. Hier wordt die bijv. georganiseerd via de thuiszorg-organisatie. Mijn man en ik hebben beiden die cursus gedaan toen onze oudste nog een baby was en het maakt je een stuk minder onzeker als het gaat om noodgevallen.

Gelukkig hebben we het nog nooit hoeven gebruiken, maar het idee dat je weet wat je moet doen of dat je in elk geval dat boek bij de hand hebt als het nodig is, maakt je hart en je hoofd rustiger.

Dus doe zo’n cursus! Samen met je man! Want hij is ook weleens alleen met de kleine meid en dat moet-ie niet naar jou hoeven bellen.

En laat je niet afschrikken door evt. kosten van zo’n cursus want als het goed is krijg je een flink gedeelte vergoed door je ziektekostenverzekeraar omdat het een cursus is die ziektekosten (bijv. ziekenhuisopname) kan voorkomen.

Groetekes, Sje

Dank je Sje! Toevallig heb ik ons van de week meteen opgegeven voor zo’n cursus. Het is via internet dus ik ga zometeen gelijk beginnen.

Het is dus wel 'normaal’dat een baby bijna stikt door het slijm bij verkoudheid?

Groetjes Annemiek

Als je twijfelt over reacties van je kind ergens op, bekijk het dan vanuit jezelf.
Zelf blijf je ook weleens steken in een hoestbui.

Nog een voorbeeld: als je kind ziek is en 200ml. melk naar binnen geplenst krijgt elke 4 uur, en het komt er zo’n beetje allemaal weer uit. Bekijk dan vanuit jezelf: als je zelf ziek bent, hoe zou je het dan vinden om elke 4 uur 200ml warme melk te krijgen? Niet tof! Zo werkt dat voor je kindje ook.

Er zijn moeders die helemaal in paniek raken omdat hun zieke kindje de 200ml melk niet helemaal opdrinkt of alles er weer uitgooit. Maar ja, helemaal vreemd is het natuurlijk niet!

Dus het scheelt je al heel veel onrust en onzekerheid als je net doet of je je eigen kind bent.

Goed bezig met die cursus, al vind ik persoonlijk een internetcursus EHBO niet ideaal. Je moet de dingen namelijk ook in praktijk kunnen oefenen, zoals wanneer er iets vastzit in het keeltje van je kindje of wanneer je je kindje zou moeten reanimeren. Je moet wel een keer geoefend hebben hoe dat voelt om een baby te reanimeren. Als je dat in theorie op internet leert, weet je niet hoeveel kracht je juist wel of niet moet zetten.

Mensen denken dat er bij reanimeren veel kracht komt kijken omdat je dat in films altijd zo ziet, maar dat moet je op een baby niet zo doen want je drukt heel die borstkas plat en je bent verder van huis.

Dus ik adviseer eigenlijk om een “live-cursus” te gaan doen in plaats van via internet. Met alleen theorie ben je niet volledig “opgeleid”. Praktijklessen horen er wel degelijk bij.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Feb 2010 13:19:47

Sje, bedankt voor je tips. Van dat hard drukken met reanimeren wist ik inderdaad. Inmiddels weet ik ook, 2 keer luchtgeven en 15 x borstkas indrukken. Bij de cursus hoort trouwens 1 praktijkavond. De cursus wordt nu gepromoot op TV, misschien heb je die gezien.

Groetjes Annemiek

Aj, daar is het al anders dan hoe wij het in november bij de herhalingsavond geleerd hebben: beginnen met 5 beademingen, 30x reanimeren, 2x beademen, 30x reanimeren etc. Evt. is inderdaad 15 op 2 mogelijk i.p.v. 30 op 2)

Is het een algemene cursus EHBO of speciaal kinder-EHBO? Daar zit verschil in namelijk. Aan volwassenen-EHBO heb je niet altijd iets in geval van kinderen.

Groetekes, Sje

Het is een cursus EHBO bij kinderen… inderdaad eerst 5 keer beademen voordat je met reanimeren begint. Wat ik ook niet wist, jouw mond over mondje EN neusje van je kind. Best leerzaam dus!

Groetjes

Leerzaam inderdaad he?! Heel fijn om er meer over te weten. En niet alleen voor je eigen kinderen maar er komt een moment dat er vriendjes en vriendinnetjes komen spelen en ook in dat geval is het fijn om te weten wat je moet doen als er iets misgaat.

Fijn trouwens dat er een praktijkavond bij die cursus zit!d

Succes met studeren en oefenen!

Groetekes, Sje

Zitten soms tips in die cursus waar je zelf niet bij stilstaat.

Bijv: als een luierdragend kind hete vloeistof over zich heen krijgt, luier onmiddellijk uit doen!
Dat wordt nogal eens vergeten maar daar gaat die hete vloeistof in en dan kan het kindje daar lelijk verbranden.

Groetekes, Sje

hej daar…

joep mijn zoontje van nu bijna 8 weken is bijna klaar met zijn verkoudheid.
En ik heb er ook wakker van gelegen. ik ben naar onze apotheek geweest… en er bestaan neusdruppels met zoutoplossing ipv spray.
1 keer ochtend en 1 keer voor de nacht gebruikt… je kindje vind het echt niet erg en dat maakt alles veel losser.
Wel tot gevolg even roggelige hoest, maar van vsm heb je druppeltjes die bij je vanaf 1 dga oude baby de hoest minder pijnlijk voor de keel maakt… en ik heb beide gebruikt en ik werd er geruster op omdat joep er beter op reageerde…

dus misschien is dat iets… ben zelf niet fan van alle geneesmiddelen… maar zo’n kindje zichzelf kapot laten hoesten is helemaal niets!

succes ermee

xx