Veranderingen op het kinderdagverblijf

Mijn dochtertje van 2,5 gaat sinds juni 2011 naar het kinderdagverblijf, voor ongeveer 8 uur per week.
Nu is zij hoog-sensitief wat zich vooral uit in zeer gevoelig zijn voor geluiden en veel prikkels en ze heeft moeite om aan nieuwe situaties te wennen.
Voordat ze naar dit kinderdagverblijf ging hebben we het eerst (toen ze 5 maanden was) geprobeerd op een ander kinderdagverblijf. Echter bleek dit veel te druk voor haar. Ze sliep niet, dronk niet, raakte overprikkeld en het ging dus totaal niet.
We zijn toen op zoek gegaan naar een gastouder. Na lang zoeken hadden we iemand gevonden, dus met 9 maanden ging ze naar een gastouder.
Bij de gastouder ging het redelijk. Ze sliep in ieder geval en ze at. Wel kwam ze regelmatig overprikkeld thuis, huilde bij ophalen en soms ging dat door tot 11 uur 's avonds. Op een gegeven moment (na een aantal maanden) gingen deze mensen verbouwen, niet ideaal met een hoog sensitief kind. De gastouder voelde haar ook niet goed aan. Mijn dochtertje werd steeds in de box gezet, terwijl ze daar een hekel aan had. Aangezien ik zonder werk kwam zitten, was de beslissing snel gemaakt om haar daar niet meer heen te brengen.
Afgelopen juni had ik weer werk, ze was toen 1 jaar en 9 maanden, dit keer wilden we een kleinschalige kinderopvang in het dorp proberen. Weinig kindjes, kleine groepjes, meerdere slaapzalen. Ideaal dus. En het ging goed, mede dankzij één leidster die haar enorm goed aanvoelde en wist hoe ze haar moest benaderen.
De andere leidster ging wat minder goed, maar die zag ze ook niet zo vaak.
Nu is ze dus 2,5 en ondertussen zijn er veel dingen veranderd op het kdv. De hoofdleidster is 3 mnd geleden vervangen, de groep is totaal anders ingericht en wat volgende maand staat te gebeuren baart mij zorgen. Haar favoriete leidster moet weg.
Over de andere leidster geeft ze steeds vaker aan dat ze die niet zo leuk vindt, ze wil dan ook niet heen. Meestal gaat t uiteindelijk wel goed, maar afgelopen keer was t brullen toen ik weg ging. Dat heb ik bij die andere leidster nooit meegemaakt, ook nooit gehad.
Haar favoriete leidster wordt vervangen door twee anderen, waarvan één nog gezocht moet worden.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik vind t belangrijk dat ze wel met plezier heen gaat en zich prettig voelt. Anderzijds besef ik me ook dat 't niet altijd kan zoals voor haar t beste is. Verder vind ik het wel belangrijk dat ze de mogelijkheid heeft met andere kindjes te spelen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan en wat zouden jullie besluiten?

Groetjes Desiree

Ik vind het moielijk, aan de ene kant is het fijn dat je zoveel mogelijk probeert om je dochter zo min mogelijk aan prikkels ten toon te stellen, en dat je denkt aan hoe zij het vind, aan de andere kant, ze is nu 2,5 over goed een jaar zal ze naar de basisschool gaan, en ook daar heb je leuke en minder leuke juffen en meesters, en dan kun je ook niet zomaar van school wisselen, om die reden. Ze zal er dus wel aan moeten wennen, dat ze in aanraking komt met mensen die ze niet altijd leuk vind. Het is logisch dat je in haar geval dat zo min mogelijk hebt willen doen, maar ik denk persoonlijk gezegd dat het verstandiger is om haar te laten zitten waar ze zit.

liefs woezel

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik ben het eens met Woezel. Erik heeft ook fases gehad dat hij huilde bij het afzetten op het kdv, dat hoort er ook een beetje bij. En hij heeft ook z’n favoriete leidster en leidsters met wie hij minder goed kan, maar ook dat zal de rest van z’n schoolleven zo blijven. Hij ervaart er ook veel prikkels; ik krijg hem regelmatig brullend mee naar huis en dan zijn we blij dat hij (na moeizaam eten samen) in bed ligt. Die nachten slaapt hij ook vaak onrustiger.

Tja…ik ben misschien te nuchter, maar ik denk: het zal wel. Hij zal er, hoe ouder hij wordt, beter mee om kunnen en moeten gaan en hij is er niet ongelukkiger door, volgens mij…

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ook ik ben het eens met Woezel en Mriek.
Alleen heb ik het er soms ook wel moeilijk mee en is het dan goed dat er even iemand tegen me zegt dat het echt wel goed is zo
Seth zegt regelmatig dat hij niet naar de “Konijntjes” (KDV) wil, maar hij heeft het wel heel leuk daar. Hij is ook standaard heel druk als hij er vandaan komt en ook ik ben altijd blij als hij dan op bed ligt.
Verder hoor ik ook regelmatig iets over de leidsters: Hij is bang voor die en blablabla. Ik praat er dan wel met hem over en geef hem het idee dat ik hem hoor. Maar ik probeer hem dan wel naar de positieve dingen te laten kijken en een week later is het weer de liefste leidster.

Helaas is het zo dat kinderen nog veel dingen mee gaan maken die ze niet altijd leuk zullen gaan vinden en je kunt ze niet voor alles behoeden.

Liefs, Anne

Kun je voor 8 uur in de week niet iemand aan huis nemen? Ik weet dat het een stuk duurder is maar dat is wel d’r eigen huis! Is dat geen optie?

erg lastig want ik snap je volkomen, zowel ik als mijn kleine mop zijn hoog sensitief dus snap absoluut wat je bedoelt.
Het is alleen wel zo dat je ze nou eenmaal niet kan blijven beschermen tegen de ‘wereld’. Ik snap dat je er zo veel mogelijk rekening mee wilt houden maar ze is inmiddels 2,5 en snapt een makkelijke uitleg. Eerlijk gezegd zijn wij er pas vorig jaar achter gekomen dat lindsey hoogsensitief is, doordat ik er achter kwam dat ik het ook ben. wij hebben er in dat opzicht dus geen rekening mee gehouden, (nou ja tot op zekere hoogte wel natuurlijk) omdat we het simpelweg niet wisten.
wat ik duidelijk geleerd heb en wat ik lindsey ook mee wil geven is dat hoog sensitief zijn niet erg is en niet iets is wat je kan beletten in bepaalde dingen.

dus zijn er situaties die erg inspannend zijn, wat betreft mensen of geluid maar dus ook de veranderingen, maak er een jip-en-janneke-gesprekje van en dan komt het heus goed! zoals ik al zei van lindsey wisten we het ook pas vorig jaar en zij heeft het ook allemaal prima overleefd nu houden we er vooral thuis rekening mee, heeft ze het bijv. druk gehad op school dan doen we thuis lekker rustig aan.

succes ermee in ieder geval en probeer er zelf ook rust in te vinden!! soms is het nou eenmaal niet anders.

liefs,
Rinske

Ik ben het met de anderen eens: je kunt haar niet overal weghouden omdat het te druk is. Eva trekt het kdv ook lang niet altijd, ik heb daar weleens over gepost, maar weghalen doe ik haar daar niet omdat het straks op school nog veel drukker is en ze er maar aan moet wennen. Tja, ik ben daar ook heel nuchter in. Neemt nietweg dat ik het ook erg vind als we haar huilend achterlaten hoor. Gelukkig gaathet later op de dag gewoon beter.

Hoe weet je trouwens dat iemand hoogsensitief is? Ik zou dat ook zijn, maar volgens mij wordt het wel snel gezegd en zijn er niet echt bewijzen voor. Toch? Max heeft het volgens mij ook, maar ook hij moet leren dat het straks drukker om hem heen wordt.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

quote:
zoals ik al zei van lindsey wisten we het ook pas vorig jaar en zij heeft het ook allemaal prima overleefd nu houden we er vooral thuis rekening mee, heeft ze het bijv. druk gehad op school dan doen we thuis lekker rustig aan.

liefs,
Rinske

Geldt dat niet voor de meeste jonge kindjes? Dat ze prikkels minder goed kunnen verwerken dan oudere kinderen/volwassenen en dan even een rustmoment moeten hebben de dag erna, bijvoorbeeld? Ik lees daar niet direct in dat dat zou betekenen dat je kind hoog-sensitief zou zijn? Ben het wel een beetje met Rainbow eens, maar misschien ben ik daar ook wel te nuchter in?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

@mriek: klopt idd dat elk kindje sneller overprikkeld is dan ouderen, alleen is het bij hoog-sensitieve kindjes nog extremer en zijn ook de gevolgen extremer. voor lindsey is het na een drukke dag bijv. niet 1 dag rustig aan doen maar merken we de gevolgen meestal wel een week ongeveer, dit uit zich dan in slecht slapen, slecht eten en ontzettend humuerig. voor kinderen is er een hele waslijst aan kenmerken en alle kindjes hebben hier een aantal kenmerken van (zoals dat ook bij de volwassenen zo is) alleen is het dus bij hoogsensitiviteit zo dat het practisch alle kenmerken zijn en dan dus ook sterker erop reageren dan het ‘gemiddelde’ kind.

@Rainbow: je kan op internet erop zoeken en dan testen invullen, ik ben er zelf achtergekomen door de gesprekken met mijn psycholoog. Je kan het het beste omschrijven als een hele sterke (emotionele/gevoelige) karaktereigenschap die invloed heeft op alles. Ik beleef alles bijv. veel intenser dan de ‘gemiddelde’ mens en heb dus ook langer de tijd nodig om alles te verwerken. maar ook hierbij geldt dat iedereen wel een aantal kenmerken ervan heeft, alleen bij hoog sensitieve personen zijn het dus ook weer veel meer kenmerken en dus ook ‘extremere’ reacties erop.

Ik wist het dus van lindsey ook niet, nu blijkt dat er kenmerken zijn die ik ook echt herken van de babytijd. Het is ook echt niks ergs ofzo hoor, prima mee te leven haha zoals ik al zei het is gewoon een karaktereigenschap die de boventoon voert op je leven, meer dan dat is het eigenlijk niet

liefs,
Rinske

Gewijzigd door - Rinske op 29 Feb 2012 11:24:31

Duidelijke uitleg Rinske, ik snap 't!

Groetjes,
M

Ik had al eerder een reactie getypt, maar er ging iets mis met verzenden… Dus nu nog een keer.

Ik denk dat we het voorlopig nog even afwachten hoe ze gaat reageren op de veranderingen qua leidsters.
Wat we nog het meest lastig vinden, is dat niet alleen daar maar ook thuis het nodige gaat veranderen.
Ik ben ruim 34 weken zwanger, dus ongeveer tegelijk met het vertrek van haar leidster zal ik bevallen van de 2e.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat lopen. Zeker omdat het niet het enige is waar we ons momenteel zorgen om maken.
Ik ga me daar nu niet teveel over verdiepen, maar het komt erop neer dat ze eigenlijk al sinds haar geboorte problemen heeft met eten. Eerst door koemelkallergie en reflux, daarna ging de overstap naar vaste voeding moeizaam. We lopen daarvoor al ruim een jaar in het ziekenhuis, waarvan het laatste half jaar bij een speciaal eet en drinkteam. Ze wil geen stukjes en eet zeer, zeer weinig. Momenteel zo slecht, dat we ons zorgen maken over haar gezondheid.

Het verhaal van Rinske is eigenlijk wel heel duidelijk uitgelegd. Wij weten het nu sinds ongeveer een maand of vier, dat ze hoog-sensitief is. Sindsdien zijn er veel puzzelstukjes op z’n plek gevallen. En is het ook makkelijker uitleggen naar anderen toe. Op het kinderdagverblijf gaven ze ook aan dat ze opvalt tussen de andere kindjes. Ze is net even anders en het gaat net even anders. Ze ontwikkelt zich verder goed, dat is het belangrijkste. En natuurlijk het begrip van de leidsters dat ze haar net even op een andere manier moeten benaderen.

Ik denk dat we het voorlopig dus nog even aankijken hoe het gaat. Jullie hebben me daarin wel overtuigd. Ik ben en was me er ook wel van bewust dat ze natuurlijk niet altijd meesters en juffen krijgt die ze leuk vindt, dat zal vast ook niet. Daar moet ze ook mee leren omgaan.

Groetjes Desiree