Verslikken

hallo allemaal,

Wij geven Lieke (nu 6,5maand) soms een liga of rijstewafel tussendoor.
Maar ze wil dit zelf in de mond duwen en op eten, maar dan bijt ze te grote stukken eraf.
Met als gevolg verslikken.
Nu geven wij steeds kleine stukjes die we in haar mondje doen en dus niet zelf.
Maar dan verslikt ze zich soms zo dat ze flink gaat kokhalzen.
En dat van een klein stukje.

Hebben jullie kindjes hier ook last van ??? en hoe geven jullie dit?? laten jullie het al zelf doen??

alvast
bedankt voor de reacties

groetjes GYtha

Hoi Gytha,

Kleine kinderen hebben een wurgreflex in hun mondje, dat betekent dat ze de eerste maanden alleen vloeibaar kunnen eten en zich dus verslikken bij stukken voedsel. In de loop van de eerste 9 maanden verdwijnt dat vanzelf. Tigo had/heeft er ook last van, hoewel het nu echt minder wordt. Wij hebben Tigo gewoon zelf laten eten van zijn liga, liga is zo gemaakt dat als het nat wordt het heel snel papperig wordt, wel zijn we er altijd bij gebleven. Nu zijn we sinds kort met brood begonnen, en ook dat begon met verslikken enzo. Totdat ik de stukjes iets groter maakte, sindsdien gaat het veel beter, vreemd genoeg. Ik heb me er ook zorgen om gemaakt, mar je zult merken dat het vanzelf minder wordt.

Groetjes Verna

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hoi verna,

bedankt voor je reactie.
Ik maak me er geen zorgen om want dat wurgreflex had ik al ooit gehoord.

Maar het is zo eng en zielig om te zien.
Net of ze stikt. Zo kokhalst ze dan.
Cb adviseerde me wel om door te gaan met af en toe vast voedsel aan te bieden, en zeiden ook dat dit over gaat.
Maar Bijt tigo geen te grote stukken eraf dan??? als hij het zelf doet?

groetjes Gytha

Ja, hij bijt flinke stukken af! En het wordt een enorme bende, maar dat geeft niet, ik heb nu een slab/schort met mouwtjes voor hem gekocht, ideaal bij de liga haha !! Ik vond het ook eng en zielig om te zien, maar Tigo leek er niet echt van onder de indruk, dus heb er nooit ophef over gemaakt. Nu kauwt hij echt de stukken en de stukken brood, en dat allemaal zonder tanden haha, die zijn nog niet door! Het CB advieseerde ook bij ons gewoon doorgaan met alles. Eet Lieke al brood? Bij ons leek het toen weer erger te worden, maar al heel snel (binnen anderhalve week) kon Tigo zo 1 hele boterham op (zonder korstjes) zonder te kokhalzen. Het enige waar wij nu een beetje mee zitten is dat Tigo niet zo veel drinkt. Hij drinkt alleen zijn flesjes melk (dat zijn er 3), meer niet. Hij wilt niets tussendoor, geen sap, geen thee, geen water zelfs geen extra melk , maar goed volgens het CB ook niet erg, omdat er ook veel vocht in groente en fruit zit en dat eet hij wel goed en het is natuurlijk geen warm weer. We blijven wel gewoon proberen.
Groetjes Verna

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hoi verna,

nee lieke eet nog geen brood begin hiermee als ze 7 maanden is.
krijgt wel een broodkorstje, wat ze lekker vindt gelukkig.
lieke drinkt ook alleen maar haar 3 flesjes en klein beetje sap 30ml ofzo.
meer nog niet.
inderdaad in groente en fruit zit ook voldoende vocht. vandaag wezen wegen en was genoeg aangekomen weegt nu 7kilo. dus alles was prima moest zo doorgaan.
Dus we gaan gewoon zo door ze moeten immers ook alles leren he!!!haha
maar het blijft eng hoor.

groetjes gytha

Ik vind die kleine rijstwafeltjes ook echt nog erg hard hoor. Nanik stikte daar ook zowat in. Liga ging ook niet echt goed.
Ik heb haar vanaf 7 maanden die koekjes gegeven van Nijntje (is eigenlijk vanaf 8 maanden) en dat ging gelijk goed. Die worden heel snel zacht in hun mondje.

Bianca

bedankt voor de tip!!
Ga ik dat maar eens proberen.
Liga is inderdaad hard en liga kruimeld otzettend en daar stikt ze zowat in.

bedankt

groetjes gytha

Als ik dit zo hoor, zie ik er al aardig tegenop om een Liga of brood te gaan geven!! Ik vind het al niks dat ze zich verslikt bij het flesje drinken!!

We moeten over een aantal dagen weer naar het cb en die zal wel aangeven hoe ik dat met doen. Ik word er nu al zenuwachtig van!!!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

verslikken is ook eng judith.Gisteren zelf een liga laten eten en broodkorstje en ging prima zonder te verslikken.
Wel eng hoor want ze bijt er zo’n grote stukke vanaf. maar ze regelde het helemaal zelf. Cb adviseerde mij om het zelf te laten doen, wel erbij blijven natuurlijk. En het zag er eng uit maar ging eigenlijk vanzelf.
Denk dat ik ook te bang ben met dat soort dingen??

Nog een vraagje geven jullie je kindjes wel eens een lange vinger???
De oma vroeg of dit al mag?

groetjes gytha

Dat doe ik nog niet omdat ik zo weinig mogelijk suiker wil geven voordat ze 1 jaar is.

Bianca

Hoi Gytha,

Wij gaven Elke op die leeftijd langevingers of lieten haar op
een halve soepstengel sabbelen.
Vond Elke destijds erg lekker.
En die nijntje koekjes hadden we ook wel eens en vond ze
ook lekker.
Er zit wel suiker op de langevingers, maar ze mogen best wat
suiker hebben hoor.

Groetjes Heleen

Ik denk niet dat ik snel op langevingers over ga, toch het suiker gehalte in de gaten houden!

Van mijn moeder weet ik dat ik vroeger van mijn oma wel langevingers kreeg. Dus ik ben er ook groot mee geworden en hebt er niets van overgehouden.

Met Anna ben ik toch wat terughoudener.

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

je kan stukjes brood in melk dopen, dan wordt het ook lekker zacht. Zeker met de korstjes erop, maar die kan je er ook af halen. Ik heb altijd de korstjes erop gehouden omdat ik geen kind wilde die zeurde dat de korstjes eraf moesten… en nu heb ik dus zo’n kind, die alles opeet, behalve de korstjes. Maakt dus geen ene mallemoer uit!