Verslikken / stikken in kwijl/melk

Hallo allemaal,

als eerste wil ik nog iedereen bedanken die mij met het kramp/slecht eten probleem van mijn dochtertje heeft geadviseerd, ik heb er veel aan gehad en inmiddels eet ze goed. zelfs 1 papfles en fruithapjes.

Toch nog een ander dingetje, Het is nu ongeveer 3 keer voorgekomen dat ik ineens merk dat Vera helemaal strak trekt en ze zich lijkt te verslikken in kwijl of teruggekomen melk. 1 keer lag ze gewoon op haar aankleedkussen en 1 keer lag ze op mijn benen. Ik schrik hier iedere keer heel erg van, omdat ze geen geluid (kan) maken. Ik hou haar dan snel op de kop en ga op haar ruggetje kloppen, maar vind dit toch heel erg eng. Weet iemand van jullie of dit kan gebeuren als ze ligt te slapen?

Groetjes,

Niet op de kop houden en op het ruggetje kloppen, dat is een achterhaalde manier van verslikkingen oplossen. Als het goed is hebben die kleintjes een zodanige reflex dat ze dat verslikken zelf goed oplossen. Zeker zolang ze nog geen stukjes te eten krijgt.

Zodra ze eten met stukjes krijgt en er zou een stukje vast komen te zitten: leg haar op de buik op je onderarm, ondersteun met je hand haar onderkaak en laat haar benen aan weerszijden van je arm bungelen. Het hoofd moet iets lager liggen dan de benen. Geef dan rustige klappen met de hiel van je hand tussen de schouderbladen. Dit mag je 5x doen.

Lukt het niet om het vastzittende stukje los te krijgen leg haar dan op de rug op je andere onderarm en druk met de hiel van je hand max. 5x op de borstkas.

Als het ooit aan de orde is dat je haar via die schouderbladen hebt moeten helpen om een vastzittend stukje kwijt te raken, bel dan daarna altijd de huisarts zodat hij haar nog even na kan kijken. (vanwege het feit dat je haar tussen de schouderbladen hebt moeten tikken.).

Ga in elk geval nooit proberen om met je vinger een stukje uit het keeltje te peuteren want dan druk je het 9 van de 10 keer alleen maar vaster.

Groetekes, Sje

Hoi hoi,

goed dat ik het hier lees Sje!!! Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat ik dan zou moeten doen en nu weet ik het gelukkig, bedankt!!!

Grtz Von

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie

Uitprinten en op de koelkast hangen!

En verder: ga een cursus EHBO bij kinderen volgen. Wij hadden hier via de thuiszorg een cursus van 3 avonden. Ideaal! Heel geruststellend dat je in veel gevallen precies weet wat je moet doen.

Echt de moeite waard om zo’n cursus te gaan doen. En omdat het een cursus is die de kosten die ziektekostenverzekeringen moeten maken laag kan houden krijg je via je ziektekostenverzekeraar vaak een gedeelte van het cursusgeld terug.

Overigens geldt deze instructie voor kindjes tot 1 jaar. Voor kinderen van 1 tot 8 jaar gelden andere instructies.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Oct 2009 20:43:54

Tip: volg een cursus Kinder-EHBO.

M.

Dat schreef ik schat!

Groetekes, Sje

Ja echt doen die cursus! Echt een aanrader voor iedereen! Ik heb hem zelf ook gedaan, twee keer inmiddels, en ik voel em er zo veel zelfverzekerder door!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Hoi,

Lijkt me wel zinvol zo’n cursus. Er zijn echter volgens mij maar een aantal plaatsen in nederland waar je zo’n cursus kunt volgen als je kijkt op www.ehbo.nl of weet iemand een andere optie? Als ik voor mijzelf kijk, moet ik ruim een uur rijden voor een cursus in de buurt, dat vind ik een beetje te gek worden.

Groeten Irma

Hey Allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Ik had toevallig net via het gastouderbureau gevraagd of vraagouders niet ook zo’n cursus mogen volgen, nu is het alleen voor gastouders. Deze vraag kreeg ze wel vaker en als een georganiseerde curusus niet helemaal vol zit, mag een vraagouder mee doen, ik sta op de lijst!

Verder ben ik gisteren hals over kop bij de huisarts beland, omdat Vera weer in kwijl bleef verslikken. Daar ben ik doorverwezen naar de kinderarts met het vermoeden dat ze een reflux probleem heeft. Ze laat vaak natte boeren en zelfs tot twee uur na de voeding komt er nog voeding, geschilferd en zuur omhoog. Morgen weet ik hopelijk meer. In ieder geval zijn we nu begonnen met johannesbroodpitmeel en lijkt vandaag al direct effect te hebben, ze heeft tot op heden nog niet gespuugd.

Liefs

Hoi mommy,
Onze dochter heeft ook verborgen reflux, dat betekent dat de voeding sneller in haar longetjes terugloopt voordat het uit het mondje komt. Bij Robine vonden we haar in haar eerste levensdagen soms slap en paars verkleurd in bedje aan. Zo is bij haar de reflux ontdekt. Wel een eng gezicht trouwens.
Wat je ook nog kan doen is haar hoofdeinde hoger leggen, zodat de voeding niet terug loopt. Zorg er dan wel voor dat ze niet onder de dekens kan zakken. Volgens de kinderartsen moet het hoofdeinde dan 40 graden hoog staan, nu is dat wel erg hoog maar een handdoekje onder haar hoofd is ook onvoldoende. Wij gaven Nutrilon AR voor hevig spugen met goed succes. Het kan zijn dat je ook Motillium krijgt, dat zorgt voor een snellere lediging van de maag, zodat ze niet nog eens na 3 uur haar voeding terug spuugt. Robine is nu bijna een jaar en spuugt al een maand of 2 bijna niet meer.
Hoe oud is Vera nu?

Vera is nu net 4 maanden geweest. De eerste keer dat ik haar zag verslikken / stikken was ze 6 weken. de huisarts zei toen tegen mij dat ze waarschijnlijk verkouden was en een verstopte neus had…Vanaf dat moment ben ik begonnen met rechterop eten geven, rechtop houden als ze gegeten had, want ik vertrouwde het niet. De afgelopen week lijkt het ineens erger te worden en kan ik haar helemaal niet plat leggen zonder dat er voeding omhoog komt, ook al is het 2 uur geleden dat ze gegeten heeft. Steeds als ze plat ligt, maakt ze weer die verstikking of verslikking, ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet noemen. ENG dat is het wel en ik moest net een traantje wegpinken toen ik las dat jij je dochtertje wel paarsig hebt aangetroffen, want dat is nu mijn grote angst, ik heb vannacht niet geslapen omdat ik bang ben dat ik het niet hoor, ze maakt namelijk amper geluid als ze zo stikt. gelukkig morgen naar de kinderarts en hopelijk snel een diagnose. Ik heb op internet gezocht naar verborgen reflux en ik herken veel in mijn veraatje. Ik heb trouwens gisteren inderdaad het hoofdeinde verhoogt door een handdoek onder haar matrasje te leggen.

Bedankt voor je reactie!

Hoi Mommy,
Omdat bij Robine de reflux al na 9 dagen vastgesteld werd (in het z.huis), hebben wij haar tot wel 4 maanden op de slaapkamer gehad. Idd om de reden dat je het dus niet hoort als er voeding terugloopt. Onze arts vertelde wel dat een kindje er niet in kan stikken, iets waar je toch bang voor bent. Het kindje wordt slap en de voeding schijnt dan toch weer terug te lopen. Het blijft toch erg vervelend. Het voordeel is dat Vera al wat ouder is en mogelijk al wat terug kan hoesten, Robine kon dat dat indertijd nog niet. Wij hadden alles hoger staan met het hoofdeinde: box, wandelwagen (kan bijna niet, maar alle beetjes helpen), wiegje en later het ledikantje, noem maar op. Ik lees dat je een handdoek onder het hoofdeinde hebt gelegd, dit is te weinig, Ze moet echt duidelijk hoger liggen, Volgens de artsen zelfs in een schuinte van 40 graden!! Dat is dus bijna zittend.
Idd na de voeding rechtophouden gedurende 15 min, niet te wild met haar doen, alles rustig. In badje vóór de voeding, de voeding zo plannen dat ze erna naar bed kan, anders spuugt ze weer met bewegen en spelen. Robine had ook een fopspeen, dat hielp ook tegen het spugen. Vervelend vond ik ook dat visite redelijk druk met haar deed waardoor ze weer spoog en dan nog verbaasd zijn ook, terwijl je duidelijk vraagt of ze rustig willen doen. Maakte me nogal eens pissig…
Als Vera wat ouder is, kan het wel zijn dat ze een gemakkelijke spuger blijft. Als Robine kokhalst, komt wel eens een deel vd maaginhoud terug, gewoon omdat het maagje nog niet voldoende afgesloten wordt. Vaak denkt men dat het een klepje is wat onvoldoende werkt, maar het is een spier die een soort “wringende” beweging maakt en onvoldoende sluit tijdens het “wringen”. Robine huilde ook best veel, ik ben m.n. voor het spugen naar een osteopaat gegaan. Na 3 behandelingen spoog ze minder en was een stuk rustiger en de ziektek.verzekeraar vergoedde bijna alles.
Heeft ze veel baat bij gehad.
Heel veel succes bij de K.A. en laat nog eens weten hoe het gaat…
Groetjes Irma

quote:
Ik heb trouwens gisteren inderdaad het hoofdeinde verhoogt door een handdoek onder haar matrasje te leggen.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb geen ervaring met reflux, maar weet wel dat het verhogen van het matras door een handdoek eronder te leggen wordt afgeraden. Beter is het om iets onder de poten van het ledikant te leggen (bijvoorbeeld een plank), zodat het ledikant in z’n geheel omhoog komt. Het matras blijft dan gelijkmatig, omdat er niet direct iets onder ligt.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ja klopt, klosjes onder de ledikantpootjes. Wij hadden onder het wiegmatrasje een plank met pootjes gemaakt en onder de boxbodem aan één kant een plank met daaronder 2 poten op de grond die zo de ene kant schuin hield.
Voor het ledikantje niet vergeten de lakentjes kort op te maken zodat ze er niet onder kan glijden, want dat gaan ze wel doen door de schuinte.
Ook onder de wandelwagenbak en later campingbedje deden we wat planken of klosjes leggen als we op visite gingen.
Vanaf een maand of 6 zijn we de pootjes steeds wat korter gaan maken zodat ze niet in één keer plat zou liggen. Met een maand of 8 lag ze helemaal plat. Ik kan Mommy wel een foto sturen van hoe schuin wij het hadden, maar dat kan geloof ik niet zo via dit forum, alleen via je directe email.
Groetjes Irma

Hoi, jouw verhaal in zo herkenbaar. Mijn zoontje van 11 weken doet dit ook sinds 3 dagen. Ik vind het heel eng en ben bang dat hij stikt. Hoe gaat het met Vera nu? En wat hebben de onderzoeken uitgewezen??
Ben heel benieuwd. En geef jij fles of borstvoeding?

groeten mams

Hallo allemaal,

als eerste wil ik nog iedereen bedanken die mij met het kramp/slecht eten probleem van mijn dochtertje heeft geadviseerd, ik heb er veel aan gehad en inmiddels eet ze goed. zelfs 1 papfles en fruithapjes.

Toch nog een ander dingetje, Het is nu ongeveer 3 keer voorgekomen dat ik ineens merk dat Vera helemaal strak trekt en ze zich lijkt te verslikken in kwijl of teruggekomen melk. 1 keer lag ze gewoon op haar aankleedkussen en 1 keer lag ze op mijn benen. Ik schrik hier iedere keer heel erg van, omdat ze geen geluid (kan) maken. Ik hou haar dan snel op de kop en ga op haar ruggetje kloppen, maar vind dit toch heel erg eng. Weet iemand van jullie of dit kan gebeuren als ze ligt te slapen?

Groetjes,
[/quote]

Hoi!

Als je mijn verhaal herkent gewoon naar de huisarts gaan! Ik begrijp heel goed dat je angstig bent, ik heb nachten niet geslapen en maakte mij verschrikkelijke zorgen. Niet onnodig mee blijven rondlopen denk ik dan.

Mijn vera heeft inderdaad verborgen reflux. Wij moeten nu haar voeding indikken met johannesbroodpitmeel (Nutriton) en een half uur na het eten rechtop laten zitten. Daarna nog even op haar buikje zodat eventueel teruggelopen voeding eruit kan komen. Verder hebben wij haar hoofdeinde verhoogt door handdoeken onder haar matrasje te leggen.

De kinderarts heeft mij wel uitgelegd dat het ‘stikken’ een reflex is van de baby. Op het moment dat er voeding terug is gelopen in de slokdarm, sluit de baby zelf de luchtpijp af zodat er geen voeding in de luchtpijp kan komen. Als de voeding weggeslikt is, zetten ze zelf zelf de luchtpijp weer open. Dit doen baby’s ook als ze onder water komen. Het blijft eng om te zien, maar de wetenschap dat ze niet aan het stikken is en het een natuurlijke reactie is, maakt het voor mij wel iets makkelijker, misschien voor jou ook. Je moet alleen wel eerst zeker weten dat het (verborgen) reflux is…

p.s. had graag eerder willen reageren, maar steeds mij het inloggen foutmeldingen en als ik dacht dat ik ingelogd was, moest ik mij weer inloggen, heel vervelend maar goed, opgelost alweer!
Liefs