Mijn dochtertje van 2,5 gaat sinds juni 2011 naar het kinderdagverblijf, voor ongeveer 8 uur per week.
Nu is zij hoog-sensitief wat zich vooral uit in zeer gevoelig zijn voor geluiden en veel prikkels en ze heeft moeite om aan nieuwe situaties te wennen.
Voordat ze naar dit kinderdagverblijf ging hebben we het eerst (toen ze 5 maanden was) geprobeerd op een ander kinderdagverblijf. Echter bleek dit veel te druk voor haar. Ze sliep niet, dronk niet, raakte overprikkeld en het ging dus totaal niet.
We zijn toen op zoek gegaan naar een gastouder. Na lang zoeken hadden we iemand gevonden, dus met 9 maanden ging ze naar een gastouder.
Bij de gastouder ging het redelijk. Ze sliep in ieder geval en ze at. Wel kwam ze regelmatig overprikkeld thuis, huilde bij ophalen en soms ging dat door tot 11 uur 's avonds. Op een gegeven moment (na een aantal maanden) gingen deze mensen verbouwen, niet ideaal met een hoog sensitief kind. De gastouder voelde haar ook niet goed aan. Mijn dochtertje werd steeds in de box gezet, terwijl ze daar een hekel aan had. Aangezien ik zonder werk kwam zitten, was de beslissing snel gemaakt om haar daar niet meer heen te brengen.
Afgelopen juni had ik weer werk, ze was toen 1 jaar en 9 maanden, dit keer wilden we een kleinschalige kinderopvang in het dorp proberen. Weinig kindjes, kleine groepjes, meerdere slaapzalen. Ideaal dus. En het ging goed, mede dankzij één leidster die haar enorm goed aanvoelde en wist hoe ze haar moest benaderen.
De andere leidster ging wat minder goed, maar die zag ze ook niet zo vaak.
Nu is ze dus 2,5 en ondertussen zijn er veel dingen veranderd op het kdv. De hoofdleidster is 3 mnd geleden vervangen, de groep is totaal anders ingericht en wat volgende maand staat te gebeuren baart mij zorgen. Haar favoriete leidster moet weg.
Over de andere leidster geeft ze steeds vaker aan dat ze die niet zo leuk vindt, ze wil dan ook niet heen. Meestal gaat t uiteindelijk wel goed, maar afgelopen keer was t brullen toen ik weg ging. Dat heb ik bij die andere leidster nooit meegemaakt, ook nooit gehad.
Haar favoriete leidster wordt vervangen door twee anderen, waarvan één nog gezocht moet worden.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik vind t belangrijk dat ze wel met plezier heen gaat en zich prettig voelt. Anderzijds besef ik me ook dat 't niet altijd kan zoals voor haar t beste is. Verder vind ik het wel belangrijk dat ze de mogelijkheid heeft met andere kindjes te spelen.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan en wat zouden jullie besluiten?
Groetjes Desiree