...Vivien niet meer komt?

Nope, die heeft geen zin meer blijkbaar.
O ja, zal ff kort uitleggen voor de “nieuwe” onder ons
Vivien is een meisje van 9 jaar dat in een kindertehuis in Hongarije woont.
Vorig jaar zomer hadden wij haar voor het eerst als gastkind 3 weken bij ons.
Ging geweldig!
Vlak daarna hebben we haar nog bezocht in het tehuis in Hongarije.
Een aantal maanden later, met kerst en oud en nieuw, is ze weer bij ons geweest, voor twee weken.
Weer heel leuk.

Nu kregen we vanavond een telefoontje. Ik was niet thuis dus Peter nam de boodschap aan.
Was het iemand van de organisatie (oke, ben ik ook maar iemand anders dus, de voorzitter)
Die vertelde dat de nederlandse contactpersoon van de stichting contact had gehad met het tehuis.
Nu blijkt dus dat Vivien volgende maand niet wil komen.
Als reden schijnt ze niet genoeg met iemand te kunnen spelen hier…
Oké, tuurlijk heeft ze in het tehuis meer vriendinnen…
Maar hier had ze altijd minstens de helft van de vakantie Cheyenne om mee te spelen (zelfde leeftijd, expres zo gedaan) en op andere dagen werd ze altijd wel vermaakt.
Of ik ging knutselen met haar, of we gingen ergens heen (iets simpels) of even naar mijn ouders of tante (Angelique, van de meeting ) etc. etc.

Nou ja…ik weet het niet.
Het enige wat ik weet is dat ik het niet volledig snap.
Ze was namelijk zo ongelooflijk aan ons gehecht. Ze “claimde” ons zowat. Noemde ons pappa en mamma. Wilde nooooit weg… etc. etc.
Verder zou ze bijv. deze komende vakantie een nachtje bij Angelique logeren. Vond ze ook te gek.
Ik snap dr eigenlijk niks van…
En ben ook stomverbaasd.En teleurgesteld. Soort “kater-gevoel” zeg maar.
En ergens…ach, ik weet niet.
Je mag geen dankbaarheid verwachten, en dat hoef ik ook helemaal niet.
Maar dit…dit valt me toch wel koud op mijn dak…eerlijk gezegd.

Oké, jullie kunnen er niks mee, maar hebben toch ook altijd de verhalen gehoord omdat jullie dat interessant vonden etc.
Dus ik dacht: ik zet het gewoon ff neer.

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en ?

Gewijzigd door - Bieb op 04 Jun 2005 22:34:03

Ik zou morgen bellen.
Maar heeft weinig nut denk ik hoor…tenslotte hebben ze alles al verteld.

nou hier snap ik niks van ,ze had het toch leuk bij jullie .weet ze dat je zwanger ben t, messchien heeft dat er mee te maken .ik zeg maar wat .ik kan me voorstellen dat je daar kapot van bent .nou meisie sterkte hopelijk krijg je nog meer duidelijkheid .want hier snap ik ook niks van

groetjes marielle mama van tanja

Hallo Bieb,

jeetje, dat zal een koude douche geweest zijn voor jullie. Kan me voorstellen dat je het niet snapt en er een rotgevoel bij hebt. Maar mischien zit er een hele andere reden achter dan dat ze nu zegt. Uit je verhaal op te maken is ze zich erg gaan hechten aan jullie, en is het een erg vervelende gedachte te weten dat ze het fijn heeft de komende vakantie en weer terug moet na een aantal weken. Dat ze nu deze reden opgeeft omdat ze het niet durft te zeggen of niet goed weet uit te leggen en dus deze reden geeft.

Buren van ons hebben ook jaren lang kinderen (uit Berlijn) in de vakanties opgevangen. Het meisje wilde op een gegeven moment niet meer komen en gaf een reden op die voor mijn buren totaal niet te vatten was. Later bleek dat het meisje zich heel lang verheugde op de vakantie en nadat ze terug was in het kindertehuis maanden verdrietig was omdat die fijne vakantie voorbij was.

Annemieke

Da’s geen leuk nieuws voor jullie, Bieb. Ik weet hoe je je altijd zo verheugde op de komst van Vivien!
Misschien is het wel de pubertijd, hoe oud is ze ook alweer?
Krijgen jullie nu wel een ander kindje te logeren?
En misschien is het inderdaad wel de heimwee naar jullie die ze daarna heeft, wat Annemieke ook al zei.
Soms is het toch gissen in het wilde weg.
Sterkte.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

quote:
Misschien is het wel de pubertijd, hoe oud is ze ook alweer? Krijgen jullie nu wel een ander kindje te logeren?

Ze is 9 jaar, dus denk een beetje te vroeg om te puberen (hoewel je het tegenwoordig nooit weet…) Maar denk zelf dus van niet.

Een ander kind?
Tsja…het zou vast kunnen.
Ze stelden namelijk al voor (van de organisatie) om evt. een tweede meisje erbij te nemen (vriendin voor Vivien).
Nou nee, dat zien we dus ff niet zitten.
Heb hier met Viv erbij al regelmatig 4 kids (Cheyenne, Darren, Vivien en Stephan) en dan nog een 5e…
In november komt er dan een 6e bij (de baby)…nee, dat is me net ff teveel eigenlijk.
Weten ook niet hoe we dat in een auto kwijt moeten bijv.

We zullen vast een ander gastkind kunnen nemen. Maar ik denk dat het nu dan maar verstandiger is om te wachten tot volgend jaar zomer.
Want anders krijgen we nu echt op stel en sprong een ander kind…wat we waarschijnlijk voor de kerst weer laten komen (dan ben ik net paar weken bevallen, mits ik niet overtijd ga zijn )
Dan wacht ik liever tot het hier wat “rustiger” is zeg maar.
Volgend jaar zomer is de baby ook ongeveer 7 a 8 maanden. Vind ik wat handiger eerlijk gezegd.
Bovendien zit ik nu toch echt wel met een “kater” hoor…sorry…

Gewijzigd door - Bieb op 05 Jun 2005 08:14:30

Kan me voorstellen dat je een 'kater’gevoel hebt.
En een ander kindje kan ik me ook voorstellen dat je dat nu niet wilt, maar ik vroeg het me af of je nu gewoon een ander kind toegewezen zou krijgen. Of dat ze dat eerst met je zouden overleggen.
sterkte.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Nee, dat overleggen ze eerst (neem ik aan )
Ik bel die meneer straks ff.
Vind het nu nog te vroeg (hoewel ik liever gisteren dan vandaag belde bij wijze van…)

Ja, misschien zijn het haar ouders wel, ik weet het eigenlijk niet.
Kijk, het was op zich wel een vrij “gecompliceerd” meiske. Heel lief hoor, maar niet de makkelijkste ofzo.
Dus ze kreeg heus weleens op haar kop als ze weer zo ENORM negatief liep te doen.
Maar ja…of DAT het is?
Ik weet het niet.
Misschien blijft het wel gissen.

Gewijzigd door - Bieb op 05 Jun 2005 08:52:33

Gossie, wat een teleurstelling zeg. Kan me meteen voorstellen dat je er een kater van hebt. Tja en wat de reden nou is ??? Misschien is die busreis ook wel niet fijn of zo. En tja een tweede erbij nemen, is inderdaad wel heel veel. Je had toch al eens overwogen om het vriendinnetje van dr ook te laten komen ? Ik zou inderdaad ook nog eventjes wachten hoor, dadelijk met nog een pukkie erbij veranderd ook alles weer. Ik ben benieuwd of de organisatie misschien er toch nog meer over kan vertellen, want raar is het wel. Sterkte hoor meis, ik weet dat je je er altijd op verheugd als ze weer kwam.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

quote:
Misschien blijft het wel gissen.

Haast wel zeker dat het dat zal blijven…
maar zal je daar toch niet gek door laten maken, dus stop maar met gissen
Instellingen “verzinnen” vaak ook een reden;
niet zozeer om te liegen, maar omdat ze (ook in hongarije) wet op de privacy hebben.
En mogelijk heeft vivien dat ook wel gezegd;
maar zal de kans nog groot zijn dat het de ware reden/oorzaak niet is.

Zal zelfs kunnen dat die instelling meer kinderen wil onderbrengen,
en het onder het mom van geen vriendinnetjes… dus 1 extra, wil proberen.

Maar heb je alleen tijdens vakanties contact met haar,
of is er ook iets van briefwisseling ofzo ?
buren van mij hadden paar jaar teug een frans meisje,
maar die schreven (en stuurden kadootjes/kleding) ook buiten de vakanties om.
In dat geval zal je mogelijk van vivien zelf meer duidelijk kunnen krijgen.

Is natuurlijk jammer als ze niet meer komt,
temeer omdat je de ware reden wsl nooit komt te weten.
Maar je kan natuurlijk wel proberen wat meer duidelijk te krijgen.
iig succes ermee.

als je alles denkt te weten,
leef je wel erg geïsoleerd…

Nou ja, dat had ik nooit verwacht! Wat een vervelend bericht voor jullie.

Als ik jouw verhalen zo hoorde/las, was Vivien gewoon onderdeel van het gezin en waren beide partijen diepbedroefd als het weer tijd was om afscheid te nemen.

Je zou denken dat er meer aan de hand is, maar aan de andere kant kan het ook gewoon een impulsieve gedachte van een kind zijn.

He wat jammer zeg
Snap je gevoel

Groetjes van Heleen mama van Robin en het broertje of zusje van Robin

Ik heb gebeld vandaag.
Eerst met de voorzitter en toen dus met de contactpersoon van de stichting.
Die vrouw is zelf Hongaarse (woont in nl.) en zij heeft in december ook Vivien aan de telefoon gehad toen Viv bij ons was.

Ze had van het kindertehuis gehoord dat Vivien twijfelde of ze wilde komen.
Een tijd later meldde het tehuis dat ze besloten had om het niet te doen.
Ze schijnen wel met haar gepraat te hebben, maar ja, of dat echt zo is…kom je natuurlijk nooit achter.
Net als wat veel anderen al zeggen: je komt misschien wel nooit achter de échte, volledige waarheid.

Maar het volgende is afgesproken met die vrouw (contactpersoon):
Ze schrijft een brief aan het tehuis met de mededeling dat wij net een brief verstuurd hebben naar Vivien waarin staat dat we ons erop verheugen dat ze weer komt etc.
Die brief hebben we toevallig woensdag gepost.
Ze vraagt aan de contactpersoon van het tehuis of zij na het ontvangen van de brief, Vivien’s reaktie wil peilen.
Wij denken zelf namelijk dat er een kansje inzit dat Vivien misschien toch wél wil komen als ze de brief gelezen heeft.
Weten dat niet zeker, maar je weet het nooit.
Op 24 juni gaat de nederlandse contactpersoon met de bus mee om de eerste groep kinderen in Hongarije op te halen.
Ze spreekt daar dan die persoon van het tehuis ook en wil dat een definitieve keuze horen. Of Vivien zich n.a.v. de brief misschien toch nog bedacht heeft.
Of niet.

Er is plaats over in de bus, dus als ze wél wil, kan ze alsnog op 17 juli meekomen.
Wij weten dit dan dus 3 weken van tevoren.

Dat was het wel zo’n beetje.
Naar mijn idee niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar lukt schijnbaar ff niet beter vandaag

Is afwachten dus.

Gewijzigd door - Bieb op 05 Jun 2005 20:35:09

Hopelijk zal de brief Vivien over de streep trekken en doen besluiten om alsnog te komen.

Lijkt me ook heel erg moeilijk hoor, als 9 jarige in een ander land te komen, in een ‘vreemd’ gezin en daar 3 weken wonen, vervolgens weer terug te moeten.

Kan me voorstellen dat jullie het niet zien zitten om 2 kinderen op te vangen gezien je eigen gezinssamenstelling en zwangerschap.

Komt er geen vriendinnetje vanuit het tehuis mee naar Nederland? Zodat ze wanneer ze bij jullie is met dat meisje contact kan hebben, eens kan afspreken en kan bellen (kletsen) in haar eigen taal.

Annemieke

Die brief van ons was toevallig al geschreven en gepost voordat we wisten dat ze niet wilde komen.

Een vriendinnetje van haar uit het tehuis, daar heeft ze inderdaad vorige zomer weleens mee gebeld. Die was hier ook in Nederland bij een gastgezin.
Maar de tweede keer dat Vivien bij ons kwam, afgelopen kerst dus, had ze juist helemaal niet de behoefte om dat meisje te bellen…(heb het haar nog gevraagd)
Misschien dat het net ff niet meer klikte met dat meisje hoor, dat kan natuurlijk.
Maar ja…
Ik weet het niet.
Ze adviseren zelf ook om er niet een vriendinnetje bij te nemen, omdat ze denken dat de kans groot is dat ze dan gaan “samenspannen”.
Dat ze echt hun eigen leventje hier dan hebben die paar weken, en zich verder “afsluiten” van ons.
Dus nee, het was al geen optie, maar daar raken we steeds meer van overtuigd.

Gewijzigd door - Bieb op 05 Jun 2005 21:03:01

Ik hoop dat die brief Vivien toch zal doen besluiten dat ze wil komen, maar ja dat is nog even afwachten dus. Ben benieuwd hoor !!

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

jeetje zeg,dat is idd geen leuk bericht…en vooral omdat ze het altijd leuk had en jullie ook…verwcht je dit helemaal niet zeg

hoop dat de brief haar beslissing doet nemen en hoop dat ze besluit te komen.

ga duimen voor jullie

Pffff…zie ik opeens dat het telefoonnummer van de hongaarse tolk (de contactpersoon die ik dus gesproken heb een week gelezen) in het display van de foon staat.
Ik meteen gebeld natuurlijk (was 20.00 uur) was ze er niet
Ben natuurlijk mega-benieuwd of ze misschien wat nieuws heeft over Vivien!
Haar zoontje dacht dat ze een uurtje weg zou zijn nog, dus zo, om 9 uur, bel ik mooi wéér
Ik hoop zo dat ze gehoord heeft dat Vivien wél komt…

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en…?

nou nu zal je aan het bellen zijn,zal duimen dat ze zegt dat ze komt