Vit.D advies i.c.m. opvolgmelk

Voor het eerst wordt in het advies geen onderscheid gemaakt tussen kinderen met een lichte en donkere huidskleur. Voor alle kinderen tot 4 jaar is 10 microgram extra aan vitamine D de aanbevolen hoeveelheid. Eerder voldeed voor kinderen met een lichte huidskleur nog 5 microgram extra aan vitamine D. Dat is ook het geval voor vrouwen van boven de 50 en mannen van boven de 70. De aanbevolen dosis ligt hoger dan tot nu toe is geadviseerd.
Risico van teveel vitamine D
Met deze suppletiedoseringen blijf je ruim onder de veilige bovengrens van 50 microgram per dag. Voor kinderen tot één jaar is dat 25 microgram per dag. Deze bovengrenzen voor een aanvaardbare (veilige) inneming zijn vastgesteld door de Europese Voedselveiligheidsauthoriteit (EFSA), en worden ook door het Amerikaanse Institute of Medicine (VS) aangehouden. Als je gedurende lange tijd grotere hoeveelheden vitamine D binnen zou krijgen neemt de kans op schadelijke effecten toe. Door teveel vitamine D kunnen in het lichaam in verschillende weefsels kalkafzettingen ontstaan wat kan leiden tot nierfunctiestoornissen.
Veel zonlicht leidt niet tot teveel vitamine D in het lichaam omdat bij ‘teveel’ zonlicht er ook weer afbraak van vitamine D in de huid optreedt en de aanmaak dan beperkt wordt.

VitD verschillen de meningen over. Het is of 5 druppels als ze minder dan 300cc poedermelk krijgen, of 1 druppel voor elke 100cc dat ze minder krijgen dan 500 cc (dus bij 400 cc 1 druppel, bij 100cc 4 druppels).

bron: voedingscentrum.

en bij gewone melk Inge want dylano heeft sinds 2 dagen geen opvolgmelk meer. en op de verpakking hier staat juist dat donkere kindjes meer moeten??? of lees ik jou berhaal verkeerd kan ook hoor

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Advies van het CB hier is 10 druppels per dag als je onder de 500 cc opvolgmelk komt. Was eerder 5 druppels, maar er is weer een onderzoek geweest en heeft uitgewezen dat 10 toch beter is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

staat indd ook op mijn potje maar heb tabletjes die ik eerst opmaak en dat zit tussen de 2 en 4 dus doe maar 3 weet het ook niet die heb ik nog staan van de bv

Liefs Michelle

10 druppels als je geen opvolgmelk meer geeft

als je wel opvolgmelk geeft gewoon zoals ik net in dat schema zei.
ik heb dit ook aan het ziekenhuis nagevraagd.
teveel vit d doet namelijk mee kwaad dan goed
en vit d zit ook in opvolgmelk
aangezien het nu 10 druppels is dat het dus niet meer uitmaakt of je nu donker of blank bent moet je gewoon het dubbele zien. dus 2 druppels bij 400 opvolgmelk en 8 bij 100 snapje?

ja klopt
en teveel aan vit d is slecht voor de nieren. veel vitamines verlaten aan teveel ervan het lichaam. maar bij b.v. vit d is dit niet het geval

geloof dat ik het helemaal niet meer volg pffff hahahahahah. dylano krijgt geen opvolgmelk meer in principe vanochtend wel trouwens omdat ik nog klein beetje heb staan. ga toch naar de druppels halen want met die tabletjes kom ik er helemaal niet meer uit

Liefs Michelle

hij mag gewoon 10 druppels vit D hebben michelle als hij geen opvolgmelk meer krijgt…
maar dan krijgt ie toch al best vroeg melk?
omdat normaal vanaf 1 jaar is?
want ik weet ook dat er 10 druppels geld vanaf 1 jaar
maar dat ten aanzien van het feit dat ze dan normale melk gaan krijgen zeg maar…
maar ja dan geld in dit geval ook gewoon 10 druppels omdat hij al geen opvolgmelk meer krijgt.
geef je ook geen groeimelk bij?
echt 0,0 zeg maar?
want daar it nog wel vit d in

indd 0,0 Inge hij mocht met 11 maanden over op gewone melk en indien me pak bijna leeg is (doe er 3 weken mee intussen) dacht ik van de week probeer wat hij er mee doet en dat ging goed dus ga ik geen nieuw pak meer halen, hij wordt 7 september 11 maanden dus zal geen kwaad kunnen

Liefs Michelle

nee kwaad doet het zoiezo niet. als hij het accepteerd is het goed, maar dan idd wel druppelen 10 microgram
hoeveel gewone melk geef jij en wanneer? en maak jij er s’ochtends brinta van? of gebruik je gewoon bambix of pyjama lepeltjes pap?

Oh, ik ben zo dom als het op rekenen aankomt! Ik snap het niet meer zo? Eva kreeg 10 druppels, omdat ik dat van jullie hoorde, maar nu krijgt ze véél te veel vitamine D. Gelukkig pas 4 dagen ofzo, want wij geven nog opvolgmelk. Maar daar stoppen we gauw mee, want ze mag geen schade ondervinden van die druppels.

Ik zit toch al vreselijk te klooien met die melk en die druppels. Want we maken pap van opvolgmelk (6 scheppen), ze krijgt nu straks gewone melk 100cc en een toetje. Maar ik snap er geen bal van hoe ik die pap dan moet maken, want we doen dan 150 melk en dan zoveel gram pap. Dat moet ik even uitvogelen.

Eigenlijk zou groeimelk voor ons veel handiger zijn. Geen geklooi met melk die niet opgaat (wij lusten geen melk) en geen gereken met vitamine D. Maar iemand zei me dat er SUIKER in groeimelk zit, wat ik echt niet geloof. Dan geeft niemand dat toch? Ik geloof echt niet dat Eef daar dik van wordt, aangezien zij totaal niet snoept nog (op haar verjaardag na dan). Ik twijfel er nog steeds over…

Groetjes Rainbow, trotse mama

210 gewone melk 'smorgens bij zijn bambix maar heeft hij pas 1 keer op omdat ik dat pak nog aan het leegmaken ben nog 1 ochtend denk ik maar die had hij toen niet helemaal op maar papa was net zo slim als ik de eerste dag met de melk net zolang in de magnetron als het water nu is de koelkast natuurlijk veel kouder dus hij had lauwe pap hhahahaha nog wel uit de fles hoor en bij zijn boterham 150 cc koude melk

Liefs Michelle

Hmmmm, ben even op internet gaan zoeken en de groeimelk komt er toch slecht vanaf. Te zoet enzo. Dat blijft dus gewone melk. Maar…rekenmoeders hier? Wij willen 's ochtends pap geven, 's middags 100cc melk en nog een toetje. Rekening houdend met die 300cc die ze in totaal zou mogen (ongeveer), hoe zouden jullie dat dan verdelen? En hoe zit het dan met die vitamine D? Die van Davitamon zegt dat kindjes van 0-3 jaar 5 druppels mogen. Dat lijkt me dan voldoende, maar er staat niet bij hoe het zit als ze 's ochtends en 's middags ook melk krijgt? Hopelijk krijgt ze met die 5 druppels dan niet te veel? Snappen jullie me nog?

Als ik het zo lees Rainbow krijgt Eva niet te veel druppels hoor! Ik weet niet welk merk druppels je hebt. Wij hebben die van Davitamon en als Eva onder de 500 cc opvolgmelk komt en zo te lezen komt ze dat dan moet ze 10 druppels krijgen.

Mijn man en ik drinken ook geen melk, maar ik hoef nooit melk weg te gooien. Tim krijgt 200 cc melk en daar maak ik pap van. Ik weeg de bambix niet af maar gooi er net zoveel bij tot het een dik papje is om met een lepel te geven.

Groetjes,
Sandra

@rainbow je niet teveel aantrekken van die 300 cc dylano komt met zijn toetjes erbij bijna aan 500 cc en ik zal wel is zien wat ze 14 september zeggen het lijkt mij flauwe kul ook al heb ik er toen voor gebeld , ze zullen me een verdomd goede reden moeten geven waarom hij niet meer als die 300 cc zou mogen hebben behalve dat het dikmakend zou zijn. Nog nooit gehoord dat je van melk dik wordt.

Liefs Michelle

Zoals ik in mijn vorige berichtje al aangaf is 10 druppels voldoende en niet te veel. Er staat wellicht op veel verpakkingen van Davitamon nog 5 druppels. Maar er is recentelijk onderzoek geweest en het blijkt dat 5 druppels niet voldoende is. Het CB heeft hier dus geadviseerd toen Tim 11 maanden was dat ik het moest verhogen naar 10 druppels.

Verder trek ik me niks aan van 300 cc melk op een dag. Hier doen ze er bij het CB helemaal niet moeilijk over. Tim krijgt 200 halfvolle melk waar ik pap van maak en bij zijn boterham tussen de middag ook 200 cc melk. En dan na het avondeten nog een toetje. Hier is dat helemaal geen probleem geven ze aan, dus ik laat het lekker zo.

Groetjes,
Sandra

Ok, ik vaar blind op jullie, dus dan toch maar 10 druppels. Inge had dat ook al gepost, dat dat veranderd is. Het ging mij er maar om dat Evan met 10 druppels én melkproducten niet te veel zou krijgen. Ach germ, ik zou het mezelf niet vergeven als haar nieren bv zouden beschadigen!

Ik ga die 300cc ook écht niet halen. Ik vind het zo zielig als ze 50cc toetje zou krijgen! Dat zijn drie happen! Ik verlaag de hoeveelheid pap wel en de middagmelk (halfvolle) van 120 naar 100cc, maar dat toetje houd ik er gewoon in. Ik snap ook totaal niet waarom al die richtlijnen steeds zo veranderen. Vroeger deden ze maar wat, bij wijze van en wij zijn ook groot geworden! Soms kun je je ook overal druk over maken. En hoe zou dat dan zitten met moeders die nog borstvoeding geven? Hoe kunnen zij nou weten hoeveel hun kind gedronken heeft? Daar zit echt geen maatbeker bij!

Wil dan ga ik je toch weer tegenspreken.

Ons CB geeft aan dat als je onder de 500 cc aan opvolgmelk zit je 10 druppels moet geven. Dus ook als bijv. nog 300 cc opvolgs melk gewoon 10 druppels. Heb er nog nooit van gehoord dat je moet gaan rekenen.

Groetjes,
Sandra

Toen Tim 7 maanden was heb ik een heel voedingsadvies op A4 meegekregen van het CB. Daarop stond dus ook dat je met 9 maanden het advies kreeg de avondfles te laten vervallen en in plaats daarvan een toetje moest gaan geven. Je hoefde hem nog niet met 9 maanden te laten vervallen, maar het kon wel. De fles moest er met 1 jaar zo ongeveer wel af zijn. En zodra die fles eraf was kwam je onder de 500 cc opvolgmelk en dan moest je 5 druppels vitamine D druppels geven. Dit stond op het papier aangegeven. Toen ik met 11 maanden weer kwam gaven ze aan dat het advies gewijzigd was, omdat er weer onderzoek gedaan was. Nu was het advies 10 druppels als je onder de 500 cc opvolgmelk zit.

Maar goed zoals met zoveel dingen is het bij het ene bureau dit en bij het andere bureau dat. Ik geef Tim de druppels wel, maar vraag me zo en zo wel eens af waarom, want volgens mij zijn wij vroeger ook zonder vitamine D druppels grootgebracht!

Groetjes,
Sandra

Zonder me in de discussie te mengen: met dat laatste wat je zegt ben ik het helemaal eens, Sandra!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker