Vlees eten

Mijn mannetje is al bijna een jaar en eet voornamelijk potjes. Ik ben niet zo’n keukenprinses en hij eet er met smaak van. De laatste tijd probeer ik ook wat meer eten zelf voor hem te maken. Groente en aardappels of pasta eet hij met smaak weg. Ik zit alleen een beetje in mijn maag met vlees, wat en hoe kan ik het beste voor hem maken? Hij kan al aardig kauwen, dus het hoeft niet meer gepureerd te worden, prakken is genoeg. Kan ik vlees beter koken of is bakken en braden ook goed? Daarnaast vraag ik me af of hij al vissticks mag, dit lijkt me wel handig maar ik vraag me af of ik deze geprakt wel aan hem kan geven.

Hoi Hermelien,

Ik geef Levi nu alles wat wij eten. Zowel vissticks als gekookt en gebakken vlees. Ik geef hem een stukje van mijn vlees waar geen harde randjes e.d. aan zitten. Dit snij ik dan in hele kleine blokjes. Meestal kauwt hij er goed op, maar als het een keer te taai of te hard is, kan hij ze in zijn geheel doorslikken.

Jouw zoontje is nu bijna een jaar, dus in princiepe kan hij gewoon met de pot mee-eten.

Groetjes,

Maike, mama van Levi (21-08-2003)

Ja maar het vlees dat ik zelf eet is gekruid. Is dat dan wel goed voor hem?

Het ligt er een beetje aan hoé gekruid, natuurlijk.
Gewoon peper en zout (met mate) is geen probleem.
Als het echt héél erg pittig is, kun je het je zoontje beter niet geven. Daar kan hij buikpijn van krijgen.

Groetjes,

Maike, mama van Levi (21-08-2003)

misschien kun je eerst eens gehakt proberen, dat kun je rul bakken, dan zie je hoe ie het eet, en dan langzaam wat grotere stukjes?
hier eet gioia ook rul gebakken vlees, en ze is 8 maanden, dat gaat heel erg goed. ze begint al te kauwen, dus die van jou zal misschien al behoorlijk gaan kauwen? dat zal ie met brood etc misschien ook al wel doen.

Evianne al hier al veel eerder dan met een jaar lekker met de pot mee hoor. Wel lette ik een beetje op de kruiden, maar zout en peper mogen best, maar met mate. De eerst keer dat Evianne vis kreeg, kreeg ze er een beetje uitslag van. De keren daarna niet meer. Maar ik heb altijd verse vis, geen vissticks. Blijft gewoon uitproberen. Als het niet lekker zit, merk je dat gauw genoeg. Lekker rustig aan beginnen denk ik.
Smakelijk !!!

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Ik zit met hetzelfde probleem, ik weet niet wat beter is, koken of bakken. Ik denk dat het bakkken in olijfolie of becel oké is. Belangrijk is dat er voor het 1e jaar geen zout toegevoegd wordt, dat kunnen de nieren nog niet aan. Vanaf 1 jr mogen ze wel zout (met mate) dus dat wordt al makkelijker. Milo is pas 10mnd dus beetje lastig nog, apart koken (want ik wil echt zout…)Ik ga vanavond kip proberen. Ik denk dat het misschien in de blender kan? de groente wil ik een beetje grof houden, dus dat prak ik met een aardappeltje.
Maar als ik zie hoe handig hij is met harde en taaie korsten brood en laatst had ie zelfs een pepernoot gehad van zwarte piet (ik kreeg een rolling) maar hij kanbbelt het zo weg met die 2 tandjes van m. Ik denk dat ik m gewoon ook een stukje goed gare kip geef, kijken wat ie doet.
Ik beleef er trouwens wel veel lol aan om te zien hoe hij alles zit te bestuderen en te proeven. Vandaag zat hij een beetje te rommelen met een stuk banaan, echt lachen.

x Floss