Voeding rekken met fopspeentje

Onze dochter (10 weken) krijgt elke 4 uur een voeding (vanaf 07h00). 's Nachts wordt ze vaak rond 03h30 wakker, ik doe dan een speentje in en weet dan de honger te stillen tot ongeveer 07h00. Soms moet ik om de 15 minuten het speentje er weer in doen maar toch gaat ze niet heel hard brullen van de honger ofzo. Als ze wel heel erg overstuur raakt dan voed ik haar gewoon 100cc (overdag krijgt ze 200 cc per keer).

Is dit zielig? Zouden jullie gewoon nog een voeding geven in de nacht? Zou ik haar zo aanleren dat ze in de ochtend pas krijgt of is ze daar nog te klein voor. Overigens is haar laatste voeding dus om 23h00.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes Annemiek

hoi annemiek

mijn dochter is nu 5 maanden en ik heb dat ook ongeveer een maand volgehouden toen dat maar niet over ging ben ik gewoon weer voeding gaan geven 100cc en het is eigenlijk vanzelf overgaan na een paar weken kwam ze helemaal niet meer… het is net wat je volhoud denk als jij het niet erg vind om elke keer je bed uit te moeten… ik vond het rustiger om haar gewoon voeding te geven daarna sliep ze weer een paar uur achterelkaar…
succes!!
Groetjes naomi

Ik ben van mening dat je een kindje van die leeftijd gewoon eten moet geven wanner hij/zij honger heeft. Zeker 's nachts niet gaan rekken met een speentje als je merkt dat ze echt honger heeft en dat je om de 15 min. er heen moet.
Die nachtvoeding gaat er vanzelf een keer af.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Tien weken is nog jong, ik vind ook dat je gewoon 's nachts moet voeden als ze erom vraagt. Als je elk kwartier een speentje erin moet doen, dan ligt ze niet lekker en zou je dus denken dat ze honger heeft. Die nachtvoeding valt er vanzelf af.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi Annemiek, de mijne is pas 8 weken en heeft nu al geen nachtvoeding meer. Dus het zegt helemaal niks over hun leeftijd. Waarschijnlijk heeft de jouwe dat nog nodig. Wij lopen toch ook naar de kast als we honger hebben en als je honger hebt kun jij ook niet slapen. Ik zou gewoon nog een tijdje nachtvoeding geven totdat ze daar geen behoefte meer aan heeft. Dat zal ze vanzelf wel aangeven. Zo zielig dat ze het dan met een speentje moet doen en idd om de kwartier uit je bed gaan geeft toch echt aan dat ze wel heel erg honger heeft.

Luister naar je eigen gevoel dan komt het helemaal goed!

Ik vind ook dat je bij 10 weken niet zolang moet rekken. Dat je het een uurtje rekt prima, maar vanaf 3.30 uur elk kwartier een speen geven tot 7.00 uur lijkt me veel te lang. Die kleine mop heeft gewoon nog een nachtvoeding nodig op het moment.

Die kun je maar beter geven, want dan slaap je daarna zelf ook weer lekkerder tot aan de ochtend dan wanneer je er elk kwartier uit moet voor een speen!

Dus wie hou je nou voor de gek met die speen? Niet alleen je dochter, maar ook jezelf.

Gewoon voeden om 3.30 uur!

Groetekes, Sje

Bedankt voor jullie reacties! Vannacht werd ze om 03h30 wakker en heeft toen met het speentje weer geslapen tot 05h15. Daarna elke 15 minuten speentje tot uur of 06h00. Om 07h00 heb ik haar toen wakker moeten maken voor haar voeding. Op een gegeven moment kom je op een tijd uit dat je denkt, ik kan het nu net zo goed rekken want anders moet ze over 2 uurtjes alweer eten. Dit maakt het soms wel lastig om te bepalen of ik haar wel of niet voed. Het is misschien inderdaad wel zo dat ik niet alleen haar maar ook mezelf voor de gek houd want dit hou je toch geen nachten lang vol…

Als je haar speentje om het kwartier terug moet geven, heeft ze wel honger en zou ik haar wel voeden. Ik doe het ook zo, en als ze dan bijvoorbeeld van 3:30 tot 5:30 slaapt heeft ze geen honger gehad maar zuigbehoefte oid. Dat is dus niet rekken, maar gewoon ff ‘testen’ waarom ze huilt, van de honger of iets anders… als je haar bij elk huiltje gaat voeden ‘beloon’ je haar bij wijze van spreken met een voeding. Maar als ze om het kwartier blijft huilen dan heeft ze dus wel echt honger!

Hoi Elly,

Hoe doe jij het dan als ze bijvoorbeeld om 05h30 nog wat krijgt. Zou je dan om 07h00 gewoon weer de eerste voeding geven? Anders raakt m’n hele schema weer in de war. Vannacht heb ik haar om 05h00 100cc gegeven en om 07h00 gewoon weer 200 cc. Deze kreeg ze natuurlijk niet op…

Als Lenna om 5:30 uur komt (wat meestal zo is, meestal tussen 5 en 5:30) is dat haar eerste voeding… dus ik voed haar dan niet weer om 7:00… de volgende voeding is dan rond 9:30…

Ik heb dan wel een schema 5:30, 9:30, 13:30, dan komt ze meestal rond 16:30 en dan haar laatste voeding rond 22:30 (daar moeten we haar vaak voor wakker maken).

Maar ik zou haar niet wakker maken om 7:00 uur dan! Ik denk dat ze uit zichzelf vanzelf die eerste voeding wat later wil (hoop ik).

@Mama van Mirthe,

Jouw kindje is nog jong en zal die nachtvoeding nog nodig hebben.
Dit schrijven de andere moeders ook al.
Niet gaan rekken met de speen, maar gewoon flesje maken en die geven.
Als je er zelf ieder kwartier uit moet om de speen in te doen, dan slaap je toch niet meer?
Het komt vanzelf dat je kindje de hele nacht doorslaapt tot s morgens.
Als jouw kindje bijv. om half 4 wakker wordt dan maak je een flesje en vanaf die tijd tel je er weer 4 uur bij op en dan krijgt Mirthe er weer een om half 8.
Of als Mirthe dan nog niet wakker is dan geef je het flesje daarna.

En die schema s: daar heb ik niet zo veel mee.
Toen mijn kinderen nog baby waren liet ik het ze zelf aangeven.
De ene keer vroeger wakker dan de andere keer, dus elke dag was het weer anders.
Je moet je niet zo strak aan tijden houden vindt ik.
Hier was het ook wel eens zo, dat als de baby nog sliep en die moest eigenlijk drinken, dan deed ik dat als ze weer wakker was.
Soms zat er dan wel eens 5 uur tussen.
Maakte onze dochters in ieder geval nooit wakker.

En gewoon iedere keer 200cc geven en niet de ene keer 100cc en de andere keer 200cc.

Groetjes Lisan.

Dag mama van Mirthe,

mijn dochtertje is bijna 9 weken en krijgt ook nog steeds een nachtvoeding. Omdat ik bv geef op vraag variëert het vaak. Maar ik merk dat ze steeds meer haar eigen ritme probeert te vormen en 's nachts langer begint te slapen. Ze gaat nu slapen rond 23u terwijl het tot vorige week vaak tussen 0u00 en 1u00 was. Ze slaapt dan een 5 uur ongeveer (soms 4, soms 6) en komt dan sinds enkele dagen rond 8u. Het slaapblok van 5 uur begint ze zelf steeds langer en langer te maken. Maar ik probeer er zelf niet aan te sleutelen.

Mijn raad is dus ook, net als de meeste mama’s, van toch een voeding te geven. Ik geef haar voeding nog voordat ze te veel huilt en zichzelf van streek brengt. Daarna slaapt ze makkelijker door.

Dus nog enkele weken volhouden en dan binnen een maand of 2 slaapt je dochtertje een hele nacht door. (dat hoop ik ook voor de mijne)

Ik vind persoonlijk 10 weken nog een beetje vroeg om de nachtvoeding
(waar toch nog om gevraagd word) al te bannen.

Maar als het voor jouw de beste keuze is dan moet je het wel doen vind ik.
Ik weet dat dat die gebroken nachten heel zwaar zijn.

Groeten
Tanja

@ Tanja,

Annemiek moet de voeding s nachts niet rekken. Mirthe is er echt nog te jong voor.
En waarom zou je hem rekken?
Je bent toch al wakker en om er nou ieder kwartier uit te moeten voor een speentje.
Een flesje geven is toch zo gebeurd hooguit 25 min.
En daarna kan je weer lekker verder slapen.
En trouwens sommige kindjes huilen niet om een fles, maar hebben wel trek.
Dit zijn gewoon hele rustige baby s die zich wel laten horen, maar dan op een andere manier.
Voor je het weet ben je van die nachtvoeding af.
En trouwens als er nog meer kinderen komen, dan zit je met het zelfde “probleem”.
Zou er gewoon niet moeilijk over doen.

Ik zelf gaf de flesjes altijd met liefde, en vond het ook fijn als ik aan het wachten was op het boertje, om even lekker met de kleine te knuffelen.
Dan ging ik weer op bed en draaide me om en was zo weer vertrokken.

Dit is mijn mening, maar een ieder moet maar doen wat hij/zij denkt dat goed is.

Groetjes Lisan.

Ik ben het wel eens met de rest van de moeders dat jet het niet moet rekken met een speentje. Het maakt toch ook niets uit dat ze dan op andere tijden een fles krijgt als de dag ervoor. Ik heb daar ook nooit moeilijk over gedaan. Ik kon nog z’on mooi schema bedenken maar denk maar niet dat die kleine man van ons zich daaraan hield. Je kindje bepaald zelf wanneer zo een voeding wilt en zeker op die leeftijd denk ik dat je die gewoon moet geven. En er komt vanzelf een dag dat ze dan opeens niet meer wakker word voor die fles.

@Lisan
Begrijp me niet verkeerd want ik ben het absoluut met je eens hoor!
Ik gaf Diego borstvoeding en moest er ook telkens uit 's nachts.
Dat is nu eenmaal het ouderschap vind ik.

Maar als het zo ondraagelijk word kan het wel beter zijn te doen wat ze het beste vind om te doen…

Als het aan mij ligt, gewoon doorgaan met die nachtvoeding,
het schatje is nog maar 10 weekjes en over een jaartje lijkt het maar een kleinigheidje

Groeten!

Hoi,

Als je flesvoeding geeft kan je het ook nog eens om en om doen s nachts.
Dus de ene keer ga jij er uit en de andere keer je vriend/man.
Bij borstvoeding ligt de taak helaas bij de moeders. Ik gaf bij beide kinderen de fles en dan moest mijn man er s nachts ook uit om de fles te geven en dan mocht ik doorslapen en andersom.

@Annemiek: Hoe doe je het nu? Toch steeds speen erin of toch maar even flesje geven?

Groetjes Lisan.