Verveelde peuter

Hoi!
Wie heeft er wat tips voor mij om mijn zeer verveelde peuter wat meer te laten spelen? Ik ben 9 weken geleden bevallen van wederom een zoontje en ik moet zeggen dat mijn oudste Wayan van bijna 3 lief met hem om gaat.
Jaloezie, aandachttrekkerij zit er allemaal al in en daar proberen we op een toch wat leuke en soms ook strenge manier mee om te gaan. Nu is alleen het probleem en dit probleem was er al voor de bevalling, dat hij niet kan spelen. Wayan kan zich niet vermaken. Hij wil alleen maar spelen als papa of mama er is of als er een vriendje is, maar thuis kan hij zich niet vermaken. Ik heb de aandacht ook nodig voor Jadee en dan moet Wayan toch proberen af en toe zelf te spelen.
Wie heeft er tips of nog leuke ideeen? Wayan is erg bazig en heeft veel pit en energie. Hij tekent graag en kleit graag, maar dit houdt hij alleen vol als ik erbij zit! Anders begint hij te gooien met klei etc.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes
Melanie

beste melanie.

mijn dochter vind het leuk om , om de maand wat ander speelgoed te krijgen .
hier door leerd ze met alles om te gaan en te doen .
ze is zelf ook gek op tekenen maar om elke keer wat anders te geven gaat ze veder kijken en speeld rustig alleen , en natuurlijk komt ze ook wel eens bij mij om samen te spelen .
bij mij is het niet meer als een uur dat ze bij mij komt en zo kan ik zelf ook wat doen.
geef hem iets wat hem echt boeid iets waarvan je denk dit vind hij leuk hier kan hij wel even zoet mee zijn .
is hij er niet mee eens gewoon negeren!!!
over het jaloezie gedoe ik weet niet hoe je het aan pakt .
laat hem zoveel mee helpen waar het kan als de kleine in bad gaat neem hem mee en laat bijv zeep op het was handje doen zo leer je hem spelende wijs met andere om te gaan .
pak het vooral niet te streng aan dit is over een tijdeje wel over
hij moet er aan wennen dat ie een broetje heeft gekregen en dat niet alle aandacht meer krijgt en dat de aandacht wordt vedeeld tussen hem en zijn broetje .

ps ik hoop dat je er iets aan hebt.

gr de mama van leyla

veronique daniels

hoi hoi

Ten eerste GEFELICITEERD met de geboorte van jullie zoontje

Hier had en heb ik soms nog wel een beetje het zelfde probleem met Julia
Julia kan normaal heel erg goed zelf spelen maar toen haar kleine broertje net geboren was was dit 100% over.

Julia vind het heel erg leuk om mama te helpen met bv luier pakken voor haar broertje en doekjes geven. Ook als ik Milan moet voeden heb ik Julia er in het begin wel bij gezet in haar kinderstoel en gewoon lekker laten tekenen en constant als Julia goed bezig was (is) er iets positiefs van zeggen en ik probeer negatief gedrag een beetje te negeren, behalve als ze echt iets doet wat niet kan natuurlijk.

groetjes titsia

Hoi,

Ik heb hetzelfde gehad toen Janniek geboren werd. Martin zag het als een inbreuk in zijn vertrouwde wereldje, ook al is hij vanaf het begin stapel op zijn zusje. Ik heb toen hem zoveel mogelijk aandacht gegeven als zijn zusje sliep.
Gelukkig kan Martin zich tot nog toe (hij is bijna 3 jaar) redelijk goed zelf vermaken. Hij heeft een periode gehad dat hij om de minuut vroeg: ‘Wat gaan we nou doen?’ omdat hij zich verveelde. Met regendagen is dat nog wel eens het geval, want het is een echt buitenkind.
Ik geef duidelijk aan wanneer ik wat moet doen, zodat hij weet dat mama er even niet voor hem is. Bijvoorbeeld als ik de boven ga zuigen, zeg ik hem dat ik ga zuigen, hij weet dan dat hij dan niet achter mijn rokken aan moet lopen.
Op momenten dat ik mijn handen vrij heb, probeer ik leuke dingen met hem te doen: samen filmpje kijken, boekje lezen, kleuren of boodschappen doen.
Duidelijkheid is belangrijk voor een kind.

Groetjes,

jantje

Bedankt voor de reacties!
Ik moet wel zeggen dat ik alles wat jullie hebben opgenoemd ook heb geprobeerd. Maar mijn zoontje is gezegend met een paar fikse genen: pittig, ongeduldig en heel erg bazig, ook heel lief hoor. Maar door zijn ongeduldheid kan hij zich niet lang vermaken. Wayan is snel uitgekeken op iets. Hij heeft van alles: een fietsje voor buiten, een tractor, een zandbak etc voor binnen heeft ie duplo, autootjes, plak, klei verf etc gereedschap om te maken en nog veel meer. We hebben het speelgoed al ingeperkt, dus waar hij niet mee speelt weggezet en we wisselen het speelgoed ook geregeld, zodat hij weer wat “nieuws” heeft.
Maar het is gewoon zijn ongeduldheid, bazigheid wat er voor zorgt dat hij niet echt speelt. Moet ik wel zeggen dat hij op de peuterspeelzaal wel goed speelt en zo gauw hij met vriendjes is thuis of bij hen, dan speelt hij zich helemaal suf!
Hij kan t wel, maar hij moet iemand naast zich hebben lijkt t wel.
Duidelijkheid heerst hier ook in huis en regelmaat ook. Zeker nu met Jadee erbij.
Ik hoop maar dat dit een fase is…1 van de vele…haha.
Groetjes
Melanie

Hoi Melly,

Ik denk dat jij een lekker sociaal mannetje hebt, komt later altijd van pas. Ook een pittig karakter kan je in de huidige maatschappij wel gebruiken… Nu heb je daar natuurlijk niet zoveel aan, maar misschien geeft dat idee je moed!

Sterkte ermee!

jantje