Als ik 's middags zoals elke middag op een doordeweekse dag kabouter ophaal uit school en ik het schoolplein oversteek om mijn vaste ‘‘wachtplekje’’ op te zoeken,
kan ik het niet helpen soms het idee te hebben dat ik weer op het plein staan van het voortgezet onderwijs waar ik mijn diploma vele jaren geleden haalde.
Net als op dat plein staan overal groepjes, en net als op dat plein onderscheiden de groepjes zich van elkaar naar soort.
Er zijn groepjes groepjes ouders (veelal moeders) die bij elkaar staan omdat ze kinderen hebben die bij elkaar in de klas zitten.
Maar als je goed kijkt valt je op dat net als toen er onderscheid is in soorten ouders.
Om niet te ver uit te wijden beperk ik me eens tot de moeders.
Net als je toen alto´s, skaters, hippies, kakkers etc had zijn er nu ook wel degelijk verschillende groeperingen mama´s
Zo heb je de merk mama´s. Mama´s waarbij duidelijk te zien is dat de inhoud van de portemonnee niet veel aan de verbeelding over laat. Ze hullen zichzelf in de welbekende dure merken als UGG, indian rose, burberry, gaastra, tommy hilfiger en noem maar op. Duidelijk content met hun garderobe voegen ze zich bij elkaar.
Hun kinderen zijn hun evenbeeld en duidelijk levende ‘‘paspoppen’’ van hun moeders.
Hoeveel het hen ook kost, deze mama’s zijn zeer toegewijd zoon of dochterlief nooit de nerd van de klas te laten worden!
Dan heb je verder de slonsmama´s. Duidelijk een groep ‘thuisblijf moeders’’ altijd druk, altijd in de weer voor huisje,boompje, beesje.
Geen tijd om t haar fatsoenlijk in model te brengen of een gewone broek aan te trekken.
Nee liever schieten deze mama´s gauw even een huispak en een paar gympen aan en doen dan wat ze moeten doen! Zeer toegewijde mama´s deze mama´s.
Altijd paraat, helaas vergeten zij soms zichzelf.
Soms ? Zeg maar gerust altijd! Kinderen zien er gewoon netjes verzorgd uit.Alles voor de kinderen!
Daarnaast zijn er de zakenmoeders in hun mantelpakjes en hoge hakjes.
Omdat deze gering in aantal zijn op het schoolplein (ze werken immers bijna altijd) zonderen deze moeders zich vaak af in een hoek van het schoolplein waar zij niet het gevaar lopen in een ‘‘huis tuin en keuken’’ gesprek verwikkeld raken met een andere moeder.
Ze hebben immers altijd haast!
Liefdevol begroeten zij hun kroost maar sporen hen dadelijk aan haast te maken met het lopen naar de auto want mama moet nog…en dan volgt een waterval aan klussen die nog geklaard moeten.
Zeer aandoenlijk zijn deze moeders wanneer ze hun kroost wegbrengen.
Zij droppen kroost in de klas, geven een vlugge kus en een knuf en lopen haastig de klas weer uit en nu komt het…werpen nog 1 blik op hun schatten waarbij een ongekend duidelijk schuldgevoel leesbaar is in hun blik! Zoals ik al zei zeeer aandoenlijk.
Verder mogen we ook zeker de ‘‘groen’’ moeders (zoals ik ze noem) niet vergeten. Duidelijk te herkennen aan hun natuur/ pastel kleurige en zeer eenvoudige kleding. Moeders die het milieu en het waarborgen daarvan zeer hoog in t vaandel hebben staan. Hun kinderen zijn te herkennen aan de simpele niet op elkaar afgestemde kledij en soms dragen deze kindertjes zelfs gewoon hun regenlaarsjes.Heel schattig. Ook zijn deze kinderen te herkennen aan het feit dat ze zelden pakjes drinken of voorverpakte koeken eten. Nee deze kinderen drinken ten alle tijden uit een mooie drinkbeker en hebben zelfgebakken koeken gewikkeld in oven papier in een mooi bakje van de hema. Verder zijn alle producten die door deze mama’s gebruikt worden gemaakt van natuurlijke producten en biologisch.
Negen van de tien moeders uit deze groepering zijn evenals de merkmoeders in het bezit van een bakfiets.
Ook zijn er de ‘‘gezelligheids’’ ala ‘‘popiejopie’’ moeders. Moeders die altijd overal van alles op de hoogte zijn. Ze gaan bij elkaar op de koffie, kindertjes komen alle dagen bij elkaar over de vloer. De kinderen van deze moeders worden niet door 1 moeder opgevoed maar door een stuk of 3 / 4.
Samen gaan zij naar concerten van de toppers, fransje en jan! Hun zomeravonden spenderen ze veelal gezamenlijk in een achtertuin met de barbeknoei aan of op het terras en laten hierbij de rosé en witte wijn zeer zeker niet ongeopend!
Zij zijn het ook die zo’n beetje alle moeders op het schoolplein kennen. Zeer duidelijk aanwezig deze moeders. Luidruchtig soms ook. Nieuwsgierig maar ook zeer geïnteresseerde en meelevende moeders.
Deze moeders zorgen ervoor dat eenzame moedertjes zich al gauw welkom voelen.
Ze maken dat je bij hen wilt horen en dat jouw kindje ook bij hen over de vloer mag komen. Maar maak je geen illusies. Deze groep moeders is erg hecht en je moet dan ook heel wat in je mars hebben wil je deel mogen uit maken van hun gang.
Tot slot hebben we nog de ‘‘gewone’’ moeders.
Zij zijn het van; ‘‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’’! ER valt weinig opvallends over deze moeders te melden. Ze vallen niet op, niet door hun kleding en ook niet door hun gedrag. Zij zijn bijna als het meubilair van het plein. Ze zijn er altijd en als je goed kijkt zie je dat ook. Ze hebben geen vaste plek en voeren geen uitgebreide conversaties. Ze groeten vriendelijk d.m.v. een hallo of een glimlach of maken een korte opmerking over het weer en lopen dan weer door.
Kortom zoveel verschil op het schoolplein!!!
En ondanks alle verschillen voel ik me verbonden met hen.
Met hen allemaal. Ja…
Want ze delen allemaal dezelfde zorgen, dragen allemaal dezelfde liefde met zich mee.
Doen niets anders dan hun uiterste best hun kinderen naar beste inzicht en met alle liefde op te voeden.
Net als ik.
Zonder dat zij het merken kijk ik er doorheen…
…door die buitenkant…
… en zie hun moederhart…
…en dank God dat ik moeder ben…
Een van hen!
<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2010/01/25/DZ4W.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/xzVop1.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>
<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2010/01/25/VxlM.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb5m.lilypie.com/6LoGp1.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fifth Birthday tickers” /></a>
link niet toegestaanvoor meer mama verhalen e.d.
Gewijzigd door - Asje op 01 Feb 2010 17:49:31