Verschil van mening over treuzelen met ontbijt!

Jaja het heeft even geduurd, maar ook hier is de fase van slecht eten aangebroken. Tenminste deels dan, want alles gaat er nog prima en achter elkaar in. Behalve het ontbijt. Hij eet wel, maar zit constant te treuzelen, kletsen en draaikonten. We moeten honderd keer zeggen dat hij door moet eten.

Nu hebben mijn man en ik een verschil van mening. Ik heb er namelijk geen zin in om tig keer te moeten zeggen dat hij door moet eten. Hij doet er soms wel 3 kwartier over om een boterham op te eten. Terwijl hij dit normaal binnen een kwartier op at.

Mijn man wil dat hij alles op eet, dus dat hij net zo lang moet blijven zitten tot de boterham op is. Desnoods dat wij alvast van tafel gaan. Ik heb zoiets van een paar zeggen dat hij door moet eten prima, maar dan is het klaar en halen we het gewoon weg.

Vanmorgen was zijn boterham in een half uur op, dus dat valt nog mee.

Wat zouden jullie doen?

Fruit, avondeten, middageten gaat er gewoon prima in, zonder te moeten zeggen dat hij gaat eten. Het is altijd een erg goede eter, zijn bordje gaat altijd leeg. Begrijp me niet berkeerd, want Lang aan tafel zitten is niet erg als hij gewoon zit te eten. Maar dit vind ik nu wel vervelend worden. Het is nu sinds een paar weekjes. Vraag me dus af of dit gewoon uitproberen is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

moeten jullie weg in de ochtend of hebben jullie alle tijd. Mij maakt het niet uit hoelang hij erover doet omdat we toch niet weg hoeven. Maar als je op tijd weg moet dan is het vervelend.
Helpt het niet als je gewoon al de tafel gaat afruimen of iets anders gaat doen en hem negeert?
Hier helpt dat altijd goed.

22-12-2009 colin geboren

wil hij niet eten? prima, dan nieit. Ik stel ook een tijdsgrens, wordt ook geadviseerd vanuit het breau. Er staat 20 minten voor gemiddeld per maaltijd. Nu hebben ze nog geen tijdsbesef, maar als jij zegt, mama is de vaatwasser aan het itpakken, en als ze daar klaa rmee is, dan is het broodje of op, of mama haalt het weg, want we moeten, naar school/oma/ buiten etc. Verzin het maar, dan is het hier meestal wel snel eten!!
Dan heeft hij bv 15 minuten zitten niksen en niet eten, krijgt hij een limiet, dan kan hij het opeens wel. Zo lang aan tafel laten zitten heeft geen enkele nut, wordt de sfeer ook niet beter van. Ik zou dus een grens zetten, van zo lang, en niet langer, heb je het dan nog niet op, dan niet!!

@Bakmama, de maaltijd bij de eerste de beste keer weer voorzetten, deed mijn moeder vroeger ook nbijons, dan leren ze het idd wel relatief snel af, maar vraag me af of ze daar nog niet te jong voor zijn, en misschien niet net nog 1 jaartje ouder moeten zijn zodat ze goed door hebben dat dit actie /gevolg is.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ik ben vroeger geforceerd mijn bord altijd helemaal leeg te eten, daar heb ik nu nog een trauma van, dus hier word dat niet gedaan, maar eet ze niet, prima, ze krijgt niets anders/extra’s, volgende maaltijd of eetmoment mag ze weer komen.

Ik ben het met jouw aanpak eens, Sandra. Als je de aanpak van jouw man volgt, dan wordt het een machtsstrijd en dat moet je niet willen, vind ik. Desnoods met een kookwekker erbij inderdaad. Ben benieuwd hoe het verder gaat, eindelijk heeft Tim ook een peuterpuberprobleempje!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ik stel geen tijdsgrens. Wel dat Fabienne haar boterham op eet. Zodra ik er druk op ga leggen dat ze het binnen een kwartier bv op moet hebben dan doet ze het juist niet. Hoe relaxter ik ben hier in, des te sneller zij haar boterham op heeft. Ik geef het dus geen aandacht en het gaat perfect. Binnen 10 minuten is haar boterham op en ze mag nog kiezen ook wat ze op haar broodje wilt.

@bakmama, dat klopt, dat heb ik hier ook , wil je niet eten? prima, maar dan is er ook geen lekkers, geen koekje, niks. En sinds kort zeg ik dat er ook bij, en (niet altijd) vaak heeft dat wel effect. Maar als hij het dan niet op eet, dan is het ook echt geen snoep of koekjes. dan alleen wat ze nodig hebben, df fruit, avond eten en drinken, maar niks geen lekkere tussen doortjes.
Ik zie echter wel verschil inhoeveel hij eet. Laat hij de bv de hele boterham zo goed als staan, dan geld het bovenste, maar heeft hij het bijna op, maar wil niet meer, dan geld het bovenste niet. alleen hij krijgt dan bv geen luchtige cracker meer, want als die 2 stukjes boterhamer niet in passen, dan past die cracker er al helemaalniet in.
Ik zeg altijd maar, wij bepalen wat hij eet, maar hij bepaald hoeveel hij eet.

Ennuhhh… bij een kind van 5 werkt die methode wel idd , zelfde maaltijd voor zetten, maar idd, bij een kind van 2,5 niet. Die zien nog helemaal geen actie en gevolg, dus dan kun je het wel toepassen, maar werkt voor geen meter!

liefs woezel

Oh wij doen hier ook met de jongste van 2 zo hoor. Eet je niet je boterham op? Krijg je hem later ipv koekje!
En geloof me, dat begrijpt ze HEEL goed!

Als ze dan om een koekje komt vragen zeg ik eerst boterham. Dan weet ze niet hoe snel ze die naar binnen moet proppen om als nog een koekje te krijgen

Met de oudste was een ander verhaal… Ga ik hier niet nog een keer typen. Maar als die 'smorgens niet op tijd zn boterham op heeft voordat we naar school moeten dan gaat de boterham maar mee in de auto. Heb met de juf afgesproken dat ie dan in de kring verder mag eten, maar dat is nog nooit nodig geweest in de auto kreeg ie hem dan toch wel op want boterham in de kring eten wilde hij toch ook niet…
Zonder ontbijt naar school doen we gewoon niet. Hij moet minimaal 1 boterham opeten.

Bedankt voor jullie reacties. Mijn man zei net met een zucht, oke je hebt wel gelijk. Hij heeft namelijk ook even op internet gekeken, omdat hij vond dat hij gelijk had.

@mamavancolin, het zijn maar 2 dagen dat we echt weg moeten. Maar ik vind het niet nodig dat hij zolang aan tafel zit en we hem tig keer moeten aansporen om te eten. Ik heb veel geduld, maar dit vind ik niet nodig. En op den duur begin ik er zelf ook kriegel van te worden.

@Mriek, hihi idd. Laten we hopen dat het hier bij blijft en dat wij niet alsnog alles gaan krijgen

Ik wil gewoon niet dat het een machtstrijd wordt en dat we kosten wat kost zijn ontbijt erin willen stoppen. Hij moet dit gewoon uit zichzelf doen en niet alleen als wij zeggen dat hij een hapje moet nemen. Vanmiddag at hij gewoon 2 boterhammen in 20 minuutjes weg, dus ja waarom s’ochtends dan zo traag over 1 boterham. Het is geen kwestie van geen trek, want hij heeft altijd prima ontbeten.

@suzsje, jouw situatie ken ik idd. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je het bij je oudste anders hebt gedaan.

Ik vind de methodes van bakmama en Woezel wel een hele goede. Nu zeggen we iedere keer ga nu eten en dan zegt hij ook heel zielig mama ik wil wel eten om er vervolgens weer tig tijd over te doen.

Ik ga de kookwekker zetten of inderdaad iets doen en zeggen als ik hiermee klaar ben dan heb je tijd genoeg gehad en haal ik de boterham weg. Het voelt voor mij niet goed om het brood in de koelkast te zetten en dan later te geven. Voor mijn gevoel heeft hij dan gewonnen en mag hij het eten wanneer hij het zelf wil. Dus dat doe ik even niet.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

@sandra1980 … Je gaat er van uit dat Tim, die altijd 's-ochtends goed gegeten heeft, zijn getreuzel niet te maken heeft met “geen honger” hebben. Waarom zou dit niet zo kunnen zijn?

En voor mijn gevoel heeft hij gewonnen als je het brood in de koelkast zet ?? Dan ga je er blijkbaar van uit dat hij er een spelletje van maakt.

Ik begrijp niet dat kinderen binnen een bepaalde tijdsduur hun brood op moeten hebben. Ik maak daar helemaal geen probleem van. Eten of niet eten, ik vind het goed enog het nou in 5 minuten op gaat of 20 minuten. Op een bepaald moment is het brood niet meer te eten en heb ik het al aan de vogels gegeven. Volgende poging is dan tussen de middag.

Ik moest vroeger ook mijn bord op eten en zat vaak in het donker aan tafel omdat het zo lang duurde, nou sorry hoor … ik heb er heeeeel erg lang last van gehad, van kookwekkers en op eten tot de laatste kruimel. De gezelligheid was ver te zoeken. Als een kind honger heeft, eet het wel … waarom al dat gedoe er om heen? Wij zeggen wel, 2 hapjes groente en bv aardappel en niet alleen vlees. Ook niet alleen een koekje maar ook een boterham, koek is geen vervanger van.

@Esther, er zit een verschil tussen net zo lang (misschien wel een paar uur) aan tafel laten zitten, want het moet op, en een tijds limiet stellen, en als het dan nog niet op is, bord weg halen, en gewoon op een normale vrolijke manier verder gaan. Zolang je niet boos wordt omdat ze niet of weinig eten, en dus geowon net als anders doet, is er geen probleem. En jij hebt idd de luxe om elke dag zo lang te blijven zitten, ik ook 2 van de 3 weken, maar 1 week niet, en dan is een tijdslimiet wel heel erg handig, eet hij dan niet, tja pech dan, hij heeft honger, ik niet!!

liefs woezel

Dat is ook zo Woezel anders zou ik er ook meer vaart achter moeten zetten. En als ik vroeg weg moet voor bv de PSZ dan is het wel een bekertje drinken en bv een soepstengel anders duurt het te lang. Meestal eet ze niets maar ik denk dat ze gewoonweg op dat tijdstip geen honger heeft. Komen we thuis dan heeft ze echt honger!

Vanavond heeft ze hooguit 5 hapjes gegeten … van mij hoeft haar bord niet leeg, heeft ze een volle buik dan vind ik het ook ok. Dat merk ik dan eigenlijk wel als ze haar vlees laat liggen, haar favoriet want dat gaat altijd op!

@bakmama, het ligt denk ik ook aan de situatie en als je kind bv op andere momenten van de dag goed eet, of goed fruit eet. Die van mij ziet er zo hollands glorie uit … dat zit wel snor

Bo heeft vanavond ook niks gegeten, wij aten macaroni, en spaghetti lust hij sinds kort, maar macaroni niet (zelfde spul maar andere vorm, maar goed)
Tja , dan eet je niet. Ik had sprookjesboom ijsje gehaald voor na het eten, maar dat krijgt hij dan ook niet. Heb hem een paar keer de kans gegeven, vaker dan wat ik normaal zou doen, dat als hij 1 hapje eet, hij al een ijsje zou krijgen, maar nee hoor, wilde wel een ijsje, maar een hapje niet. Nou , dan niet, krijg je geen ijsje. Pech dan.

liefs woezel

de mening van je man is echt iets van vroeger volgens mij, maar voor sommige kinderen werkt dat WEL! voor sommige ook weer niet en dan werkt jouw aanpak het beste. Ik zou dus een maandje de ene aanpak proberen, werkt dat niet, dan de andere. dus: als je boterham niet op gaat dan ook niet dit of dat.
ik switch vaak van aanpak, wissel van jouw manier van aanpakken naar die van je man en weer terug. want ik merk dat rico de ene keer de ene aanpak nodig heeft en de andere keer de andere.

@woezel: ow…wat sneu voor dat ventje!
zitten jullie lekker een op het oog verrukkelijk ijsje te likken en Bo mag kwijlen
Ik vind het goed hoor als jullie het zo doen maar ik kreeg even een visioen voor mijn ogen…hahahaha!!!

Ik ben toch wel een makkelijke moeder zo te lezen…Aaron mag eten wat ie wil…de ene keer 1 boterham (zonder korst) en de andere keer wil ie koek (dan is dat als ie samen met papa naar benden gaat want die eet koek als ontbijt) de andere keer wil ie alleen drinken.

Smiddags is altijd anders.
Vanmiddag bijvoorbeeld 2 boterhammen 1 smeerworst en 1 stroop en 5 plakjes palingworst (zo uit de hand) en ik had aardbeien op mijn boterham en die heeft ie toen ook nog 7 of 8 op.
Nou, dan vind ik dat ie goed heeft gegeten maar een andere dag eet ie misschien maar een halve boterham…altijd anders.

Savonds krijg ik er weinig avondeten in…stukje vlees wil ie wel maar verdre niet veel (hapjes)

voor ie naar bed gaat een sesamstraat ontbijtkoekje en knijpfruitje en drinken.

Gr, Danielle

@danielle, hahahahaha, ja zo klinkt het wel heel zielig!!!
Nee maar even serieus, dat is hetzelfde als met vla, als hij weigert om niet eens 1 hapje te eten, prima, ga ik ook geen heisa van maken, maar…hij krijgt dan geen toetje, of dat nou ijs is, of vla. Het enige wat we willen is 1 hapje eten, meer niet, en dat weet hij heel goed. En we blijven dat ook zeggen als hij blijft vragen om een toetje (vla of ijsje), dan zeggen we ook, je weet het Bo, je moet 1 hapje eten. We leggen het soms zelfs al klaar op zijn lepel, enige wat hij hoeft te doen is het naar zijn mond te brengen. Normaal geef ik hem altijd een toetje, maar 1 keer in de zoveel tijd weigert hij te eten, en wil dan gelijk een toetje. Ik ben gekke henkie niet, zo werkt het niet, dus minimaal 1 hapje, en dan gegarandeerd een toetje, geen hapje, dan geen toetje.
En ja, dan hebben mama en papa wel een toetje, maar dat is het gevolg van zijn keuze die hij dan maakt, en daar leert hij wel van!! Want net als de vorige keren, weet ik nu ook zeker dat hij morgen geen problemen maakt van zijn eten!

liefs woezel

Wij hebben hier ook zo’n treuzelkontje. Ook vaak in de ochtend. De ene keer gaat het wat sneller dan de andere keer. Wat wij hier doen is klappen als het bordje leeg is. Dus papa bordje leeg, dan klappen we met zijn allen, mama bordje leeg dan klappen we ook weer. Onze kleine vind dit leuk en het is een positieve benadering. Dus als hij zijn bordje leeg heeft klappen we ook! Tja, wij hier ook vanalles geprobeerd maar dit lijkt vaak het beste te werken, in ons geval dan. Lastig soms…

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Sandra, zou het niet kunnen dat hij het brood 's morgens niet meer lekker vind?

Dylano was opeens zijn pap beu 's morgens en heeft toen een tijd brood gegeten. Nu wisselt het.

Esther2107, je kind met een soepstengel naar de psz laten gaan vind ik niet kunnen dan maar eerder uit bed(zegt degene die een hekel aan vroeg opstaan heeft ) maar Dylano komt de deur niet uit zonder een fatsoenlijk ontbijt. Moest gelijk aan kindjes denken die op school leren ontbijten Is de belangrijkste maaltijd van de dag. Al is het maar een halve boterham.

En zo zie je maar weer dat de meningen verdeeld zijn, net als dat als Dylano geen hap warm eten eet, wel zijn toetje krijgt.

Woezel spaghetti en macaroni vind ik niet hetzelfde smaken hoor, spaghetti vind ik wel lekker en macroni ook niet Dus arme Bo dat hij zijn ijs niet kreeg

Liefs Michelle

volgens mij ben ik met dit soort dingen ook een makkelijke mama en papa ook dat scheelt!

22-12-2009 colin geboren

menen jullie dat nou serieus dat het zielig was dat bo geen ijsje kreeg? als dat echt zo is, dan is dat prima hoor, maar ik dacht eigenlijk dat ik er goed aan deed om vol te houden

liefs woezel