Vaste tijden slapen?

Hoi
ik vroeg me af of jullie je kindje op vaste tijden op bed leggen of wachten tot ze moe zijn.
Ik kan me voorstellen (zeker als je bijv 2 kindjes hebt) je ze op gegeven moment op vaste tijden (natuurlijk kan het verschillen enigszins) op bed legt, anders ligt de ene eerst op bed en als de ander dan moe is, pas de ander.

Hoe doen jullie dat? Vaste tijden of laat je het je kindje bepalen?

Ik heb met Rens altijd wel een vast schema aangehouden maar ben wel altijd soepel met de tijden omgegaan Afhankelijk van de leeftijd van je kindje kan er best eens een halfuurtje tot een uurtje verschil inzitten. Als hij moe was deed ik hem zowieso wel op bed was hij nog lief aan het spelen word het weleens wat later.Lag ook een beetje aan mijn planning voor die dag. Als ik bijv 's middags weg wil doe ik hem nu wel op tijd naar bed voor z’n middagslaapje. Met twee kleintjes zal het wel wat lastiger zijn om de slaapjes goed te plannen omdat de slaapbehoefte van die kindjes natuurlijk niet gelijk hoeft te zijn. Ik denk dat er dan niets anders op zit om je daar bij neer te leggen. Rens sliep bijv al heel snel maar een keer overdag terwijl er ook kindjes van een jaar zijn die nog twee keer slapen. Ik heb nooit slaapjes overgeslagen. Omdat Rens maar een keer overdag slaapt is hij 's avonds wel snel moe. Soms ligt hij al om 18.15 op bed maar als hij nog niet moe is dan word het ook wel eens 19.00. "s middags gaat hij altijd na zijn boterham naar bed dit kan om 12.00 uur zijn maar ook weleens om 13.00 ligt eraan hoe het uitkomt. Zolang je je kindje goed in de gaten houd qua moeheid dan kan het echt geen kwaad om een beetje flexibel te zijn. Als je teveel alles op vaste tijden doet heb je ook kans dat je kindje helemaal overstuur raakt als het eens anders loopt.

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hoi,

Hier een ouderwetse moeder en moeder van een inbakerkindje. We hebben vanaf de geboorte een ritme proberen te pakken van vaste tijden maar die van ons besloot te huilen en te huilen. Maar sinds dat we zijn gaan inbakeren veranderde dat. Bij inbakeren moet je vaste tijden gaan hanteren en dat werkte perfect bij ons dan. Toen we waren ontbakerd hebben we het nog vast gehouden. Daarna hebben we het wat losser gelaten maar dat werkte totaal niet. En nu 4 jaar later hebben we nog steeds vaste slaap en zoveel mogelijk ook eet tijden. Het geeft haar een paar grenzen over de dag aan en we merken zodra we dit loslaten of gaan veranderen dat dit veel verwarring geeft en dat ze dan extreem haar grenzen op zoekt en ook niet lekker in d’r vel zit.
Dus bij mij gelden ouderwetse regels misschien maar werkt wel het beste zeker nu ze naar school gaat en veel nieuwe dingen leert en veel meer ervaringen opdoet.

groetjes,

lon106

Ik leg mijn dochter ook op vaste tijden op bed. Ook ik heb mijn dochter vanaf dat ze 6 weken oud was tot 4 maand in een puckababy gehad(inbakerslaapzakje)
Dus ons ook steeds aan een strak schema gehouden. Onze dochter heeft er heel veel aan gehad en nu ze niet meer in de puckababy slaapt houden we ons aan het vaste ritme.
Dus ik zou zeggen, vaste tijden.

Groetjes Egberta

Lilypie First Birthday tickers

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn dochter heb ik ook vanaf 6 weken ingebakerd met de pacco en later met de puckababy. Sinds een maand slaapt ze in een gewoon slaapzakje.
Zelf heb ik nooit echt vaste slaaptijden gehad, maar zit er dus wel aan te denken om het te gaan doen. Mijn dochter geeft soms laat aan dat ze moe is. Soms is het zelfs dat ze moe is als ze een fles krijgt, maar na de fles is ze weer vol energie. Op zulke momenten twijfel ik dus of ik haar op bed moet leggen.

hoe doen jullie dat trouwens als je kindje ‘te vroeg’ voor een fles wakker is? Mijn dochter is vanaf het begin af aan gewend om een voeding te krijgen zodra ze wakker is. Nu zit ik ‘met de gebakken peren’, want soms is ze dus al 3 uur na de vorige fles wakker en verwacht dus een fles (dat is nu eenmaal het ritme…) Hierdoor probeer ik altijd het fruithapje te bewaren tot zo’n moment, maar het gebeurt dus ook vaak dat ze gewoon slaapt tot een voeding en het fruithapje geen tijd meer heeft (en dus neit gegeven wordt…)

Voor Hylke houden we in principe ook wel vaste tijden aan.
Dat wil zeggen: 's middags na de lunch op bed,
en 's avonds na het eten naar bed.
Maar het avondritueel is wel rekbaar.
(het middagritueel bgint tegenwoordig ook variabel te worden).

Het avondritueel is in elk geval:
naar boven,
tandenpoetsen,
en daarna mag ie nog lekker even wat spelen, heen en weer rennen,
wat ie maar wil.
Dan omkleden voor bed, verhaaltje lezen, en slapen maar.
Soms loopt hij na het tandenpoetsen rechtstreeks naar z’n bed,
soms blijft hij nog een half uur spelen.

Dus inderdaad: wel een beetje afhankelijk van zijn vermoeiheid.

M.

Hier hebben we ook een redelijk vast schema.
In principe hou ik me wel prcies aan de eet- en slaaptijden, met weleens een uitzondering. Maar ik merk dat hij wel makkelijker gaat slapen als hij weet waar hij aan toe is. Ook 's avonds gaat hij standaard half 7 naar bed, en dan is hij ook echt heel erg moe!!
Behalve nu in een sprongetje, dan maakt het niet uit wat je doet, hij is toch ontregeld
Liefs, Anne

Er zijn inderdaad kindjes die echt een heel strak schema nodig hebben. Dat had rens ook zo ongeveer de eerste 4 maanden daarna ben ik er wat losser mee omgegaan en dat gaat tot nu toe prima. Ik denk dat dat ook gewoon dingen zijn die je echt zelf uit moet zoeken wat werkt voor jouw kindje. Bedoel alleen maar te zeggen dat zolang je kind er geen last van heeft dat het echt allemaal niet zo heel strak gepland hoeft te worden. Bedoel soms lopen dingen gewoon even anders.
Ik denk ook dat als je zelf een beetje flexibel bent je kind daar ook makkelijker mee om kan gaan. Je kunt nooit alles precies plannen naast voedingen en slaapjes en dan kan het best is een half uurtje later worden. Wel hou ik er altijd rekening mee dat hij over het algemeen een redelijk vast ritme heeft en dus plan ik niet twee dagen achter elkaar dingen die zijn schema in de war gooien bijv.
Wat betreft de flessen weet ik niet precies hoe dat zit met flesvoeding. Zelf heb ik bv gegeven en dat deed ik altijd op verzoek. Kon dus al na 2,5 uur zijn maar ook pas na 4 uur. Vaste tijden kwamen wat dat betreft pas hier toen hij een maand of zes was en al redelijk wat bijvoeding kreeg.

Groetjes Ramona

Bij mij hield trouwens het vaste ritme meer in dat dingen in dezelfde volgorde gedaan worden maar niet perse op de zelfde tijd. Mijn ervaring was met Rens toen hij nog kleiner was dat hij soms na een uurtje al moe was en soms pas na 2 uurtjes op. Bedtijd 's avonds in ieder geval nooit later als 7 uur, maar meneer lag hier vandaag al om 17.45 daar hij vanmiddag maar heel kort geslapen heeft.
Ik let bij Rens altijd heel erg op moeheidssignalen. hij word dan bleek en jengelig of gaat zitten gapen. Als ik dat zie dan gaat hij gelijk naar bed. Wat dat betreft heb ik hem altijd z,n eigen ritme laten opzoeken.

Groetjes Ramona

Ik ben idd ook erg voor het ritme qua handelingen.
Alleen doordat ik van geboorte af aan een voeding heb gegeven na het wakker worden, is dat soms wel heel lastig als ze nu bijv een hazeslaapje doet…

Dit is inderdaad als je net gestart bent met de bijvoeding vrij lastig. Kwam hier ook wel eens niet helemaal uit. Word makkelijker als ze straks meer gaan eten en minder gaan slapen. Hoe oud is je dochtertje eigenlijk?

Groetjes Ramona

Ik ben ook wel van de vaste tijden eten en naar bed…
Milan is 5,5 maand begint om 6.30 met een fles en gaat dan terug naar bed tot een uurtje of 9 a 9.30 verschilt per dag en doet dan rond een uur of 12 een hazenslaapje van ong 3 kwartier in zijn wipper.En gaat echt s’middags om 15.00uur naar bed en dan maak ik em om 17.00 uur wakker of hij is wakker.
En dan gaat hij om 20.00uur weer en dan om 22.30 zijn laatste fles.
Ik merk dat hij het ook fijn vind een beetje regelmaat in zijn dag.

ramona, mijn dochter is bijna 6 maanden.
Wat deed jij dan als het even niet helemaal uitkwam?

Met 6 maanden was zijn schema ongeveer zo

7.00 200cc bv met rijstebloem daarna wassen en aankleden
8.00 slapen tot ongeveer 10.00(maakte hem nooit wakker als dat niet noodzakelijk was)
10.00 fruit
11.00 bv
11.30 naar bed
15.00 bv
17.00 warmehap en naar bed
20.00 200cc bv met rijstebloem.

Als Rens al eerder als 10 uur wakker was dan kreeg hij zijn fruit ook gewoon eerder. Dan kwam het ook wel eens voor dat hij al eerder als 11.30 moe was dan deed ik hem gewoon op bed. Vaak sliep hij dan ,s middags rond 16.00 uur nog een uurtje. Blijft puzzelen. Gebeurde hier ook wel dat hij fruithap en bv achter elkaar kreeg was ook nooit een probleem. Nou ze al bijna 6 maanden is krijgt ze straks natuurlijk brood en warm eten en dan word het echt een stuk makkelijker te plannen allemaal vond ik. Fruithapje gaf ik trouwens ook wel eens 's middags als het echt niet anders was. Dan voor de voeding van 15.00 uur.

Groetjes Ramona

Hoi,

Toen de kinderen nog heel klein waren had ik wel een vrij vast schema.
Nu ze groter worden ook.
De jongste is 2 en slaapt niet meer tussen de middag en gaat elke avond om 18.00 naar boven en dan lees ik nog wat voor en dan slapen.
De oudste bijna 5 gaat om 18.30 naar boven en die lees ik dan nog wat voor.
Zijn dan allebei afgedraaid en slapen gelijk.
Nadeel als je ze vroeg op bed doet dan zijn ze ook vroeg wakker.
Meestal 6 uur/half 7. Enkele keer 7 uur.
Gaan zelf ook op tijd slapen dus maken toch nog wel een nacht van ong. 8 uur.

groetjes lisan.

L. de Boer

Mijn mannetje sliep heel onregelmatig toen hij nog een klein beebje was, de ene keer 30 min. en de andere keer 1,5 uur dus op vaste tijden naar bed ging niet.
Wel had ik een vast dagritme (ook een onrustige baby die ingebakerd werd) en ik gaf borstvoeding op verzoek (daar had hij wel een vast ritme in van ongeveer om de 3 uur)
Ik keek hoelang hij het volhield om wakker te blijven in het begin was dat een uur later 1,5 en daarna 2 uur en toen 2,5 en nu is hij 9 maanden en gaat hij om de 3 uur een slaapje doen.
Nu hij veel actiever is met kruipen en staan en rondjes lopen in de box en druk aan het spelen slaapt hij ook langer, nu wel 1,5 uur per keer en ik merk dat er een ritme in begint te komen en dat is dat hij tussen 6 en 6.30 wakker word en om 8.30 weer een slaapje doet en dan weer om 13.00uur aangeeft moe te zijn en aan het eind van de dag tussen 17.00 en 17.30 wil hij ook nog even slapen (maar dan maak ik hem na 1 uurtje wakker en dan nog spelen tot 19.00 en dan een fles en om 19.30 ligt hij in bed.
Ik ben van mening dat je op het kind moet afgaan want wat heeft het voor zin om je kind in bed te leggen als het nog niet moe is en andersom een doordmoe kind nog ophouden omdat het nog geen tijd is om te slapen.
Met eten ben ik ook niet van de tijd, wel de volgorde als ik denk te merken dat hij trek begint te krijgen gaan we eten.