Verandering slaaptijden

Hey meiden,

Even een vraag over de slaaptijden. Dani is inmiddels 10 maanden. De laatste tijd ligt Dani 's ochtends vaak langer in bed. Normaal werd hij zeker tussen 07.00 en 07.30 wakker ging dan huilen en wilde zijn bed uit. Prima. Soms was hij vroeger en af en toe ook later. De laatste tijd wordt hij wel even wakker tussen 06.00/07.00 maar valt dan ook weer inslaap. Daardoor gebeurt het weleens dat hij rond 08.00/08.30 uit bed gaat. Hierdoor verandert natuurlijk zijn dagschema.

Voorbeeld van vandaag. Hij was om 08.15/08.30 wakker ongeveer (rond 06.45 ook al, maar toen weer inslaap gevallen). Normaal is Dani ongeveer 3 uur wakker. Dit zou betekenen dat hij eigenlijk om 11.30 weer in bed gaat voor de “ochtendslaap”. Hij slaapt meestal 1,5 uur dus dat zou betekenen ongeveer 13.00/13.15 weer uit bed en dan rond 13.30 broodje. Maarja de middagslaap zou dan pas rond 16.00 zijn en dit vind ik te laat. Dan slaapt hij misschien wel tot 17.30 en dan is hij nooit om 19.30 moe.

Heb hem zojuist om 11.00 in bed gedaan. Hij leek nog niet echt moe. Hij slaapt nu wel overigens.

Misschien is dit een periode? Maar misschien is hij ook wel opzoek naar een nieuw schema. Herkennen jullie dit. Ik wil hem 's ochtends (als hij nog zou diep slaapt) liever niet om 07.00/07.30 wakker maken (moet wel als hij naar KDV gaat). zou hij al naar 1 slaap willen? Lijkt me nog te jong en hij heeft die 2 slaapjes wel nodig.
Dus geen groot probleem ofzo, maar valt me wel op.

Liefs

Hoi Saro,

Nou, ik heb net ook zo’n vraag gesteld. Ik merk bij Demi dat hij ook geen vast slaapritme heeft. Hij is 's ochtend altijd laat wakker (8.00) dus heeft hij al een ander ritme. Ik hoef hem ook niet voor 11.00 op bed te leggen… Wat ik doe (maar ik weet niet of dat goed is):

8.00/8.30 pap
10.30 fruithapje 200 gram
11.00 slapen (meestal tot 12.30/13.00)
13.00 brood
’s middags ga ik meestal op pad en slaapt hij in de auto nog 1/2 uur tot 1 uur (meestal 16.00 tot 16.30)
17.30 warme hap 200 gram
19.30 fles 150
20.00 naar bed

Saskia

Rond die tijd (9 maanden tot nu) heeft Jurian nog 2 slaapjes.

Om 10-11 en om 14.00-16.00. Niet altijd makkelijk met het weggaan etc. Maar het kan soms iets verschillen … Ook lijkt hij niet altijd moe maar als ik hem dan op bed leg slaapt hij wel.

Even kijken wat de kleine aangeeft. Als hij niet gaat slapen maar alleen spelen dan zou het betekenen dat hij die slaap niet meer nodig heeft.

Hoi
Emma begon rondde 10 maanden ook te wisselen met haar slaapjes. Ze had toen het zelfd, dat haar middag slaap eigenlijk erg laat werd… Ik heb haar wel altijd om 5 uur nog even naar bed gedaan, omdatze anders zo moe was tijdens het eten en dan niet goed at. Maar ik maakte haat wel na 3 kartier/1 uur weer wakker, en dan was ze 's avonds wel gewoon moe.
Ik zou het gewoon even proberen en kijken hoe hij hier vanavond op reageert. Is hij nog te wakker, moet je hem of korter laten slapen of toch eerer weer op bed leggen… Het duurt denk ik nog wel ee tijdje voordat hij echt overgaat naar 1 slaapje. Emma heeft nu de ene dag (als ze tussen de midaag 3+ uur slaapt) maar 2 slaapje en als ze minder slaapt gaat ze aan het einde van de middag ook nog even slapen, meestal maar een half uurtje.

succes!
Gidget

Dat is wel een goeie Gidget. Hij ligt nu net weer in bed (sinds 16.00 uur). Was even niet zo blij dat hij zijn bed in moest en heeft even lopen protesteren en spelen, maar volgens mij slaapt hij nu. Ik maak hem uiterlijk 17.15 wakker (als hij zelf niet in wakker geworden en dan maar even zien hoe het vanavond gaat.

Ik denk ook dat ik hem toch 's ochtends uiterlijk 08.00 uit bed haal (zeker als hij dan al ongeveer 12 uur heeft geslapen). Maar goed wie weet is het volgende week wel weer anders en slaapt hij niet meer uit

En ja hij is nog te klein voor 1 slaapje. Gister heeft hij dit toevallig wel gehad, omdat wij 's middags met hem en zijn nichtje naar het strand zijn geweest. Toen heeft hij in de auto nog even 25 minuutjes geslapen. Maar ik probeer zoveel mogelijk te verkomen dat hij een slaapje mist.

Hoihoi,

Danique heeft ongeveer hetzelfde ritme als Demi, Saskia. Ze zijn ook ongeveer even oud dus denk dat het dan wel klopt. Danique slaapt meestal ook 2 keer op een dag, en dan voor het middageten en voor de fles van 4 uur weer even. Soms wil ze s’middags niet slapen en dan gaat ze na de fles van 4 uur nog even. Het verschilt wel eens, en ik kijk inderdaad ook wat ze zelf aangeeft. Is ze voor de fles van 4 nog niet moe, dan gaat ze na die fles pas op bed.

Ik ben er inderdaad ook niet zo moeilijk in. Ik probeer hem in ieder geval één keer per dag in z’n bedje te leggen (meestal 's ochtends/eerste slaapje). Dan kan ik verder met hem op pad en dan slaapt hij wanneer het hem uitkomt. Vandaag heeft hij van 11.00 tot 13.30 geslapen! En nu ligt hij nog in de auto een tukkie te doen (vanaf 16.15). Ik ga hem om ± 17.00 wakker maken als hij nog niet wakker is, anders zit ik vanavond weer met hem. Heerlijk toch!

Lekker Saskia dat hij zo lang achter elkaar kan slapen!

Slaapt hij dan zo vast in de auto? Dani slaapt ook wel in de auto, maar als we thuis zijn en de auto dus stilstaat wordt hij altijd gelijk wakker…haha

En ga jij dan steeds even kijken ofzo bij de auto??

Jurian slaapt niet in de auto en ook niet in de kinderwagen… dus dat is wel nadeel… hij gaat dan als hij moe is lopen piepen/jammeren maar ogen dicht dat kent hij dan niet…

Nee, Demi slaapt heerlijk in de auto. Hij kan vaak een uur slapen. Ik zet de auto zo neer dat ik hem vanuit de keuken kan zien en ik ga ook elke keer even bij de auto kijken. Echt schattig…

Super … tja hier vanuit appartement toch lastig

Dat is inderdaad niet makkelijk. En om nou om de 5 minuten te gaan kijken… dan kan je net zo goed even naast hem gaan zitten om ook een tukkie te doen