Voeding

Hoi hoi,
Mirthe is bijna zes maanden en ik ga volgende week woensdag weer aan het werk… Snifsnif…
Ik ben vorige week begonnen met de borstvoeding af te bouwen. Het was een hele omschakeling omdat ik ook meteen maar begonnen ben met de fruit en groentehapjes… Jaja, het wordt nu een echt mensje!
Ze vindt het gelukkig heerlijk en ook de fles gaat er goed in…
De voeding die ik om half drie gaf is er nu helemaal af… en is dus een fles geworden!
Ook de avondvoeding van half elf die ze tot vorige week nog dagelijks kreeg is er nu af. We zitten nu dus op vier melkvoedingen en op een groente en een fruithapje per dag…
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk trots ben op mezelf (en op Mirthe natuurlijk) dat ons dit in een week tijd al gelukt is… Nu belde ik het cb op om wat te vragen over de groente en fruithap en nu zegt ze dat ik over moet op drie melkvoedingen!!! AAAAAHHHH… ik heb dit net voor elkaar… Zo snel kan dat toch niet gaan??? Ik vind het al zo’n verandering…
Hoe doen/deden jullie dat op de leeftijd van bijna zes maand???
Hoe zag jullie dagritme er uit??? Hoe laat gaf je de voedingen en hoe laat gaat/ging je kleintje naar bed???
Ik ben heel nieuwsgierig…

Veel liefs, Chantal
Mama van Mirthe (15-11-2001)

Mirthe haar eigen webplekkie: http://vrienden.clubs.nl/mirthe

ff terug denken jordy kreeg met 6 maanden
7 uur fles opvolg met pap
10 uur fruit
12 uur fles opvolg
uit bed om 3 uur half 4 wat te drinken + rijstewafel (weet niet zeker meer kan ook iets later geweest zijn)
5 uur warm eten
7 uur laaste fles gelijk slapen tot 7 uur volgende morgen

let wel dit is per kind verschillend de eeen wel meer eten als de ander…

volgends het cb zijn dit de richtlijnen
Hoe ziet het voedingsschema bij 6 maanden er ongeveer uit?

Ontbijt:
Borstvoeding / pap van opvolgmelk (180-200 ml) met rijstebloem

Middageten:
Borstvoeding / fles opvolgmelk (180-200 ml)

Tussendoor:
Fruit

Warme maaltijd:
Goente + aardappelen/ witte rijst/ macaroni/ spaghetti/ bonenpuree + 2 à 3 keer per week 1 eetlepel gemalen mager vlees, kip, vis, ei + 1 theelepel (dieet)margarine/ olie

Voor het slapen:
Borstvoeding / fles opvolgmelk (180-200 ml)

N.B. Borstvoeding kan ‘op verzoek’ gegeven worden!

Bedankt…
Ik zat me al af te vragen of dan het laatste eten de warme maaltijd was… Maar de fles voor het slapen blijft dus wel voorlopig???
Ze zijn hier zo onduidelijk op het cb… Mijn vriendin woont in Meppel en haar zoontje is een week ouder dan Mirthe en zij krijgt heel andere adviezen dan mij… Raar toch???
Ik geeft Mirthe nog geen aardappelen, omdat ik nog maar net een weekje bezig ben met de hapjes… Ik houd tot die tijd de vierde fles/borst er dan nog wel even bij…
Bedankt, nogmaals…

Andere reacties ook nog graag welkom…

Veel liefs, Chantal

Hmmm… Nog even… (sorry, hoor… )
Stel ontbijt: half zeven
Middag/fles: half elf
Tussendoor: fruit
Warm eten: half zes
Voor slapen nog een fles…

Zit er dan niet te lang tussen de middag en avondvoeding? Volgens mij houdt Mirthe dat nooit vol…

Veel liefs, Chantal

dan geef je bijvoorbeeld om 4 uur warm…

OF een toetje of iets anders mjammies

Of misschien nog een lekker flesje drinken! Dat zie ik namelijk nog niet staan in het rijtje. Fles diksap of roosvicee (kan ook prima hoor). En een flesje drinken tussendoor is altijd prima, raakt ze ook wel even lekker gevuld van en dan houdt ze het vast wel vol tot warm eten. Oh ja, een soepstengel o.i.d. is ook lekker hoor tussendoor. Nou allemaal tips!

Die van mij is haast ieder uur iets aan het oppeuzelen/drinken, pffffffff. Nou ja Lucas dan, Veronica niet, snik… 2 uitersten bij elkaar.

Zo weer op naar een heldendaad, zoefff SuperMoooo

Ik heb Demi tot 8 maanden bv gegeven, en dat waren er echt MEER als 4 hoor toen ze 6 maanden was, ook in het begin met de flessen, was het ook eerst 4 en later werd het vanzelf minder, volg je gevoel maar jij weet het vast veel beter!!

Groetjes Nathalie
http://vrienden.clubs.nl/demi

Ons meisje van 8 maanden krijgt nog steeds meer dan 3 flessen melk hoor! Ze krijgt er nu nog steeds vier en als ze 's nachts wakker wordt zelfs vijf. Daarnaast eet ze ook nog brood, fruit en groente met een toetje.

Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was, gewoon geven waar ze behoefte aan heeft. Die kleintjes eten waar ze behoefte aan hebben en verder niet. Kijk, als je Liga door het fruit gaat doen, yogurt met suiker of brood met jam i.p.v. bijvoorbeeld smeerkaas gaat geven dan wordt het wat anders…maar in principe geef je een baby niet gauw teveel. Als ze genoeg hebben gehad dan weigeren ze. Daarnaast is de samenstelling van BV helemaal afgestemd is op de behoeft van jouw kindje op dat moment, daar hoef jij niets voor te doen dat regelt de natuur helemaal zelf. En persoonlijk (maar ik ben natuurlijk geen expert) vind ik drie flessen melk zeer weinig. Nu kun je wel melk gaan vervangen door diksap ofzo maar dat raden ze bij ons op het CB juist weer af omdat daar geen voedingsstoffen inzitten en wat ze aan diksap drinken, drinken ze niet aan melk (waar wel voedingstoffen in zitten).

Hihi, fijn hè, al die verschillende adviezen?! Maar goed, zoals ik al zei; maak je er maar niet te druk om en geef gewoon BV of een fles als de kleine dat wil.

Succes!

Groetjes Marielle

natalie…

er staat ook borst voeding op verzoek… helemaal onderaan…

tries

Hoi allemaal…
Bedankt voor alle lieve adviezen! Ja, dat is het juist he??? Je hoort zoveel verschillende dingen… Maar goed, ik haal hier gewoon van alles wat uit en volg mijn gevoel maar een beetje…
Ik vond drie flessen ook erg weinig… Ga dus voorlopig mooi nog even met dit ritme door… ))

Veel liefs, Chantal

Goed zo meisje…gewoon je gevoel volgen, als mama weet je lekker alles het beste Hihi, je weet het alleen zelf niet altijd…(dat je het het beste weet…) snappie het nog?

Toedeloe, groeten van Marielle

Hoi chantal!

Eva kreeg ook nog 4 flessen met 6 maanden, pas nu ze bijna 8 maanden is, zit ze op 3 flessen. En met avondeten kun je nu beginnen met wat aardappel of rijst, met macaroni oid kun je beter wachten tot ze 7 maanden is ivm gluten

Groetjes, Els

Oja, ik vind de ruimte tussen middag en avond eten ook vrij lastig, ik gaf Eva dan wat diksap met een koekje (van die eerste stap van liga bijvoorbeeld) of wat fruit, maar met 6 maanden meestal dus nog een fles rond 3/4 uur)

Nogmaals bedankt… je kunt je soms zo onzeker voelen, he???

Veel liefs, Chantal

ja inderdaad chantal heb ik ook nog steeds soms hoor maar het aller belangrijkste is volg je gevoel… eigelijk geld dat voor alles ik moet het ook nog steeds leren maar gaat al steeds beter jij kent je kindje het beste en je kan je gewoon weg niet aan de lijsten houden want de een wil meer dan de ander…

het komt goed hoor hihihi

Liefs Tries

Ja, wat het zo moeilijk maakt zijn al die verschillende meningen… Ook van het cb… Wat ik ook al eerder zei; mijn vriendin krijgt steeds andere adviezen te horen over de voeding dan ik… En ik kan nou niet echt zeggen dat ze het aanpassen aan het kind, want dit is telefonisch (jawel) gebeurt…

Veel liefs, Chantal