Vraagje over vitamine D. Geven jullie dit elke dag en hoeveel? Ik ben er namelijk niet echt consequent mee. Maar hoe belangrijk is het? Als mijn kind de hele dag buitenspeelt haalt hij toch voldoende uit de zon…of zie ik dit verkeerd.
Vitamine d
Geen idee hoe belangrijk het eigenlijk is… Ik ben er ook absoluut niet consequent in! Soms vergeet ik het dagen achter elkaar! Ik lees dus even met je mee.
Groetjes Anouk
ik weet dat het dagelijks van 5 druppels naar 10 is verhoogd maar ben er ook niet consequent in…
ik ben hier wel concequent in,
ik geef het elke dag s’ochtends in zijn melk en ik doe 10 druppels, dit is ook volgens de richtlijnen van het gezondheidscentrum.
dit is zowel bij donkere als bij lichte kinderen.
het is voor de tanden en botten, die hebben nog extra vit.d nodig voor de opbouw. dat het sterk wordt snapje? in boter e.d. zitten niet genoeg vitamine D in.
het is echt belangrijk dat ze dit dagelijks bij krijgen.
maar nooit meer dan 10 druppels want teveel aan vit.d is schadelijk
Het is zeker belangrijk, want uit de zon halen ze het niet voldoende. Elke dag 10 druppeltjes. Niet méér, want dat kan op den duur schadelijk zijn.
Groetjes,
M
Ik moet het afkloppen, maar ben nog nooit vergeten zijn vitamine D te geven. Ik geef hem zijn druppels voor het tandenpoetsen s’avonds. Ik geef hem 10 druppels. Het is idd belangrijk dat je hier consequent mee bent, want ondanks dat ze veel buiten zijn halen ze daar niet genoeg uit.
Groetjes,
Sandra
Jep, wat hier ook gezegd wordt, het is belangrijk.
Vitamine D is nodig voor de opbouw van botten en tanden. Het helpt calcium om hierin opgenomen te worden. Dus je kan nog zoveel calcium binnen krijgen, als je geen/ te weinig vit.D binnen krijgt kan het niet (voldoende) opgenomen worden.
Uit de zon en sommige producten (boter en bak- en braadvetten) haal je ook vit. D, maar lang niet voldoende.
Daarom wordt geadviseerd, als een kindje geen opvolgmelk meer krijgt(of minder dan 500 ml), 10 druppels per dag totdat het kindje in ieder geval 4 jaar is.
Ik geef het zelf 's ochtends voor het tanden poetsen.
Liefs, Anne
Ik vergeet het ook nooit, gelijk 's morgens na het eten want dan krijgt hij drinken en die tabletjes van het kruidvat eigen merk moeten met water ofzo ingenomen worden (manlief in de bocht volgende keer gewoon davitamon ) Maar tja aan de andere kant bij madelon was het niet en die mankeert ook niets verder. Heeft goede tanden en botten. Dus als je het vergeet zal het ook niet gelijk zo’n vaart lopen.
Liefs Michelle
Ik geef Eva groeimelk en daar zit extra vitamine D in. Hoewel je dan blijkbaar nog steeds druppels moet geven. Dat wist ik niet, dacht dat ze genoeg kreeg als ze 300 cc groeimelk kreeg. We hebben het dus maaaanden niet gegeven…Toen stapte ik over op Friso groeimelk en daar stond duidelijk op de verpakking dat je nog 10 mg moet toevoegen! OEPS! Dus we hebben nu druppels van de ETOS, waarvan ze er 2 mag hebben. Papa zou ze in de pap moeten doen, maar die is nogal vergeetachtig…vanmorgen was hij het alweer vergeten. Natuurlijk, het is belangrijk, maar wat Michelle ook zegt, vroeger was het niet en Madelon (en wij) mankeren eigenlijk ook niks. Ik vind wel dat we het moeten geven, maar ik voel me niet schuldig dat we het lang vergeten zijn…Ik doe er nu toch niks meer aan. We moeten er wel op letten.
Groetjes Rainbow, trotse mama
Momenteel vergeet ik het ook regelmatig … en heb het geprongelijk zelf een keer op … VIES joh! Die olie vorm… bah!
Nu doe ik het dus door drinken ipv zo in de mond, maar helaas vergeet ik het weleens zal het meer in het zicht zetten.
Belangrijk is dat ze dit tot hun 4 jaar krijgen … dus we hebben nog even te gaan
Tja…ik ben nog niet overtuigd dat ik het perse aan mijn kind moet geven. Ik geef het nu gemiddeld 3 keer per week. Ik zet het in zicht maar vergeet het dus toch regelmatig. Maar als hij veel buiten is geweest geef ik het bewsut niet omdat ik het dan niet nodig vindt…dan haalt hij voldoende uit buitenlicht (het is niet alleen als de zon schijnt he…ook als het bewolkt is!)
Ik vraag me serieus altijd met dit soort dingen af wie dat onderzoek heeft betaald waaruit blijkt dat het ECHT nodig is…meestal is dat mede door de grote medicijnen fabrikanten gefinancierd…dus 1 en 1 is 2!
Wij zijn toch ook zonder groote geworden. Alleen als de r in de maand was toch? Of was dat vitc?
Volgens mij wad sat vitiamine c. Het is ook voor de tanden hè, Wij hadden vroeger fluor. Madelon ook nog trouwens.
Liefs Michelle
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik geef het liever.
Als hij dan later problemen krijgt met botten of tanden kan het hier in ieder geval niet door komen!
Liefs, ANne
Ik twijfel er ook aan. Elke keer is het wel weer wat anders he? Maar ik geef het nu wel consequent. Ik heb het flesje nu IN de pap-verpakking gedaan, dus zelfs papa kan het niet meer vergeten!
Groetjes Rainbow, trotse mama
even over die druppels van de Etos, die zijn vanaf 1 jaar en daar hoeven ze er maar 2 van maar op d everpakking van Davitamon staat 5 druppels en het advies is 10 zou je van het Etosmerk dan ook niet het dubbele moeten geven? dus 4
je moet per merk goed kijken hoeveel druppels je moet geven om de juiste dosering te krijgen. Bv eigen merk apotheek, daar moest 4 druppels geven, wilde ik de juiste hoeveel heid vitamine d geven. Maar die is nu op, en heb nu davitamon gekocht, en nu moet ik 10 druppels geven. Dus daar even goed op letten!!
Daarnaast, en ik blijf daar echt bij, hebben wij bij het bureau hier gehoord, en van de kinderarts, dat als je bv nog 250cc opvolgmelk gebruikt, je dan de helft van de hoeveelheid druppels moet geven. Dus als je kindje geen opvolg melk meer dinkt, dan zou het bij merk A 10 druppels moeten hebben. Drinkt je kindje bv nog 250 cc aan opvolgmeld, dan moet je dus 5 ipv 10 druppels vitamine d geven.
Dit is wat mij toendertijd een paar keer is gezegd, en ik weet dat er ouders zijn die voor de zekerheid toch die 10 druppels geven, of die wat anders hebben gehoord, maar dit is wat ik heb gehoord.
Ik zelf ben er eigenlijk heel consequent in, vlak voor het tandepoetsen krijgt Bo zijn druppels. Ik vraag altijd hoeveel druppels, en hij wil standard drie druppels!! hahahahaha, maar da komt omdat ik eerder dus eigen merk had waar je maar 4 per dag hoefde te geven, en dan telde ik de druppels, en drie is blijven hangen denk ik!! hahahaha. Hij krijgt nu 10 druppels, dus ook al zegt hij 3 hij krijgt er tien, maar is hij er helemaal gek, vind het heerlijk, en wil zelf al bijna de druppels er op doen!! hahahaha, maar dat mag van mama niet!!
liefs woezel
Ik geef mijn kleine meid ook vit. D elkedag na haar avond eten voor haar toetje gewoon op haar lepel, ze hebben tegenwoordig verschillende smaken dus gaat er altijd in bij haar, moet het zo snel mogelijk in anders wilt ze het zelf pakken
Ik vind het wel belangrijk want mijn kleine meid drinkt al 1,5 jaar geen opvolgmelk. ze wilt niks van melk hebben meer.
Groetjes
@Woezel en de rest;
Er staat inderdaad overal wat anders op, dat komt omdat die flesjes waarschijnlijk nog niet zijn aangepast. je moet gewoon altijd 10 druppels geven ongeacht wat het merk is. Ik heb namelijk gebeld naar waar ze geloof ik de davitamon maken of die of naar een andere ik weet het niet meer is al een hele tijd geleden, en ze zeiden dat het gewoon 10 druppels moesten zijn.
Ook heb ik dit nagevraagd aan het cb en aan de huisarts. zij bevestigde dit.
het is idd voor de botten en tanden. uit buitenlucht halen ze niet voldoende vit d uit.
Onderzoek heeft inderdaad uitgewezen dat vitamine d nodig is en dat is gewoon door de gezondheidsraad onderzocht. als je een beetje op google zoekt kom je daar zelf wel op uit.
@mama van Rico,
Inmiddels is het op de meeste wel aangepast, zoals bv die van de apotheek, maar ook de davitamon. Bij de davitamon staat idd 10 druppels is 10 µg (10 µg is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid).
Bij de apotheek echter staat 4 druppels is 10 µg. Als je dan zoals jij het zegt, ook gewoon 10 druppels geeft, dan krijgt de kleine 2,5 keer zoveel dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid!!! Niet helemaal de bedoeling
Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat je altijd maar 10 druppels moet geven. Het gaat er om dat ze die 10 µg moeten hebben per dag, en het ligt dus verschillend per merk hoeveel dat er zijn.
Ik zelf heb ooit eens een wat ouder doosje gehad (volgens mij ook davitamon) Daar stond op dat 10 druppels gelijk stonden aan 5 µg. Dat hield dus in dat ik 20 druppels moest geven om aan die 10 µg te komen. Dat vond ik wel heel veel , en teovallig moest ik de volgende dag naar het bureau, en het potje met doosje mee genomen, en laten zien. En zij gaven toen ook aan, dat bij dat potje en doosje idd 20 druppels gegeven moest worden om aan die 10µg te komen.
liefs woezel
bij het kruidvat staat b.v. dat ze 5 tot 7 druppels moeten hebben en in de mnd met de R 10.
inmiddels is dit volgensm ij ook aangepast heb nu de aangepaste in huis en daar staat ook 10 microgram op voor 10 druppels.
als het apotheek is weet ik het niet daar heb ik het nooit van gehad. maar bij davitamon moesten het in ieder geval wel 10 druppels zijn zeiden ze. ook bij het cb.
Het houdt in bij sommige flesjes dat de gaatjes groter zijn en er dus grotere druppels uitkomen. Die koop ik zoiezo al niet omdat het dan te verwarrend wordt.