Een van de meest vervelende kwaaltjes bij baby's is luieruitslag.
Mijn dochtertje heeft er chronisch last van.
Hallo allemaal ik zal in het kort mijn ervaring op proberen te schrijven.
De eerste 4 a 5 maanden had Amber nergens last van nooit uitslag niks.
Ik gebruikte toen katoenen luiers en voor de nacht een pamper.
Maar naarmate amber anders ging eten ging ze ontzettend veel poepen en toen ze
6 maanden was kreeg ze voor de eerste keer uitslag.
Ik had zoiets van oké kan ik ging smeren en met lauw water wassen.
Dat hielp maar voor paar dagen. Totdat mijn moeder tegen mij zei
Goh gebruik eens maïzena.
En warempel het was binnen een paar dagen weg zelfs op cb zeiden ze maïzena is prima
huismiddeltje voor dit soort kwaaltjes omdat het vocht van de ontlasting beter opneemt.
Na een paar weken maïzena gebruikt te hebben kwam het weer terug en dubbel zo erg tot bloedens toe echt heel zielig om je kleintje van net 7 maanden met de handjes voor de oogjes te slaan als ze op het aankleedt kussen werd gelegd.
Hup op naar de dokter In eerste instantie kreeg ik een zinkzalf maar dat hielp niet ja voor twee dagen en dan was het weer over langdurig in der blootje laten lopen hielp ook niet alhoewel het tapijt erg schoon is geworden nu. Alles deed ik eraan om er van af te komen maar amber bleef 7 a 8 keer per dag poepen.
De huisarts opperde het idee van je moet haar bananen gaan geven dan poept ze minder. Dus ik elke dag banaan je doet gewoon alles al zou je elke dag naar tjilitjap moeten lopen dan zou ik het gedaan hebben want het bleef bloeden en ging niet meer weg.
Zinkzalf zinkolie blote billetjes lopen om de 2 uur schone luier
(niet meer bij te houden met wassen) maïzena ik wist het niet meer weer voor de 3de keer huilend naar de dokter ik was radeloos op dat punt. Toen kwamen we erachter dat amber een schimmelinfectie had en dat haar zuurgraat in urine en ontlasting zo erg was dat er dus eigenlijk niks aan te doen was.
We kregen toen een combinatiezalf van zinkolie/Zalf en dactarin en het werkte ik was zo blij maar na 5 dagen hup alles weer onder de uitslag.
Ik weer terug naar de dokter toen kregen we weer sterke zinkzalf en ander soort wat je apart moest smeren ook dit hielp in eerste instantie prima, maar na een week was het uitgewerkt en amber poepte en huilde door zelfs als ze moest plassen was het al huilen onder tussen was ik over gestapt op pampers ik dacht misschien ligt het daaraan want op een bepaald punt twijfel je overal aan.
Ben ik wel goede moeder wat eet ze wat drinkt ze is het te veel te weinig noem maar
op echt alles hebben we besproken op cb en huisarts.
Op een gegeven moment was ik zo kwaad dat ik bij de huisarts zat voor de 5 de keer in 2 maanden dat ik zei ja en nu moet ik iets hebben paardenmiddel moet je kijken Ambers billetjes bloeden constant nu, niet erg maar lag helemaal open en dat arme meiske huilde
bij elk druppeltje dat ze plaste en riep nee nee nee als ze verschoond werd ze was toen 10 maanden.
En Eindelijk kreeg ik een zalf die goed werkte echt was hetzelfde als de eerste keer maar dan was de verhouding anders meer dactarin. En na 5 dagen was het weg.
Wij waren zo blij amber weer lachen mama ook weer lachen.
Maar was van korte duur.
Toen ben ik toch eens gaan kijken naar het eten en heb radicaal potjes fruit en
dixsap en de opvolgmelk in de vuilnisbak gegooid ben overgestapt op volle melk met
vitamine ad (natuurlijk in overleg cb want opvolg melk is erg belangrijk)
en na 1 week was het weg wel blijven smeren met de zalf maar was over niks meer te zien.
Ik moest dit een maand doen en dan weer maand potjes opvolgmelk enz. en wat denk
je hup gelijk weer 6 keer poepen per dag en uitslag.
Dus bij amber was het een combinatie van bepaalde etenswaren.
Ze krijgt nu vers fruit niet elke dag want dan poept ze te veel en roosvice.
Ze is nu bijna 16 maanden en heeft er nog af en toe last van niet erg want ga gelijk mijn
zalfje halen dus is maar 2 dagen nu en dan is het over.
Alle dingen die ik gebruikt heb op een rij die kunnen helpen luieruitslag weg te nemen.
Wassen en schoonmaken met lauw water
Regelmatig schone luier
Zinkzalf.olie
Maïzena
En tijdje terug kreeg ik een tip van iemand
Om een ei te scheiden en het eiwit op de rode plekjes te smeren en eventjes
aan laten drogen.
Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad.
In de blote billetjes laten lopen.
Hametum crème van fytoplant (werkt ook goed)
Penaten crème
En de belangrijkste tip blijf niet te lang lopen ga naar de dokter als het langer
dan een dag of 6 aanhoud je bespaart je baby een hoop leed op die manier.