Voedingschema 6 maanden

Hoi lieve ervaren mamma’s…

Vorige maand vroeg ik om advies voor een voedingschema voor Alex van 5 maanden… nu ben ik al weer aan het tobben over een schema voor 6 maanden.

Mijn vragen zijn nu:
- Ga ik meteen een hele fles wisselen voor een groentehapje?

• Hoeveel groente moet ik gaan geven?
  • En hoeveel fles in combinatie met die groente?
  • Hij zal dan ook over gaan op de standaard 2… is dat hetzelfde qua hoeveelheid?

Ik wil niet altijd potjes geven, hoe doe ik dat dan voor een baby van 6 maanden?

Dat zijn heel wat vragen he… misschien kan iemand mij adviseren, of aangeven hoe jullie het doen/deden.

Alvast erg bedankt
Liefs Lauren & Alex

Beste Lauren, ik moet even goed nadenken maar volgensmij zag mijn schema er (ongeveer) zo uit:

• als Joaquin wakker was eerste fles (Nutrilon 2 is hetzelfde qua schepjes maar mogen minder flessen per dag) 180ml water 6 scheppen (200ml).
  • 10:00u fruithapje
  • rond 13:00u fles 200 ml (kan ook uur later ligt aan de honger van Alex)
  • 16:00u fles 200 ml
  • 17:00-18:00u groentehap plus toetje
  • 19:00-20:00u laatste fles 200 ml

Je kan vanaf 6 maanden baby koekjes, soepstengel en diksap/water/thee geven als tussendoortje het beste is dat als je dat op vaste tijden doet, op het moment als je denkt dat je kleintje daar behoefte aan heeft op de dag…

rond 8 of 9 maanden valt de fles van 4 uur er vanzelf af omdat je dan een boterham gaat geven `s middags met opvolgmelk. En dan kun je ook eventueel een tijdje je groentehap wat eerder geven. Je mag trouwens ook zelf gekookt eten pureren en geven, dat vond Joaquin altijd erg lekker en een goede manier om te wennen aan straks met een maand of 11 met de pot mee eten.

Volgensmij mogen ze Nutrilon 2 nog 4 flessen per dag en Nutrilon 2 vult heel goed.

Succes en veel plezier! Groetjes, Ghislaine.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

hoi,

Dit was ons 6 mndn schema:
07 uur 200 cc ontbijtpapje
0830 uur slapen 1 a 1,5 uur
11 uur fruithap & fles 180 cc
12/1230 uur slapen 1 a 1,5 uur in bed
15 uur 180 cc + 6 schepjes
18 uur groentenhapje samen met papa en mama aan tafel
19 uur 210 cc + 6 schepjes

Ik maak nog steeds al z’n groentenhapjes zelf. AH heeft een heel leuk boek “Opperdepop”. Hier staan veel recepten in ook onder verdeeld in de leeftijd/maanden van je baby. Op m’n partime dagen maak ik verschillende hapjes voor hem klaar voor een week of meer en deze vries ik in. Dan hoeven we 's avonds z’n hapje alleen op te warmen in de magnetron.

Ik wil je adviseren om niet te veel eetmomenten te hebben anders blijven ze eten en dan krijg je misschien 's avonds z’n groentenhapje er niet in. Ook zou ik jouw eetmomenten (lunch/diner) samen doen. Is gezellig en zien eten doet eten.

Lilypie First Birthday tickers

Hee Ghislaine,

Heel erg bedankt voor het schema!! Ik ga het eens opschrijven straks.
Dus die nutrilon 2 flesjes vullen erg goed? Kan er meer tijd tussen de flessen zitten dus…
Dan moet ik dus zijn schema omgooien… Spannend hoor.
Hoeveel groente gaf je dan ongeveer? Een klein bakje ofzo?
En dan met 6 maanden nog ongeveer 3 flesjes, fruit en groente? En een tussendoortje? Geen pap? Ik din de laatste fles 2 schappen rijstebloem… kan ik dat dan nog doen? Of is dat niet nodig/1 schepje?
Haha, ik blijf maar vragen… sorry :blush: hihi

Liefs,
Lauren

Hoi Lauren!

Als ik jouw was zou ik dan in de laatste fles een schepje rijstebloem doen, maar ik heb dat zelf nooit gedaan en dat hoeft ook niet persee, als Alex goed slaapt op een fles waarom wel, toch? Melk alleen is meer dan voldoende voedingstoffen.

Groentehap kun je gewoon een heel potje (6 mnd +) geven of zelf gemaakt bijvoorbeeld gekookte aardappels of rijst met boontjes of broccoli en kip of rundvlees zónder peper en/of zout toevoegen pureren. Pppfft hoeveel gram is dat… 300 of 400? Gokje weet ik niet meer precies.
Niet te nauw nemen, dat merk je vazelf wel wanneer hij genoeg heeft ik houd liever wat over dan dat ik te weinig zou hebben. En een toetje lekker erachteraan mag ook bijvoorbeeld Nestle Yogolino of een ander merk babytoetje.

Inderdaad je merkt wel dat Nutrilon 2 veel zwaarder is ik denk dat je vrij snel terug gaat naar 3 flessen. Mocht dat niet zo zijn, maak je geen zorgen 4 flessen mag ook nog
Ik gaf weleens pap maar dat hoeft niet. Joaquin vind dat niet zo lekker dus vandaar dat ik dat niet geef, maar je zou bijvoorbeeld i.p.v. eerste fles `s ochtends pap kunnen geven (kan ook in flesvorm maar ook lepelen, er is veel te koop).

*Als je 3 flesjes geeft vervang je de fles van 16:00u door om bijvoorbeeld 12:30u een half boterhammetje (met boter en leverpastei of appelstroop of smeerkaas) te geven met flesje van 200 ml. Op een gegeven moment word die halve boterham een hele en dan nog een halve fles van 100 ml melk erbij. Komt allemaal vanzelf wel.

*Dan kun je om bijvoorbeeld 16:45u de warme hap met toetje geven.

En Alex slaapt natuurlijk met 6 maanden ook nog 2 x op een dag.
Ik deede dat altijd s ochtends van 10:30u tot 11:30u ens middags van 13:00u tot 14- of 15:00u.
Je zou als hij wakker is en je geeft geen fles meer om 16:00u water/diksap/thee met een koekje of soepstengel kunnen geven.

So lang verhaal! Haha hoop dat je er iets mee kan en meestal vind je je eigen weg er wel in, tenminste ik neem de adviezen van het CB ter harte maar ik doe er mee wat ik en Joaquin zélf het fijnste vinden! Groetjes xx

OH ja! Is inderdaad wel goed om gezellig samen aan tafel te eten dat doen wij ook altijd
(Want ik heb wel eens gezien dat dat niet gebeurde en het kind wil nu niet meer eten of op de bank een paar hapjes lijkt me niet fijn)…

Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 12 Oct 2010 14:36:32

Vorige week bij cb geweest. Volgende schema meegekregen:

6.30-7.00 uur:
start dag met fles of bordje pap. Wij starten met fles van 210 (water/7 scheppen voeding)

10.00 uur: half potje fruit
12.00 uur bordje pap (180 ml water/6 scheppen nutrilon en 5 scheppen pap)

15.00 uur als groente goed gaat nu alleen koekje en sap anders fles

17.00-17.30 uur: warm eten (heel potje)

19.00 uur fles zie 6.30 uur.

Tessa eet hele potjes groente leeg. We geven deze om 15.00 uur ,et wat diksap en om 18.00 uur bord pap met de rest van het potje fruit. Als we dit namelijk doen zoals het schema aangeeft, drinkt ze haar laatste fles niet. Ik vind het toch wel belangrijk dat ze haar melk ook nog binnenkrijgt.
CB hier zei dat de flessen nu niet meer zo belangrijk zijn. Minimale hoeveelheid melk die ze binnen moeten krijgen is 500 ml. Vanaf 7 maanden komt hier ook nog brood bij.

Gewijzigd door - mamavantessa op 12 Oct 2010 14:38:04

Gewijzigd door - mamavantessa op 12 Oct 2010 14:38:51

Bedankt voor de reacties!
Ik zie hier wel verschillen! Dus ik ga het eens rustig bekijken… lastigh hoor steeds bedenken hoe je alles gaat aanpassen zonder dat ie er te veel last van heeft…
Ook grappig om te lezen dat hij dalijk vanalles gaat eten en proeven enz… denk dat dat hem wel bevalt eten doet Alex wel graag…
Pff… ik moet met 6 maanden naar het CB maar ik heb tot nu toe NIKS van eetschema’s te horen gekregen, en ook niet wat hij aan hoeveelheden moet krijgen. Beetje lullig want we bleven op een gegeven moment maar meer geven terwijl dat helemaal niet meer de bedoeling was… zeiden ze niks van
Ik vroeg de vorige keer hoe dat ging met fruithapjes. Toen zeiden ze dat ik maar in het boekje moest kijken. Maar daar stond niks van eventuele tijdstippen of hoeveelheden in

Ja slapen zou hij inderdaad 2x lang moeten doen overdag… jeetje dat is wisselend hoor… soms maar half uur, soms wel 2 uur achter elkaar… dat ritme overdag is echt niks bij Alex…

Naja, vind het wel ontzettend spannend allemaal… gek he…

XX Lauren en Alex

Ik begrijp dat je kleintje bijna 6 maanden is en nog geen groente eet? Dan is het echt nog bijvoeding wat je straks gaat doen. Ik ben begonnen met een paar hapjes en dat kun je steeds een beetje opvoeren. dat gaat heel gelijdelijk. Ik heb altijd zelf gekookt en in het begin vroor ik de groente in in ijs blokjes houders. Zo heb je mooie kleine porties. Eerts eten ze een paar hapjes en dan en heel blokje en dan weer iets meer. Soms moeten ze wel een aantal keer hetzelfde eten om er goed aan te wennen. Hier was wortel en gourgette favoriet.

Als ze hele potjes gaan eten zal je vanzelf merken dat ze minder gaan drinken en kun je een fles weg halen. Maar nu echt nog niet hoor. En als het eten van groente goed gaat kun je beginnen met fruit en daarna kan je aan de groente aardappels toe gaan voegen en uit eindelijk ook vlees maar dat komt allemaal vanzelf wel. nu is het eerst alleen wennen aan de smaak en verder hou je gewoon je schema aan wat je al hebt op dit moment.

Hoi Muriel, dankje voor de tips! Alex eet idd nog geen groete. Hij eet alleen fruit. Ik rasp appeltjes, peertjes en dalijk banaan.
Als ik het goed begrijp kan ik het beste straks naast de nutrilon 2, kleine hoeveelheden groente geven? Bijvoorbeeld vóór zijn laatste flesvoeding? En op een gegeven moment valt die laatste flesvoeding weg als hij een heel potje eet? En als hij meer groente eet weer, minder fles geven etc?
) hihi.

Ja het is een heel gepuzzel soms. Bij ons ging de fles van rond 15 uur het er eerste af. Wij geven nu nog steeds de laatste fles. Om 17 uur eet ze en krijgt ze een toetje en dan om 19 uur nog een fles. Ze krijgt om 15 uur nu wat diksap. Ik heb me er toen ook wel eens zorgen om gemaakt maar je zal zien dat het straks vanzelf gaat. Als er meer gegeten word dan zal hij vanzelf minder gaan drinken. Maar nu echt nog gewoon alle flessen blijven geven en maar eens kijken hoe het met de groente gaat.

Hoi allemaal,

Heb jullie schema’s en tips eens doorgenomen… ik denk nu zelf aan het volgende als Alex 6 maanden is:

07.00 - 180 cc
11.00 - Fruit
12.00 - Pap
15.00 - 120 cc
17.00 - Groente
19.00 - 180 cc

Is dan dus met standaard 2… en dat is dus zwaarder heb ik begrepen… Is dit wat denken jullie??
Ik heb Alex gisteren voor het eerst een half potje sperziebonen laten eten, hahahah hij dacht natuurlijk dat hij fruit kreeg, dus z’n gezicht vertrok en begon te huilen… 5 minuten later was hij gewend en wilde hij meer… fijn!!

xxx

Hallo,

Als ik jouw was zou ik smorgens beginnen met de pap, aangezien ze een hele nacht achter de rug hebben is het wel fijn om met wat stevigs te beginnen. Het beste is dan lepeltjes pap en geen flespap. Maar dat moest hier in het begin ook echt opgevoerd worden steeds iets steviger.

ehm zes maanden is, owja ik kwam zijn oude schema net nog tegen toen ik aan het opruimen was, wat een geluk.

7.00: 200ml + pap (lepeltjes dik, in het begin helft lepelpap, helft flespap en dat opgevoerd).
10.00: fruithapje + vocht ernaast (sap/thee/water)
12.00: 200ml flesvoeding + broodkorstje
15.00: koekje + drinken
17.00: Groentehap + 200 ml Flesvoeding

Fruit en groente gewoon opvoeren naar behoefte tot een min van 100 gram en max van 200 gram ieder kind verschilt en in het begin is 1 hapje bij wijze van al voldoende.

Ik zal ook even de richtlijnen overtikken die ik van mijn CB heb gekregen, misschien handig. (Hoewel dit per CB verschilt, dus even kijken wat je ermee kan).

6 Maand:

• 3x flesvoeding: waarvan 1x pap
  • 1x warme maaltijd, bestaande uit groente, aardappel(rijst ed), 1 el vlees(vervanger)
  • Fruithapje
  • Brood(korst) om te oefenen.

7/8 maand:

• 2x flesvoeding waarvan 1x pap
  • 1x broodmaaltijd (aangevuld met 1 v/d 2 flesvoedingen) brood/boter/evt beleg
  • Warme hap + toetje bijv. yoghurt
  • Fruithapje

9/10/11 maand:

• 1 papvoeding of 1 broodmaaltijd + opvolgmelk
  • 1 broodmaaltijd + opvolgmelk
  • 1 Warme maaltijd + zuiveltoetje
  • fruithapje
    Tussendoor: water, vruchten/diksap, slappe thee, (kinder)biscuitje, toastje, beschuit, cracker, cracotte, soepstengel, broodkorst, rijstwafel.

12 maand en ouder:

• 1 papvoeding van halfvolle melk of broodmaaltijd met halvolle melk
  • 1 broodmaaltijd met halfvolle melk
  • 1 warme maaltijd + toetje
  • 1 tot 2 stuks fruit
    Tussendoortjes zelfde als hierboven.

Raak niet meteen in paniek als je kindje nog op vier flessen zit ipv 3 bij zes maand, is helemaal prima 3 is het minimale zeg maar en wanneer de bijvoeding opgevoerd wordt tot hoofdvoeding blijven de flessen vanzelf staan, is een volledig geautomatiseerd process.

Owja wat ik doe is zoveel mogelijk werken naar een volwassenschema en die tijden in de gaten houden.

Dus
7.00-8.00 Ontbijt: flesvoeding/melk, pap/brood (gezien leeftijd)
10.00 Tussendoortje: Fruit en evt. drinken
12.00-13.00 Lunch: flesv./melk, brood
15.00 Tussendoortje: Koekje en evt. drinken
17.00-18.00 Diner: Warme maaltijd + Toetje

En Het schema: Ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, is bij elke maand vanaf 6 maanden toepasbaar

Hoi Jaantje… bedankt voor de schema’s!! Ik ga ze iig overschrijven…
Dus als ik het goed begrijp mag ik Alex ook “ander vocht” dan fles geven? Mag dat ook water zijn? En geef ik dat gewoon uit het flesje met speentje waar hij altijd uit drinkt?
En het is toch zo dat bijvoeding pas hoofdvoeding wordt zodra bij de groenten ook aardappelen/rijst en vlees/vis komt?

Iig erg bedankt voor de moeite!

Ze mogen altijd ander vocht dan flesvoeding als ze de flesvoeding maar ophebben. Maar dan zou ik het als nog bij water/slappe thee/zuigelingenranja diksap houden. Bij zes maanden drinken de meeste 3-4x 200 ml flesvoeding dus 800ml vocht, bij 3 flessen van 200 kan je dan nog sap ernaast aanbieden, maar het is niet verplicht. Nu het weer kouder is drinken de kleintjes minder dan als het warm weer is.

Dit kun je idd gewoon uit de fles aanbieden, maar als je het leuk vind kan je ook alvast het vocht met een tuitbeker oefenen, er zijn verschillende tuitbekers vanaf 6 maanden in de handel.

Als ik jouw was zou ik hem wel voeding geven wat geschikt is voor zes maanden, tenzij hij nog geen vast voedsel gewend is? Zelf was ik al eerder begonnen met groente en fruit dus hier zat hij er met zes maanden snel op de 100/200 gram groentehap.

De verhouding is over het algemeen 100 gram aardappelproduct, 100 gram groente en 1 el vlees. Dus ongeveer 200 gram. Als ze er goed opzitten eten ze 100 tot 200 gram en dan kun je het idd als hoofdmaaltijd zien. Ze zijn niet verplicht om alles op te eten en vooral in het begin moet het leuk blijven, dus een paar hapjes aanbieden, wil hij niet dan laat je het wezen probeer je het de volgende dag weer.
Een zelfgemaakt hapje kun je de dag erna ook nog geven, mits je het in de koelkast bewaard en wat dan overblijft gooi je weg.

Het is echt ontzettend verschillend per baby wat ze nodig hebben. Je kan ze niet meer of minder laten eten, ze eten echt wat ze nodig hebben.

Sylvie haar schema is heel anders dan die van de rest

7.00-8.00 Bordje pap (250 ml melk gemaakt met 7 schepjes vanille pap en ze eet alles op)
12.00-13.00 2 broodjes zonder korst met aardbeienjam er op (we zijn op het moment aan het experimenteren met ander beleg)
Hier krijgt ze altijd 120 ml melk bij maar de ene keer drinkt ze het niet, de andere keer wel.
15.00 Zelf geprakt fruithapje (2 stuks fruit, eet ze ook altijd helemaal op)
17.00 Bordje groente + toetje (De ene keer uit een potje, de andere keer met de pot mee)
Savonds wil Sylvie gewoon geen flesje meer. Als we het wel maken en geven kunnen we het daarna gewoon weggooien. Sylvie heeft savonds echt geen honger meer en slaapt wel van 19.00/20.00 tot 7.00/8.00.
Ze drinkt tussendoor nog wel diksap maar niet op een vast tijdstip, dat krijgt ze gewoon wanneer ze zin heeft.

Gewijzigd door - goudvisje20 op 18 Oct 2010 11:36:55