Verzorging van nageltjes

Ik ben gisteren voor de eerste keer met Jesse naar het cb geweest, maar ben vergeten te vragen wat ik precies kan doen met zijn nageltjes. Er is mij in de kraamtijd door de kraamhulp gezegd dat ik er voorlopig nog niets aan mocht doen, maar natuurlijk heb ik er niet aan gedacht om te vragen hoelang voorlopig dan wel niet is. Ik vind zijn nageltjes nogal scherp, ze breken af en toe ook wel vanzelf af, maar ze groeien er naar mijn idee net zo hard weer aan. Hij heeft zichzelf pas ook al op zijn neus gekrabd. Ik heb wel gehoord dat er speciale nagelschaartjes en vijltjes bestaan, maar 't lijkt me zo eng allemaal. Hoe doen jullie dat?

Gewijzigd door - Simmie80 op 17 Oct 2008 12:12:45

Hoi hoi,

De eerste weken heb ik er idd niet veel aan gedaan, behalve voorzichtig de losse stukjes nagel wegwrijven met mijn vingers. Na een week of 4 ben ik ze voorzichtig gaan knippen met een nagelknippertje.(zat in zo’n babynagel etuitje) Ik doe het meestal wanneer Quinty slaapt of rustig is, anders wappert ze alle kanten op met haar handjes en wordt het zo’n gehannes En aangezien ik haar met 10 vingertjes het mooist vind, doen we dat dus maar op deze manier
Ik zorg dat ze mijn duim pakt, zo liggen de vingertje mooi allemaal op rij en dan knip ik ze.
Mocht je dit nog te eng vinden, kun je de scherpe stukjes voorzichtig met een kartonnen vijltje wegvijlen. Kijk wel uit met de huid er om heen, want die is nog erg gevoelig. Succes!

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

idd er zijn vijltjes maar de eeste weken breken/ vallen de nageltjes er van zelf af.
evt kun je ze dat vijlen.
als nageltjes harder worden kun je ze knippen met een nagelschaartje zijn overal te koop.
en gaat prima hoor! alleen het knippen van nagels wordt steeds moeilijker naarmate ze ouder worden! Lieke vondt het in begin erg interesant en liet dit goed doen, nu niet meer en doe ik 2 handjes in 2 dagen hahaha

groetjes GYtha

Ik heb destijds als advies gekregen: niet knippen, maar zelf afbijten. Dan voel je beter of je vlakbij de huid komt en je hebt beter grip op die kleine bewegende handjes.

Groetekes, Sje

Ik beet ze ook altijd af hoor.
gaat sneller en inderdaad je bijt nooit te kort.

Groet
Bianca

Ik kreeg destijds het advies van de kraamhulp om het nooit zelf af te bijten, waarom weet ik eigenlijk niet. Ik gebruikte vanaf het begin dus een schaartje en knipte de nageltjes wanneer ze sliep. Soms had ik het idee dat ik ze om de 3 of 4 dagen moest knippen, want ze groeien idd erg snel, en dan krabben ze zichzelf.
Groetjes, Daniella

Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi hoi, ik knip vanaf het begin af aan haar nageltjes met een nagelschaartje… precies dezelfde als die volwassenen ook gebruiken maar dan speciaal voor baby’s/kindjes.
Eerst deed ik het toen we bijv ergens van terug kwamen en ze lekker in de maxi cosi lag te slapen maar tegenwoordig doe ik het gewoon als ze in bad zit en ze blijft aardig stil zitten gelukkig.

groetjes, lennie

Ik gebruik voor morgan kartonnen nagelvijltjes. Deze zijn zachter dan gewone en ze vind het nog leuk ook. Het kriebelt een beetje. Afbijten is mij afgereden inverband met bacterie en knippen mag niet omdat alles nog aan elkaar zit.

En vijlen is zo gedaan, alleen niet na het bad doen, dan zijn ze weer te zacht. Ik voel altijd langs mijn eigen bovenlip of ze niet scherp meer zijn.

Michèle

Ik ga het binnenkort eens proberen met een vijltje. Heb gisteren een babysetje gekocht met schaartje, knippertje en vijltje. Vijltje lijkt me nog het minst eng. Ben benieuwd.

ik heb bij beide kids altijd een kindernagelknipper gebruikt afbijten nooit gedaan

Hoi
Toen Nina nog zo klein was vijlde ik haar nageltjes ook altijd. Mij werd toen wel geadviseerd om steeds naar 1 kant te vijlen. Zo ontstaan niet zo snel kleine inhammetjes in de nageltjes waarmee een baby kan blijven haken in kleren.Want als dat zou gebeuren kan het nageltje inscheuren wat pijnlijk is groetjes chantal

Chantal

Ik weet niet hoe oud je kindje is maar wees voorzichtig hoor, ik knipte tegen alle adviezen in heel voorzichtig toch en een halve dag later werden de vingertoppen knalrood en had ik toch ondanks alle voorzichtigheid tever geknipt

Echt heel erg als dat gebeurt, dus echt pas knippen na de aanbevolen tijd.
Volgens mij is dat 6 weken. Je kan idd. beter vijlen.

mijn kraamhulp heeft me geleerd dat je de eerste paar weken niet moet knippen maar vijlen… en daarna kan je ze gewoon knippen met nagelschaartje of knippertje…
slapend gaat het het beste… vind ik zelf dan

Ik ben ik… Accepteer het of niet… Zo ben ik

Heb vanmiddag Jesses nageltjes gevijld. Ging eigenlijk best goed moet ik zeggen. Lang niet zo eng als ik dacht en ze worden er stukken mooier van. Maar 'k houd het voorlopig wel bij vijlen, knippen lijkt me echt nog veel te eng. 't Zal vanzelf wel goed komen.