Verlatingsangst

hallo,

wie kan mij raad geven of tips.
mijn zoontje van 2 heeft denk ik last van verlatingsangst.
Normaal komt ie 1 x per nacht voor flesje drinken en slaapt dan gewoon door,maar sinds de vakantie( 2 weken geleden) is ie gaan sodemieteren met slapen en de laatste twee dagen wil ie helmaal niet meer naar bed en zodra ie in bed ligt zet ie het op een krijsen tot overgevens toe!!! We mogen absoluut de kamer niet uit!!! Gaan nu op gang zitten,met licht aan en zijn deur op een kier en dan na een half uur slaapt ie.dit gebeurt zeker 2 of 3 x op een nacht.
Hoe lang gaat dit duren of wat moet ik doen???

p noorloos

Hallo, als eerste, welkom op het forum!
Mag ik vragen waarom je zoontje van 2 nog een flesje krijgt in de nacht? in principe hebben ze dit lichamelijk niet meer nodig op deze leeftijd.
Wel vervelend dat je zoontje hier last van heeft, verlatingsangst
Persoonlijk denk ik dat het ook gecombineerd is met uitproberen. Heeft hij trouwens een lampje op zijn kamer aan staan (klein lampje) zodat hij in het donker nog wat kan zien?
Je zou kunnen proberen om wel van zijn kamer af te gaan maar eerst na 5 minuten weer terug te gaan, hem terug te leggen, zeggen dat hij moet slapen, en dat mama over 10 minuten weer komt kijken. Dan ga je na 10 minuten weer kijken en herhaal je hetzelfde weer, maar zeg er dan bij dat je nu na 15 minuten weer komt kijken. etc.etc. tot hij slaapt.
Dit schijnt voor veel kinderen te werken. Voor ons zoontje werkte dit niet, omdat hij elke keer als ik kwam, teveel prikkels kreeg, waardoor het voor hem nog moeilijker werd om in slaap te vallen.
Wij hebben toen in overleg met het bureau het vologende gedaan, nadat alle medische zaken waren uitgesloten. (heb je zijn oortjes nog laten nakijken?)
Als ons zoontje begon te huilen, dan ging ik na 5 minuten naar hem toe om te kijken of er wat was, benadrukte weer dat hij moest gaan slapen, kreeg weer een kus, dekte hem toe en zei dat aangezien er niks was, mama nu ook niet meer kwam kijken,
En daarna idd niet meer komen. De eerste avond heeft het 45 minuten geduurd voordat hij in slaap viel. De 2e avond 15 minuten, 3e avond nog geen 5 minuten en daarna was het over.
Doordat ik er niet elke keer heen ging, en hem dus geen extra prikkels gaf, kwam hij in de nacht ook niet meer, want dat deed hij dus ook als hij in de avond zo lang moest huilen.
Sterkte en ik hoop dat je er wat aan hebt!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

bedankt voor je reactie.
wat betreft de fles in de nacht dat is een annwensel van ons,niet goed,maar ja.
dat weglopen en na tien minuten terug komen werkte niet althans de eerts dag niet.hij krijst echt heel hard tot overgeven toe en dat 1,5 uur lang.Het liefst zou ik hem ook laten huilen,maar dat doe je nahcts ook niet, zijn broertje ligt ook nog te slapen,middags doe ik het wel.dan leg ik hem op bed,ga een x en dan moet ie maar zien.

o,ja wat zijn gezondheid betreft,dat is goed.oren zijn goed.

Gewijzigd door - tukkie30 op 07 Aug 2011 08:38:54

Ik kan mij voorstellen dat je in de nacht het niet ziet zitten om hem te laten huilen aangezien hij nog een broertje heeft.
Ik zou in jouw situatie in de avond hem toch laten huilen , en er niet naar toe gaan, net zoals je s’middags doet. Misschien een idee om je andere zoon een weekend uit logeren te doen zodat je in de nacht ook er naar toe kunt gaan en zeggen dat er geen flesje meer is, (zijn op ofzo, verzin maar waarom) en dan zeggen dat hij ook oud genoeg is om zonder flesje weer te gaan slapen, en dan weer weg gaan, en gewoon laten huilen?
Het is even heel vervelend, maar na een paar nachten (hopelijk wanneer je andere zoon weer terug komt) is het over en heeft hij door dat hij gewoon moet gaan slapen en ook doorslapen?

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

De laatste twee dagen gaat het redlijk goed met slapen.Middag en avonds naar het naar bed gaan,roept hij zelf Mama stoel en ik zeg dat ik dat doe.Zet de deur op een kier ,avonds licht aan op gang en rommel dan wat met het krukje dat hij denkt dat ik er zit en rommel boven nog wat.Dan gaat ie rustig slapen.
Alleen nachts komt ie nog altijd 1 of 2 x ,huilt dan zachtjes en vraagt dan om drinken,ik geef het hem altijd,omdat ie dan weer rustig verder gaat,hoop ik en hij vraagt of ik op stoel gaat zitten,zeg dat ik het doe,maar ik ga mooi mijn bed weer in.
Ik weet dat drinken niet goed is,maar je doet alles om hem stil te houyden.
Hoe moet ik dit aanpakken ???
Afgelopen nacht ben ik na 2 uur op zolder gaan liggen zodat ik niet gelijk ga kijken als ie huil.Misschien een idee voor aankomende nacht zodat ie geen drinken krijg.Het is een manneke,wat alles heel goed door heb en dramt als ie zijn zin niet krijgt

p noorloos

Dan zou ik hem hooguit een slokje water geven ofzo, maar geen heel flesje met melk ofzo.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Het vervelende is dat je die fles van de nacht er niet zomaar meer afkrijgt.
Dat gaat je gewoon nachtrust kosten en dat is zwaar.

Mijn zoon wil op dit moment echt niet naar bed, hij huilt zich helemaal overstuur, vooral als we weggaan. We hebben in het begin geprobeerd om hem dan te troosten en dan weggaan, dat werkt niet. Nu ga ik gewoon gelijk weg en zet de kookwekker op 15 min, dan weer kijken als dat nodig mocht zijn. En dat herhalen.
Dit kan een paar dagen kosten, maar dan is het ook weer klaar. Dit werkt volgens mij altijd, als je het maar doorzet en na zoveel minuten weer terug gaat niets zeggen en zorgen dat je zo weer weg bent.
Behalve wat Woezel zegt, als het kind elke keer teveel prikkels krijgt, dan werkt haar manier ook prima.

Vooral de babyfoon uitzetten, anders ga je eerder heen.