Eva is van kleins af aan altijd een heel open kind geweest. Ze ging zonder morren bij iedereen op schoot en lachte ook naar iedereen. Dat laatste doet ze nu ook nog. Gisteren was papa met haar in de Praxis en toen riep ze naar iedereen: ‘Hallo!’ Ze vindt het ook prima als mensen naar haar lachen en lacht dan ook terug.
Maar opeens is ze ook een beetje veranderd. Als we bv naar de speeltuin gaan, durft ze niet meteen te gaan spelen of naar andere kinderen te gaan. Ze wil dan dat wij meelopen, met haar van de glijbaan gaan en dan pas durft ze het. Het viel me met babyzwemmen een paar maanden geleden al op, dat ze veel voorzichtiger is dan andere kindjes. Ze was altijd het enige kindje dat vastgehouden wilde worden met glijen en ze hield zich altijd goed vast aan de randen van de glijbaan. Ze is geen dare-devil zeg maar. Ze kijkt nu veel meer de kat uit de boom.
Bij ons praat Eva thuis veel (voor zover ze dat kan dan he) en speelt ze ook druk. Ze wil het liefst drukke spelletjes doen, vliegen ofzo, maar dus niet bij anderen. Als we naar iemand toe gaan, of als wij visite krijgen, wordt ze heel tam en zegt ze haast niks. Het duurt lang voor ze wat loskomt. Gisteren op opa’s verjaardag zei ze bijna niks. Vandaag kwam een andere tante met haar nichtjes en weer zei ze bijna niks. Toen ze een heel weekend bij mijn zus logeerde, wat heel goed was gegaan verder, heeft mijn zus haar ook niks horen zeggen. Gisteren dus ook niet. Ze zei: ‘Eva zegt niet zo veel he?’ en dat klopt dus ook. Hoeveel ze praat op het kdv en hoeveel ze daar speelt met andere kindjes weet ik niet. Dat wil ik eens vragen.
Ik vind het prima dat Eva wat voorzichtig is en soms een beetje rustig. Ze is natuurlijk zoals ze is. Papa kijkt ook wat meer de kat uit de boom en praat ook niet heel veel. In tegenstelling tot mij, haha. Ik vraag me wel af of dit een fase is? Ze zwaait volop naar mensen, lacht veel en krijgt veel aandacht, maar ze is niet meer zo het kindje dat dat ook fijn vindt. Ze wil ook niet dat mensen te dicht in haar buurt komen, dan wil ze naar mama toe. Ze komt ook niet vaak uit zichzelf bij je op schoot zitten, al is dat meer doordat ze geen geduld heeft en liever wil spelen. Maar echt knuffelig is ze niet. Terwijl ik het juist zo fijn zou vinden om lekker met haar op schoot een boekje te lezen! Mama krijgt van haar nog wel een kusje, maar bij anderen is ze gereserveerder. Al komt ze naar opa wel weer met haar armpjes omhoog gelopen. Het hangt een beetje af van hoe goed ze mensen kent.
Misschien krijgt ze nu meer haar karakter? Herkennen jullie dat, dat je kindje eerst heel open is en daarna opeens wat minder? Hoe zijn jullie kindjes in gezelschap? Zie je daarin, net als ik, verschil met wanneer je alleen thuis bent? Ik maak me er geen zorgen over, ik vraag het me alleen af!
Groetjes Rainbow, trotse mama