Verwennen?

J (2001) was sinds de vakantie een beetje sippig. Eerst wijtten we het aan het feit dat ik 2 weken daarvoor hem de hele dag door aandacht had gegeven (M (2003) was immers ziek en lag in bed) en dat ie ontwenningsverschijnselen had. Ook ruilen ze op de peuterspeelzaal af en toe kleine kleuters en grote peuters om, dus misschien lag het daar ook wel aan. Maar omdat ie elke vorm van zuivel leek te weigeren (hij eet nu weer yoghurt, helaas de yoghurt met sinaasappelsapshake vond ie niks), begonnen we aan gezondheidsredenen te denken, misschien was ie moe van vitamine tekort (hoewel we voor de rest voor juiste variatie van zijn eten zorgen en op de voedingsschijven letten). Hij vond ook niks leuk, als we vroegen hoe het op de psz of bij oma was.

Maar we denken toch dat het een soort jaloezie is. Dus ik probeer wat meer quality-time met hem door te brengen en het gaat inderdaad een stuk beter. Hij lacht weer vaker, praat weer normaal i.p.v. piepen, vond het al weer leuk op de peuterspeelzaal.

Dus vanmiddag weer wat quality-time met hem doorgebracht, even naar de stad, spijkerbroekjes (ideaal van Scapino, met alleen elastiek want die met knopen zitten bij M te strak om zijn buik en bij J zakken ze allemaal af) kopen en omdat ie zo lief was, had ik ook een paar autootjes voor hem gekocht.

Kwam ik thuis, zegt G dat ik hem teveel verwen en dat dat niet goed zal gaan. En hij was heel serious. Ik schrok er best wel van, want het laatste wat ik wil doen, is mijn kind verzieken. Ik was me van geen kwaad bewust, het was maar een kleinigheid, hoewel J natuurlijk de waarde van dure en kleine kadootjes niet kent.

Geven jullie ook wel eens zomaar tussendoor nieuw speelgoed aan jullie kinderen of ben ik inderdaad aan het verwennen?

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:50:08

Tsja, das moeilijk, maar je hebt wel 2 kinderen. Wat betekend dat je dan dadelijk die kosten dubbel hebt.
Wil je dat wel of wil je dat niet.
Het begint klein maar wordt wel steeds groter (ik spreek een beetje uit ervaring )
Soms zijn we te snel met kadootjes geven denk ik. Probeer zelf ook om het niet meer te doen.
En je gaf hem al qualitytime alleen, dat is eigenlijk al een heel mooi kadootje als je al een broertje hebt. Dat is tenslotte niet altijd mogelijk en al is het lastig, we moeten ook allemaal leren delen.
Ook in de tijd en aandacht die we krijgen van onze ouders.

En of je hem nu verwend? Verwennen is niet altijd erg, als ze er maar niet te veel aan wennen.
Ik wil tenminste wel dat Lucas ook de waarde van geld leert kennen. Dat hij weet wat het is om voor iets te werken.
Maar dat komt al snel genoeg. Laat hem nog maar ff lekker onschuldig rondhuppelen.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

Voor de verandering sluit ik mij maar weer eens aan bij Mim
Zij zegt eigenlijk al een beetje wat ik ook wilde zeggen.
Stephan geef ik ook een enkele keer iets kleins, een autootje ofzo. Bijv. omdat hij zo goed zijn best heeft gedaan op de psz (hij had daar toch zo’n moeite mee, steeds huilen enzo).
Ik denk niet dat je een kind gauw verwend, met een enkele keer een paar auto’s hoor!

Groetjes, mamma van Stephan

Ik geef Lisa ook wel eens iets kleins; boekje, velletje stickers, klei.
Ik vind het niet echt verwennen zo lang ze er zelf maar niet om gaat vragen.
Ze krijgt bijvoorbeeld van mij geen snoepje bij de kassa, dit omdat ze er zelf om ging vragen. Nu doet ze dat niet meer omdat ze niet beter weet.

Ik weet niet hoe ik het straks zou doen als er 2 kinderen zijn. In ieder geval op de centjes letten!!

Maar ik vind af en toe iets kleins geven dus niet echt verwennen.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & van uk nummer 2 (02-12-'04 uitgerekend).

moeilijk hoor, maar fijn te horen dat ie goed reageert op je aandacht, daarmee heb je “het lek boven water” zeg maar.
Hij heeft dus behoefte aan persoonlijke aandacht, en als je hem dat kunt geven is dat heel fijn natuurlijk.

enne: speelgoed geven af en toe? dat geeft toch niet? ik geef ook graag kadootjes aan mensen waar ik van houd, als ik iets zie en denk dat ik iemand daar een plezier mee kan doen, dus waarom niet? kijk, als je nou iedere keer als je persoonlijk tijd aan hem besteed een kado gaat kopen, dan gaat het te ver denk ik, maar af en toe een kado, juist als zijn broertje niks krijgt is ook wel goed denk ik. het hoeft niet zo te zijn dat als de een iets krijgt de ander ook altijd iets moet krijgen denk ik dan.

kortom: ik denk er weer vanalles van belangrijkste: als jij je er goed bij voelt is het goed.

Groet, Mo

Verwennen is wel een hele moeilijke topic hoor. Wanneer verwen je een kind?
Ik denk dat per kind verschilt. Zolang ze zelf er niet om zeuren lijkt het mij geen probleem allemaal. Enne quality-time is toch het beste waar je je kind mee kan verwennen en ook nog goed is. Mits je een ander daar niet mee achter stelt. En een kadootje op z’n tijd is ook niet erg (lijkt mij).

Liefs Kristel

Ik denk dat je je kind niet echt kunt verwennen met aandacht, zolang het andere kind er maar niet onder lijdt.

kadootjes vind ik weer een ander verhaal. Wij geven eigenlijk weinig kadootjes zomaar (buiten de feest en verjaardagen om) aan Nils. Dat gebeurt al genoeg door opa’s en oma’s. Ik denk zelf dat af en toe een klein kadootje, voor een speciaal moment, absoluut geen kwaad kan. Wij doen 't zelf nauwelijks omdat Nils al omkomt in 't speelgoed.

Nou, mijn verwennerij en quality-time werpen vruchten af en hij is een stuk beter te spreken. Alleen vindt ie het nou weer nodig om om de dag in zijn broek te plassen, een klein beetje maar, maar ik weet niet hoe ik moet reageren. Moet ik net doen of het niets ergs is of moet ik laten blijken dat ik het niet leuk vindt? Ook dit heft volgens mij weer te maken met aandacht vragen.

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:50:26