Verlegenheid peuter


#1

Onze dochter is net 3 jaar en is superverlegen. Thuis kletst ze de oren van mijn hoofd, maar als er iemand binnenkomt (vreemden, maar ook soms bekenden) schiet ze weg en barst bijna in tranen uit, om nog maar niet te spreken over het feit als iemand haar dan ook nog aanspreekt. Ze gaat sinds 3/4 jaar naar de psz, maar ook hier lijkt het nog niet veel beter te gaan. Als ouders van andere kindjes haar aanspreken, maar ook de kindjes, duikt ze weg.
Heet iemand tips hoe ik dit zou kunnen stimuleren/verbeteren? Of zou het echt allemaal vanzelf over gaan? Het is geen fase, want ze heeft het eigenlijk altijd al gehad.

Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#2

Meid, wat herkenbaar. Ik ben nu even druk met van alles, maar ik kom hier vanavond even op terug! Heb namelijk ook zo’n mega-verlegen dochter gehad! Pffffffff…

Maar…het kan goedkomen! Hier is het ook gelukt.

Groetekes, Sje


#3

Ja, ben ik weer!

Onze jongste dochter was ook zo superverlegen. Achteraf is het ook onzekerheid geweest. Zodra iemand haar maar aansprak klapte ze dicht. Kwam er niks meer uit.

Thuis gezellig en vrolijk en als er dan iemand binnenkwam die ze niet (goed) kende, dan kwam er geen geluid meer uit en kroop ze figuurlijk, maar zelfs soms ook letterlijk weg.

Als we naar een feestje gingen en de jarige moest gefeliciteerd worden, deed ze dat gewoon niet. Als ze zich voor moest stellen aan mensen die ze nog niet kende, dan gaf ze niet eens een hand.

We wisten soms niet waar we het zoeken moesten, dachten dat het nooit over zou gaan.
De start op de peuterspeelzaal was ook erg moeizaam. Altijd huilen als ik wegging, altijd tig keer vragen of ik haar echt weer op kwam halen. Ze had het daar de eerste maanden gewoon echt niet naar haar zin, was doodongelukkig. Uiteindelijk ging het wat beter.

De start op school ging ook moeizaam. Zo moeizaam zelfs dat de juf voorstelde om even tijdelijk terug te gaan naar halve dagen ipv hele dagen. Beter halve dagen dat ze het leuk heeft, dan hele dagen vol blijven houden en dat het kind alleen maar ongelukkiger werd.

Achteraf is die verlegenheid denk ik veroorzaakt door onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen. Heel langzaam is het over gegaan en inmiddels is ze een opener persoonlijkheid die wel zelf tegen mensen durft te praten en die wel antwoord geeft als mensen haar iets vragen. Die zich wel voorstelt aan mensen die ze nog niet kent en die wel jarigen feliciteerd.

Ze durft inmiddels zelf dingen te vragen in winkels etc.

Vindt jouw dochtertje telefoneren ook zo’n ramp? We kregen hier de jongste nooit zover dat ze zelf bijv. opa en oma opbelde (en die kent ze toch heel goed!) of dat ze aan de telefoon kwam als wij opa en oma aan de lijn hadden.

Op haar 3e verjaardag zat mijn man voor zijn werk in Amerika en hij belde op om haar te feliciteren. Mooi dat ze niet aan de telefoon kwam in eerste instantie.

Pas sinds een jaar of 2 (ze is nu 9) is ze wat makkelijker als het om telefoneren gaat, durft ze zelf te bellen en neemt ze zelfs de telefoon op als er gebeld wordt. Maar een paar jaar geleden, als dan de telefoon ging en zij was de enige die in de buurt was of die in staat was om op te nemen, dan liet ze hem gewoon gaan.

Ik heb geen gouden tips, behalve: niet teveel pushen, dat maakt haar alleen maar onzekerder. En verder wel op een gewone manier blijven proberen. Dus elke keer op een verjaardag wel een poging doen om de jarige te laten feliciteren etc. Wel blijven proberen of ze antwoord geeft als anderen belangstellend iets aan haar vragen.

Niet opgeven, maar ook niet dwingen. Het kan in elk geval wel degelijk vanzelf goedkomen, zie mijn jongste dochter!

Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje


#4

Weet je wat onze jongste ook heeft? Faalangst. Gewoon bang om fouten te maken en daarop aangekeken te worden.

Ze wilde ook op geeneen sport of wat dan ook. Teamsport is niet goed voor haar want dan zijn anderen afhankelijk van haar. Individuele sport is ook niet goed want dan staat ze veel teveel in de kijker.
Dansen ook geen optie want dan moet je optreden.

Weet je waarbij ze lekker in haar vel zit? Niet lachen: paardrijden!
Dat is ideaal om dat zelfvertrouwen op te krikken. Dan is niemand afhankelijk van haar en ze wordt ook niet alleen bekeken want mensen kijken ook naar het paard waar ze op zit. Zo interpreteert zij dat!
En sinds ze op paardrijden zit gaat het stukken beter met haar zelfverzekerdheid.

Ik was absoluut anti-paardrijden, heb het ook heel lang tegengehouden, maar ben toch overstag gegaan en nu ik zie hoe ze opbloeit, heb ik er gewoon vrede mee. Pony’s opzadelen is nog steeds niet per se mijn ding, maar ik durf het wel en ik maak die kleine meid er gelukkig mee.

Groetekes, Sje