Vijfde/zesde ziekte?

Vorige week dinsdag kwam mijn zoontje tussen de middag opeens uit school met koorts (38.5), 'smorgens was er nog niks aan de hand.
Hij wilde alleen een beschuitje eten en warme melk, verder niks, maar wel naar school 'smiddags.
Even twijfel… moet je een ziek kind wel naar school laten gaan? Nja toch maar gedaan, want tegen zijn wil in thuishouden is geen doen.

Was extreem rustig op school, maar heeft wel gewoon met alles mee gedaan.

Ook de rest van de middag lekker op de bank gehangen met een dekentje. Die dag wilde hij alleen maar warme melk drinken. Nou ja, prima, als hij maar vocht binnen krijgt toch?
'savonds om 23uur ging ik nog even bij hem kijken, was hij helemaal bezweet en lag te draaien en te kreunen, best eng!
Maar hij slaapt altijd heel diep, en ook nu kreeg ik hem niet wakker.
Even getemperatuurd, en toen had hij opeens maar 36,3!
Nou heeft hij dat vaker, als hij koorts gehad heeft, opeens heel laag en dan is er de volgende dag niks meer aan de hand.

En zo was het nu ook.
Maar donderdag had hij uitslag op zijn wangen. De juf vertelde dat hij op school steeds wisselend dan weer helemaal gloeide, en dan weer niks aan de hand. Maar niet ziek verder ofzo.
Later zag ik hem krabben op zijn buik, dus ik kijken: buik, rug, armen en bovenbenen en dus zijn gezicht zaten helemaal onder de uitslag! Kleine pukkeltjes, net kippevel. Maar hij had er wel veel jeuk aan.

Huisarts gebeld, hij vond het niet direct noodzakelijk om langs te komen, omdat hij er niet echt ziek van was. Waarschijnlijk is het de vijfde ziekte zei hij.

Maar als ik even op internet zoek, lijken de foto’s die ik zie van de uitslag op zijn lichaam meer op die van de zesde ziekte (is inmiddels bijna weg )
maar op zijn gezicht op de vijfde ziekte?!? en daar krijgt hij nog steeds nieuwe vlekken bij, maar zegt geen jeuk meer te hebben.
Alleen rondom zijn lippen is het helemaal schraal en doet het pijn, hij zit er dan ook steeds met zijn tong aan…

Ik weet dat er een topic is waar het verschil duidelijk beschreven staat, maar kon hem niet vinden…

Nu lees ik trouwens op heel veel websites dat de zesde ziekte alleen voorkomt bij kinderen van 6 maanden tot 3 jaar…???
Tja, hij is 5,5!
Zou het dan toch nog iets anders zijn? Of is hij weer eens “de uitzondering”?

Ik vind het trouwens wel apart…? Waarom zou zo’n ziekte niet meer voor kunnen komen na het 3e jaar?