Veilig mee kijken met koken

Ik denk dat Eva een chefkokje wordt, haha. Ze vindt koken echt zoooo interessant. Ze kookt in haar eigen keuken elke dag, maar ze wil ook graag meekijken als wij koken. Ze wil het liefst opgetild worden en in de pan roeren. Maar dat vind ik gevaarlijk. Nu zette ze zelf haar stoel tegen het aanrecht, zodat ze mee kon kijken, maar dat vind ik ook niks. Dadelijk valt ze eraf! Hebben jullie dat ook en hoe lossen jullie dat op op een veilige manier?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Onze meiden zaten in een kinderstoel bij me aan het aanrecht. Zitten ze veilig en hoog genoeg om mee te kijken.

Groetekes, Sje

Noah wil dit ook heel graag, ik zet hem vaak op het aanrecht, en sta dan voor hem… hij weet inmiddels dat pannen heel heet kunnen worden…

Liefs, Melanie

Dion zit vaak op het aanrecht

Ik vind het gevaarlijk om kindjes op het aanrecht te zetten.

Mogelijk doordat mijn broertje toen-ie 2 was kans heeft gezien om de hete kraan van de geiser open te draaien met brandwonden + ziekenhuisopname tot gevolg. Om nooit zo’n had-ik-maar-gevoel te krijgen als mijn moeder heeft gehad, heb ik nooit kindjes op het aanrecht gezet. (En we hebben niet eens een geiser! )

Groetekes, Sje

ik zet rico altijd in de kinderstoel. en geef m dan een pollepel en een pan
als papa ook thuis is en hij ookt dan til ik m meestal op mag hij proeven en goedkeuren hij kent al heel veel dingen zoals; uit, vlees, bakken, koken, a appel (aardappel) broccolie zijn bomen zoals je weet hahahaha
maar in de pan roeren dat laat ik m nog niet doen, die stoom is veelste heet dus daar pas ik liever nog even voor.
maar als we toetjes zelf maken helpt hij wel altijd mee, en laatst hebben we samen muffins gebakken, hij mocht de vormpjes helpen vullen (de tafel had meer beslag dan de vormpjes maar toch)

Wij hebben een antislip opstapje in de keuken staan die hij pakt als we in de keuken bezig zijn. En bij iedere activiteit gaat hij op een andere plek staan: afwassen is voor het linkerkastje, helpt papa mee dan het rechterkastje. Koken betekent bij de spoelbak zodat hij de groente kan wassen. Vóór en naast het gasfornuis is verboden! Doet ie dat wel, dan gaat ie gelijk de keuken uit en gaat het hekje dicht In de pannen laten roeren vind ik nog te gevaarlijk.

Wat hij ook wel doet is zijn keukentje mee naar de keuken nemen en daar staan koken met zijn pannetjes en mijn ingrediënten (we hebben een gesloten keuken).

Ik geloof dat Marsel een heel handige constructie gebouwd had. Morgan kookt meestal mee met eem pan en een lepel op de grond en met sint krijgt ze ook een keuken. Nu wil ze ook wel eens opgetilt worden maar dan wil ze alleen even weten wat we gaan eten en dan is het weer goed

Groetjes,

Michèle

@Michele: wil ze dat weten door te “kijken” of door te “proeven” ? rico moetnamelijk altijd keuren.
achja hij wil zn aandeel erin hebben, prima toch

Nee kijken is voldoende Inge dan benoem ik het, zij zegt het na en dan is het goed.

Groetjes,

Michèle

haha ja dat nazeggen is leuk.
ik zei voor de grap: juin tegen uien. (is volgens mij brabants ofzo) dus rico zei ook: juiihnnn haha ik moest er wel om lachen.
hij kan ook gewoon ui zeggen hoor, maar ik dacht, kijken of ie erin trapt.
vervolgens wilde hij niet gaan slapen omdat hij persee naar de uien wilde kijken. tjonge jonge

Ik vind dat ook lastig!
De kinderstoel is bij ons niet hoog genoeg om op het aanrecht te kunnen kijken.

Wel til ik hem vaak een paar keer op om in de pannen te kijken, en wil hij ook vaak roeren, maar daar steek ik even een stokje voor.

Ons gasfornuis is naast een muer, en het stuk aanrecht ernaast heb ik nodig, dus er is bij ons ook niet zoveel ruimte…
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Nee, Eva mag bij ons ook niet op het aanrecht. Ik ben veel te bang dat ze er af kukelt. Of dat ze in een onbewaakt ogenblik naar een pan graait. Ik zette haar ook altijd in de kinderstoel en dan speelde ze met een pan en pollepel. Maar dat vindt ze nu niet ‘stoer’ genoeg meer. Ze pakt nu zelf haar gewone stoel en gaat er dan bij staan. Ik til haar soms ook wel op hoor, maar ik heb toch zelf handen nodig om te kunnen koken… Als ik het zo lees, vinden bijna alle kindjes koken leuk? Eva benoemt ook heel veel: roeren, bakken, koken, ui, aardappel. Leuk, maar wel een gedoe soms met bedenken waar je haar neer gaat zetten! Kan me nu inderdaad herinneren dat Marsel een heel toestel gemaakt had…een soort kooicontructie…Even naar zoeken hier op het forum!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Of marsel even mailen Rainbow

Groetjes,

Michèle

Bij ons zit ze ook op het aanrecht, kraan etc zit aan de andere kant dus ze kan er niet bij! Ze zit dan of ze staat op een stoel dat omgedraaid is dus de leuning in d’r buik! we doen het niet elke dag, maar wel veel, ook leuk is d’r salade laten maken; dat kan bijna niet fout gaan, gewoon met je handen en jij snijd dan wat groente etc in stukjes. Dan kan ze de sla wassen en in stukjes scheuren met de handen, Jada is van een leeftijd dat ze met haar kleine mesje (botermesje) wel zachte tomaatjes kan snijden; Of je doet die kleine sherry tomaatje, super leuk en makkelijk!

quote:
Ik geloof dat Marsel een heel handige constructie gebouwd had. Morgan kookt meestal mee met eem pan en een lepel op de grond en met sint krijgt ze ook een keuken. Nu wil ze ook wel eens opgetilt worden maar dan wil ze alleen even weten wat we gaan eten en dan is het weer goed

Groetjes,

Michèle

Hier is ie weer

En een “bouwtekening”:

Deze is trouwens ietwat te hoog.
Beter is om hem op aanrechthoogte te maken.

Maar Hylke zit toch nog regelmatig op het aanrecht.
Vindt hij toch nóg leuker.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 25 Oct 2010 21:44:10

Vorig jaar is iemand met zo’n box in de finale van Het Beste Idee van Nederland gekomen.

Groetekes, Sje

Dat was Marsel toch

quote:
Dat was Marsel toch

Niet helemaal: Ik heb het van hem afgekeken

M.

Oh Marsel, dan weet ik al wat je nu van dat programma aan het afkijken bent! De 8 finalisten zijn bekend en dit is vast een heeeeeeeeeeel bruikbaar ding voor jullie over een week of 16:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=1319513/langid=43

Groetekes, Sje