Veilig slapen

1. Gebruik de eerste 2 jaar geen dekbed of deken in dekbed-hoes
    Een dekbed (of een deken in een dekbed-hoes) kan veel te warm zijn voor een baby. Ook kan je kind zich makkelijk onder – of in – het losliggende beddengoed wurmen, wat de ademhaling kan belemmeren.

Gebruik dus liever een deken met een lakentje en maak het bedje stevig en kort op (met de voetjes tegen het voeten-einde). Of nog veiliger: gebruik een goed passende slaapzak.

Mogelijke bezwaren
Sommige ouders zijn bang dat hun kind het koud heeft, met alleen een slaapzak, of onder een deken en lakentje. Die vrees is meestal onterecht.

Of de temperatuur goed is, is het beste te voelen aan het nekje van de baby. Dat moet prettig warm aanvoelen. Bedenk dat een gezonde baby het niet zomaar te koud heeft in een goed geïsoleerd Nederlands huis.

Nog een tip als het over veilig slapen gaat:

Nooit een kindje vastbinden in bed!

Als een kindje uit zichzelf alle kanten op draait en overal en nergens ligt te slapen in bed, gewoon lekker laten doen. Het is in staat om zichzelf steeds te draaien en het is op een leeftijd dat het zelf het hoofdje zodanig draait dat het gewoon goed kan ademen.

Dus gewoon lekker laten draaien! Niet vastbinden! Ook niet met dingen die, onbegrijpelijk maar waar, nog in babyspeciaalzaken verkocht worden.

Groetekes, Sje

Inderdaad niet bang zijn dat je kindje het te koud heeft. ER zijn namenlijk meer babies dood gegaan door warmte als door kou!! Koude handjes en voetjes zijn niet echt een graadmeter of je kind het te koud of te warm heeft, voel altijd aan het nekje, als het daar lekker warm is is het goed.

En ik ben het met Sje eens, niet vastbinden, levensgevaarlijk!! Beter goed met een lakentje instoppen als je bang bent voor draaien, of als je kind door veel arm en voeten bewegingen zichzelf wakker maakt of wakker houd.

Anouschka en Émilie

Ik gebruik sinds 2 maanden de Snoozzz via een vriendin hierop geadviseerd en dit zorgt voor mij van een veilig gevoel en Mirthe vindt het heerlijk om er in te slapen. De snoozzz zorgt ervoor dat myrthe niet op haar buikje draait en gaat het beginnende afgeplatte hoofdje tegen. Voorheen sliep ik zelf en mirthe ook niet want ze werd om de 5 minuten wakker omdat ze of op de buik lag of tussen de spijltjes van het bed een heel fijn product! en een veilig gevoel voor mij en voor mirthe.

je hebt een topic naar boven geplaatst vvan 2006

[img]http://lilypie.com/pic/090929/GYPG.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“48” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/A3iGp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

ja zocht me overal suf naar veilig slapen en tips een paar maanden geleden slecht te vinden en nu ben ik zo blij dat ik nu goed slaap en mirthe ook dat ik dit met de hele wereld wil delen!

haha

Beste wil,

sorry dat was helemaal niet mijn bedoeling en zal me ook even voor gaan stellen reclame maken is het laatste wat ik wil doen. Wat jij zegt kan ik me helemaal in vinden. Ik was hier ook niet voor en ben ook bij het consultatie bureau hiermee geweest hun adviseerden contact op te nemen met stichting wiegendood. hun zeiden wij raden dit product zeker niet aan maar als u denkt er baat bij te hebben kunt u het proberen. De reden dat ik op een oud topic reageer is vanwege het feit dat ik toendertijd overal gezocht heb en niemand me kon helpen en wou alleen andere ouders laten weten dat dit voor mij wel werkt.

Mijn excuses in ieder geval.

liefs Marianne

Er is inderdaad al eens eerder een topic over dit produkt geweest en daar zijn we toen met z’n allen overheen gevallen omdat “kindjes vastleggen” hier ongeveer gelijk staat als vloeken.

Nooit, op geen enkele manier kindjes vastleggen. Ook niet met zogenaamde goedgekeurde produkten. Kindjes moeten gewoon lekker hun eigen route kunnen slapen. Als je zelf vastgelegd zou worden 's nachts zou je ook niet blij zijn. Het hoort gewoon bij een bepaalde leeftijd om heel het bed rond te gaan in de slaap.

Lekker laten gaan. Dat is het allerbeste! Zodra ze in staat zijn om om te rollen in bed, zijn ze ook in staat om hun ademweg zelf vrij te houden.

Groetekes, Sje

Lieve wil en Sje,

voor heen zou ik het helemaal met jullie eens zijn geweest over het vastleggen ik was ook furieus toen een vriendin mij dit aanraadde. totdat ik mijn kleintje op haar buikje vond en met spoed naar het ziekenhuis moest omdat ze niet goed meer kon ademen. Geloof me dan ben je ten einde raad en wil je zoiets niet meer mee maken. Nu kan ze voortaan goed op haar buikje draaien en ook weer terug en wil ik stoppen met het product maar nu kan ze niet meer zonder… Dus zolang zij het nog fijn vindt ga ik hier maar mee verder.

Liefs Marianne

Hoi Sje en de anderen! Lang geleden dat we elkaar gesproken hebben, niet? Heb het hier dan ook behoorlijk druk met ons eigen zaakje en met onze Emilie (nu 3 en een half) en onze Sophie (6 maanden).
Ik ben het met jullie eenbs, vastleggen is uit den boze! Maar ik kan begrijpen dat als je je kindje op je buik vind en dan ook nog naar het ziekenhuis moet, is dat schrikken. Maar wat ik niet begrijp is, waarom gebruik je niet gewoon het produkt wat wij hier in frankrijk een ‘cale bébé’ noemen (weet even niet de nederlandse benaming). Dat is al jaren te koop en de meest veilige manier om je kindje te laten slapen zonder dat ze zich op haar buikje kan draaien. Je weet wel, twee rolletjes waar tussen je je kindje in legt. Vroeger deden ze dat met een kruikje in de rug en een opgerolde handoek voor de buik. Ik heb dit voor Emilie en Sophie gebruikt en is overal te koop. Waarom doe je niet zoiets?

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Lilypie Vierde Ticker