Ik zou op 12 weken groentepap willen indroduceren. op 14 weken moet ik helaas weer gaan werken en ik zou toch graag zelf de vaste voeding de eerste keer gevn. Zijn er nog mensen die op 3 maand vaste voeding hebben gegeven? En mag ik vragen om alleen serieuze replies te posten. Ik zou ook liever langer thuis blijven maar aangezien papa de benen heeft genomen kan ik niet anders dan FT weer aan het werk te gaan
Vaste voeding op 12-13 weken
Hoi Bianca,
Allereerst, welkom op de site.
Bij 3 maanden al groentenhap? Zou ik niet doen. Ik zou in het belang van het kind denken, en hoe speciaal het ook is om zelf die eerste hapjes te geven, alleen maar omdat je weer aan het werk moet, het 3 maanden vroeger dan normaal introduceren lijkt me niet verstandig. Je kindje is nu het belangrijkst, niet jij zelf. Je kindje moet de zorg krijgen die bij de leeftijd past en niet 3 maanden vooruit proberen te lopen.
Als je het echt zo leuk vindt om zelf die eerste “vaste” hapjes te geven, maar je wilt wel het beste voor je kindje, dan zou ik als ik jou was desnoods een halve dag vrij nemen op het moment dat je kindje wel aan vaste voeding toe is. Zo kun je toch de allereerste vaste hapjes zelf geven.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 20 Feb 2007 16:30:11
hoi hoi
ik vind het ook nog erg vroeg hoor!!
jij schrijft groente pap is dat iets anders dan groente hap???
kan zo zijn dat er iets nieuws op de markt is
met drie maanden zijn net die darmpjes en maagjes een beetje stabiel
waarom zou je dat forceren door zo jong te beginnen
tuurlijk zou hij/zij het lekker vinden misschien maar groente is pas bij
6maanden
je kan wel al wat eerder een beetje kunnen beginnen met fruit
maar dan bedoel ik eerder dan 6 maanden!!!
er staan van die fruitjes in de supermarkt daar staat op 4mnd
zelfs dan wacht ik nog
ik vind fruit zo rond de 5de maand mooi om te beginnen
maandje later groente maandje later brood
en zo heb je elke maand wat leuks (tenminste vind ik)
nee hou het nog maar even lekker bij melk
en even geduld (het gaat al zo snel) geniet er van
groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 3mnd

ja eigenlijk met de andere dames eens, het is wel heel vroeg, hier adviseren ze pas met een haklf jaar!! voor de darmpjes die moeten echt nog goed op gang komen.
Mijne is ook 3 maanden het is zo leuk he???, maar ik wacht nog even 3 maanden!!
lieve groet janneke
Hier dus een mama die met drie maanden wel vast voedsel gaf
Ik ben alleen begonnen met fruit
En bij mij reageerde ze er erg goed op
En het klopt wel hoor op het cb word er gezegt vanaf een maand of 4
Maar ja vroeger was het drie maanden
En ik ben dus net zo mama die zich niets van het cb aantrekt en naar mijn kindje kijk en naar het gevoel van mezelf
En sorry damens hier boven dat ik jullie een beetje tegen spreek
Vertel alleen mijn ervaring hier met mijn ventjes
Jeetje wat een vervelende toestand dat je er alleen voor staat. Sterkte. Over de vaste voeding: een van de redenen om er mee te wachten is de grotere kans op voedselallergieen. Aan de andere kant ken ik ook mensen die met 3 maanden met een cm geprakte banaan begonnen ( moet wel goed rijp zijn). In de jaren 70 begon men met 6 weken al met vast voedsel, maar dan moet je ook bedenken dat we nu veel meer weten dan toen. Het is een afweging die je zelf moet maken. In ieder geval heeft je kind nog geen vast voedsel nodig.
Succes
oh op het moment eten ze het echt wel
en ze doen het er ook heus wel goed op hoor
maar als dan later als ze ouder zijn blijkt dat ze maag darm problemen
hebben dan baal je toch dat je zo vroeg bent begonnen
ik trek me ook 9 van de 10 keer niks van het cb aan, maar er zijn gewoon bepaalde regels en aan sommige hou je je of niet
ieder voor zich , maar ik zou het gewoon niet doen
hebben die darmen eindelijk rust na drie maanden, ga je ze weer lekker prikkelen door vast voedsel te geven
jeetje die baby tijd duurt maar zo kort, geniet daar van

geef je borst- of flevoeding? want dat maakt ook een verschil. Hier raden ze aan om pas vanaf 4 maand te beginnen met vaste voeding. Zeker als je bordtvoeding geeft is het aangewezen om langer te wachten. maar mij hebben ze op 3 maand vers fruitsap gegeven destijds en ik ben ook OK. Er zijn wel wat kosten aan, maar die hebben niks met de voeding te maken
euh en mijn “goede” raad was om nog even te awchten en dan in een WE met vaste voeding te beginnen
In België mag je bij flesvoeding vanaf 4 maanden beginnen met bijvoeding, bij borstvoeding vanaf 6 maanden.
Ik mocht kiezen met wat ik begon en koos voor fruitpap op 4 maanden. Ik gaf hem dat als vervanging van zijn fles van 17u, ik kon dat dus zelf geven omdat ik tegen 10 voor 5 hem kan ophalen bij de onthaalmoeder. Dan op 5 maanden groentjes en daar heb ik nooit problemen mee gehad, hij vond dit zelfs lekkerder als fruit.
Ik zou toch ook nog niet op 3 maanden beginnen met groentepap. Ik vind dat toch redelijk vroeg. Mijn tip is dan ook: begin in het weekend met groentenpap/fruitpap en geef dat op een uur dat je het ook zou kunnen geven als je moet gaan werken. Zo kan je het toch zelf doen he. Maar ik zou toch wachten tot 4 maanden hoor. Je kindje geniet ook nog zo van de flesjes/borst he.
En wat betreft het FT werken, mijn man en ik werken beiden FT. Ik ben ook weer beginnen werken na 3 maanden. Je moet je niet schuldig voelen omdat je werkt hoor. Het is niet iedereen gegund om in zo’n financiële situatie te zitten dat ze langer kunnen thuisblijven. En trouwens, werken kan af en toe ook een beetje ‘vakantie’ zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Zolang als je kindje merkt dat jij je er goed bij voelt, maakt het er zelf ook geen probleem van hoor.
hoihoi, ik zou zelf nog even wachten met groente te introduceren, het maagje zal dat waarschijnlijk nog niet helemaal aankunnen.
Bij onze dochter van 4 gaf ik fruithapje al bij 4 maanden, maar bij de 2e Jayda van 7,5 maand ben ik ook wel eerder begonnen maar wilde ze niet en daarbij kreeg ze uitslag van het perenpotje van olvarit en zijn we nog steeds op onderzoek uit waar de uitslag vandaan komt.
Ikzelf ben met 4 maanden begonnen bij de eerste met groentehap, met jayda ook pas met 6 maanden.
Veel succes he.
diana
Met 4 maanden beginnen met de speciale babyvoedingen waar ook echt 4 maanden op staat. 3 maanden is wel erg vroeg ( ook een verschil of je fles of vorstvoeding geeft ). Zeker groentehapjes kunnen nog wel erg zwaar vallen voor dit kleine buikje, ik zou het dus zeker nog niet met groentehapjes proberen want die komen zowiezo wat later nog dan de fruithapjes. Wil je toch ervoor zorgen dat je zelf je kleintje als eerste een hapje geeft, doe het dan in het weekend als je vrij bent of laat je kleintje mee-eten als je zelf ook eet s`avonds.

Gewijzigd door - Asje op 23 Feb 2007 07:47:45
quote:
( ook een verschil of je fles of vorstvoeding geeft ).
Vorstvoeding?
Ik ben heel benieuwd hoe je dat voor elkaar gaat krijgen? Half uurtje voor de voeding in de vriezer gaan zitten ofzo?
Moet die kleine mop wel heel wat zuigkracht hebben om al die ijsblokjes eruit te krijgen!
Groetekes, Sje
zag het ook staan
maar dacht misschien iets nieuws
hihi je weet maar nooit!!

Hoi Bibi ik weet niet of je al met vaste voeding begonnen bent maar ik wou je even laten weten dat ik op het cb eergisteren de raad kreeg om met vaste voeding te beginnen bij Jolien. Ik ga persoonlijk nog even wachte, maar ik wou je maar laten weten dat het cb er echt geen kwaad in zag bij onze dochter , in tegendeel zelfs
Bij mij dus ook, het was de arts van het cb die mij vertelde dat een fruithapje geen kwaad kon en eveneens een papje van rijstebloem. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn dochter aan de forse kant is voor haar leeftijd. (3 maanden en 1 week en 7500 gram bij 63cm)
groetjes,
Sabine