Een lang verhaal, maar ik moet het even kwijt…
Eva is de laatste dagen verdrietig. Dat zegt ze ook zelf. Normaal is ze heel vrolijk. Het is vooral als ze naar het kdv is geweest. Maandag moest ze opeens huilen en vandaag ook weer. Ze zegt niet wat er aan de hand is, ook niet als ik er naar vraag. Daarstraks keek ze naar het Zandkasteel en keek ze opeens heel treurig en ze at ook helemaal niks. Ze keek voor zich uit met een pruillipje en keek steeds met gebogen hoofdje naar de tafel. Ik dring op zo’n moment helemaal niet tot haar door.
Papa vroeg op het kdv wat er was, maar de leidster wist het niet. Ze zeggen altijd dat het prima gaat en dat Eva het goed doet. Maar wij zien haar best vaak alleen spelen en ze lijkt niet echt bij een groepje te horen. Bij de vorige groep had ze vriendinnetjes die haar echt opwachtten en ze was altijd omringd door andere kindjes, in deze groep lukt dat - denken wij - iets minder. Er zitten grote kinderen die zowel ouder als fysiek groter zijn en ik weet niet of Eva daar tegenop kan. Ik hoorde een leidster een keer tegen een andere moeder zeggen dat er een paar meisjes in een groepje zitten en dat zij sommige kindjes niet tolereren. Ik kreeg daar toen niet echt een goed gevoel bij, ook omdat Eva geen kerstkaart kreeg en dus blijkbaar niet in dat groepje zit. Dat geeft niet, maar ze heeft het altijd maar over een paar kindjes. Wij hebben het idee dat het niet zo lekker loopt? De leidster zei dat Eva een allemansvriendje is en dat het prima gaat, maar mijn vriend en ik zijn daar niet zo zeker van. Eva is soms best gesloten en moet echt even ontdooien.
Nu denken wij dat ze zich wat buitengesloten voelt omdat haar beste vriendinnetje - ik noem haar even Lisa - wel in een groepje zit. Maandag mocht ze er niet bij zitten (van Lisa of de leidster, dat zei ze niet) en ze zei dat ze daarom moest huilen. Vandaag zat ze ook tegenover Lisa en die geeft Eva niet meer de onverdeelde aandacht. Zo zijn kinderen en ja, Lisa is blijkbaar wat spontaner en maakt misschien eerder vriendjes? Eva voelt zich misschien in de steek gelaten? Een ander vriendinnetje is naar de lagere school en nog een ander meisje zit nog in de peutergroep. Ze heeft nu niet meer zo haar kliek die haar veiligheid bood.
Het zit me niet zo lekker. Begrijpelijk dat Lisa bv ook andere kindjes opzoekt, maar voor Eva vind ik het zielig. Het doet me pijn als ik haar verdrietig zie en als ze dan in zichzelf keert en zelfs mij - ons - niet vertelt wat er is. Ik dacht dat peuters in het moment leven, maar zij neemt een vervelend gevoel nu al mee naar huis. Misschien zijn wij te beschermend hoor, maar ik wil gewoon dat mijn kind zich overal veilig voelt en lol maakt. Volgens het kdv doet ze dat en ze gaat ook wel graag, maar toch! Ik wil het wel in de gaten houden en er anders misschien eens op het kdv over praten. Je kunt je kind niet beschermen tegen ‘de grote boze wereld’, maar je wilt ze ook niet verdrietig zien. Misschien ben ik wel een zacht eitje?
Ik kan en wil van Eva geen ander kindje maken. Ik bedoel, ze is zoals ze is: lief, een diva, een pittig meisje maar ook met haar onzerheden en soms gewoon wat bangig (eigenlijk best een aparte combi, een pittige diva die de kat uit de boom kijkt!). Het feit dat ze opeens gaat huilen op het kdv vind ik gewoon niet prettig! Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan…Ik hoor graag jullie gevoel hierbij!
Groetjes Rainbow