Verkleurde voortand

Onze zoon is 2 weken geleden op zijn voortanden gevallen. In eerste instantie niet veel aan de hand, alleen bloeden en een stukje van het ene tandje af. Het was nog wat gevoelig bij het tandenpoetsen, maar verder niet. Nu valt het me op dat het ene tandje (dat nog heel is) een beetje gaat verkleuren naar de grijze tint. Heeft iemand hier ervaring mee? Na een beetje lezen op internet ben ik erachter dat ik er niet veel aan kan doen (en de tandarts ook niet), maar ik weet niet of het ook gevolgen heeft voor de “echte” tand straks.

Het kan zijn dat de volgende tand ook iets verkleurd is. Maar dat hangt ervan af hoe hard de klap is geweest en of de vaste tand geraakt. Als deze niet geraakt is dan is er niks aan de hand. En als dat wel zo is dan kan de tandarts hem weer mooi fiksen.

Greetz Cora

Jammer genoeg heb ik hier ervaring mee maar ik kan je geen tips geven. Hier ook gevallen en de tand waar een stukje vanaf is is nog normaal van kleur en de tand ernaast is ook verkleurd. Dit is nu een jaar zo en hij blijft wel dezelfde kleur houden en het wordt gelukkig niet erger. Dion moet volgende week woensdag voor het eerst naar de tandarts en ik wil hem ook vragen hoe wat we er aan kunnen doen en of het gevolgen heeft.

Hier een jochie dat voor hij zijn eerste verjaardag vierde het eerste stukje van zijn tand al miste… Naar de tandarts geweest, zat best een scherp stukje aan. Tweede voortand mist inmiddels ook al een stukje. Dochterlief is ook eens flink gevallen. Tand zat wat los. Met rust gelaten, en zit weer vast, maar is heel lichtjes wat verkleurd. Volgens onze tandarts hebben alle 3 incidenten geen gevolgen voor het blijvende gebit… Gelukkig maar…

Groetjes Manderijn.

Zo’n grijsverkleurde tand blijft die kleur tot de tand gewisseld gaat worden. De kans bestaat dat ook de blijvende tand die al in de kaak klaarligt een tik heeft gehad door de val en dat die ook verkleurd door gaat komen t.z.t.

Je kunt niet meer doen dan afwachten. Of bijv. even de tandarts bellen om te vragen of je langs kunt komen zodat hij/zij er even naar kan kijken. Maar ook die zal hoogstwaarschijnlijk zeggen: afwachten tot de blijvende tand t.z.t. verschijnt.

Groetekes, Sje