Vlinders

Effen een rare vraag, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig en omdat er hier mensen uit het gehele land en zelfs België en Israël zitten, kunnen jullie mij misschien helpen.

Wij hebben elk jaar verschrikkelijk veel vlinders rond deze tijd van het jaar in onze tuin, met name bij de vlinderstruik, soms zitten er wel 20 tegelijk op. Koolwitjes, atalanta’s, vosjes, dagpauwoog etc. Maar dit jaar mogen we blij zijn als we 2 koolwitjes even snel door onze tuin zien vladderen.

Is het jullie ook opgevallen dat er minder vlinders zijn? En in welk deel van het land wonen jullie? Wij wonen circa 40 kilometer boven Amsterdam, vlakbij Hoorn en Alkmaar.

Daarbij barst het hier van de zoemende en stekende insekten (wespen e.d.).

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Ook wij hebben heel veel last van wespen. We zien er normaal haast nooit thuis en nu kan je haast niet meer buiten eten. Vlinders zie ik net zo veel als normaal. ( of eigenlijk te weinig omdat ik ze geweldig vind )
We wonen in Neer, midden Limburg.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

ja nou je het zegt er zijn dit jaar weinig vlinders wel jammer vind ze ook zo mooie
woon volgens mij vlak bij jullie woon in zaanstad

groetjes marielle mama van tanja

hoi

ik heb hier(tienray)limburg alleeen maar wespen gezien geen vlinders

groetjes ingrid

ik woon in houten… provincie utrecht. ik heb toevallig vandaag een vlinder gezien. het was een oranje/bruinige

ik moet eerlijk zeggen dat dat ook de eerste was die ik heb gezien

maureen~~~~~~~~maureen

nou vanmdaag 2 vlinders 2x wit.
eerst zie je ze niet en nu wel

groetjes ingrid

Mijn schoonouders hebben een kruidenpark. Ze zijn begaan met alles wat er groeit en bloeit en zo ook met alles wat er dus rondloopt en of vliegt. Ik heb haar gevraagd naar de vlinders en ze zei me dat ze wat later zijn dit jaar omdat het meer geregend heeft en het nog niet zo heel warm is geweest. Volgens haar zijn we dus te vroeg. hahaha blijven opletten dus.

He, dat is handig om te weten. Ik wilde net naar de vlindervereniging hier in de buurt mailen of het een mager vlinderjaar is. Jammer voor de vlinders dat ze zo laat komen, want mijn vlinderstruik is al vrijwel uitgebloeid, ik hoop dat ze nog wat lekkers kunnen vinden.

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Deze week waren er toevallig erg veel koolwitjes bij ons in de tuin, veel meer dan voorgaande jaren.
En wespen, je wordt er werkelijk niet goed van! Dit schijnt op dit moment overal een probleem te zijn.

Met dit warme weer zien wij weer heel veel vlinders. Jullie ook ? oooooooo ik vind ze zo leuk.
De wespen zijn hier ook zo`n probleem ja. ( midden Limburg )

Hier in Gouda niet veel vlinders, maar dus nog even afwachten. we wonen hier nog niet zo lang, ik ben benieuwd of er veel vlinders zijn hier.

joepie ik zie er steeds meer, maar inderdaad is helaas ook hier de vlinderstruik weer op zijn retour.

Hee, da’s ook wat!
Mijn vlinderstruik is dit jaar ook naar de knoppen. Ik had 'm al jaren en heeft dan ook elk jaar prachtig gebloeid. dit jaar dus misschien ook daarom minder vlinders in de tuin???!!!

Mooi is dat Sannie, omdat jouw vlinderstruik “het niet meer doet” gelijk de gehele vlinderpopulatie op zijn gat

hahaha ben een heel serieus gesprek aan het voeren op de msn met mijn vriendin en lees dit. Lig meteen in een deuk.

jaaa, was dan ook wel een hele bijzondere!!!

Hoi hoi
Gelukkig de wespentijd zit er bijna op
Wat een vervellende beesten heb buiten in de tuin steeds met een vliegenmepper gezeten
wou niet dat Robin geprikt werd
Wij hebben hier trouwens ook vlinders in de tuin erg mooi Robin ziet ze ook vliegen en zit dan dadadada te roepen
Groetjes Heleen mama van Robin

Ja joepie, het is heerlijk weer, geen wespen meer en we hebben echt heel veel vlinders gezien de laatste dagen. Wat zijn ze toch mooi he ? Weet iemand misschien nog een goed boek van vlindersoorten toevallig ?