Ik zie hier vaak hele schema’s voorbij komen. Is dat een schema door je baby zelf aan gegeven of is dat een schema wat door jou als mama is gemaakt? Wij hebben sinds kort een goed schema van regelmaat maar mijn dochtertje van 13 weken geeft wel zelf aan wanneer het tijd is om te voeden. Daar zijn we vorige week vrijdag mee begonnen daarvoor was ze 2 dagen aan het huilen geweest van oververmoeidheid wat we helaas zelf hadden veroorzaakt. Mijn dochtertje is 6 weken te vroeg geboren is na 3 weken ziekenhuis naar huis gekomen en sliep toen lekker de hele dag door en we moeste haar wakker maken als het tijd was voor haar voeding. dat was om de 3 uur. Daarna weer lekker in de wagen en door slapen tot de volgende voeding. maar na een aantal weken werd dat al wat lastiger maar zo’n klein babytje laat je ook niet lang huilen dus na 10 minuten of 15 minuten haalden we haar er weer uit en lag ze lekker bij ons te slapen daarna moesten we al gaan lopen voor ze in slaap viel was alleen bij ons liggen niet meer genoeg)
Maar na een aantal weken werden wij er niet gezelliger op want dat is best vermoeiend de hele dag door lopen met zo’n kleintje. En Muriel werd er ook niet gezelliger op. Donderdag en vrijdag was het de hele tijd huilen zelfs vlak na het flesje. Toen dacht ik volgens mij is ze gewoon dood moe. Toen zijn we dus die avond begonnen met haar om 19 uur op bed te leggen de 1e keer was het 45 minuten huilen jeetje dat is zwaar hoor maar daarna was ze in slaap. De 2 dagen daarna ook half uur huilen maar daarna ging het steeds beter. Toen ben ik ook wat meer me er in gaan verdiepen en nu hebben we een vrij strak schema. In ieder geval heel duidelijk voor Muriel en veel meer regelmaat. Ze word wakker en krijgt dan de fles dan even knuffelen en babbelen en dan nog even in de box tot ze moe word en dan op bed. overdag slaapt ze dan vaak 45 minuten tot een uur en word weer wakker en begint het weer van voor af aan. Maar soms slaapt ze ook wel eens 2 uren en dan krijgt ze dus een uur later de fles. Wij passen ons dus aan haar ritme aan. wanneer ze wakker word krijgt ze voeding. Gister kreeg ze voeding om 6:00 10:00 12:30 15:45 17:30 en dan slaapt ze een aantal uren en moeten we haar wakker maken om 22:00 en dan slaapt ze weer door tot ongeveer 6:00 maar vanmorgen kwam ze dan om (:10 dus ziet je dag er al weer heel anders uit. maar ze is tevreden huilt vaak even 5 minuutjes en slaapt dan weer tot de volgende voeding. Uit het boek wat we hebben gekocht begreep ik wel dat het niet goed is om als ze wakker word dan haar wakker te houden tot het tijd is voor een vast tijdstip van voeden. We zitten nu op 6 keer voeden op een dag en soms 7 keer. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Vast schema of voeden op vraag
Oh ja voor de tijd sliep ze beneden in de wagen. Dat probeerden we dus En nu slaapt ze elke keer gewoon boven op haar eigen kamertje. Wel in een kinderwagen nog niet in haar bedje.
hi muries, is je kindje echt 13 weken oud? is 6 a 7 keer per dag voeden niet te veel? weet niet hoe het bij andere moeders eraan toe gaat, maar de mijne is pas 10 weken oud en krijgt al 2 weken 5 voedingen per dag en mijn schema ziet er als volgt uit:
04.00 uur - 150cc
08.00 uur - 150cc
12.00 uur - 150cc
16.00 uur - 150cc
20.00 uur - 150cc en 2 schepjes bambix
nou hebben wij in het begin op verzoek gevoed, maar omdat mijn kleine te prikkelbaar was heeft de kinderarts voor ons toen een schema gemaakt met vaste voedingstijden. we mochten natuurlijk wel een half uur verschuiven als hij wat eerder kwam maar niet langer dan half uur. en dit heeft tot nu hartstikke goed gewerkt.
wat ik ook vaak lees op deze site is dat jullie kleintjes maar een uur slapen na een voeding. dit ken ik hier niet sinds hij 8 weken is en wij de oorzaak van het probleem gevonden hebben. als hij om 08.00 uur heeft gegeten dan verschoon ik hem, knuffel ik met hem op de schoot, doe hem daarna kort in de box maar na 10min. is hij snel geirriteerd en wilt graag slapen. meestal leg ik hem dan om 09.00 uur in bed en dan slaapt hij echt door tot de volgende voeding! dus tot 12.00 uur. dit doet hij na elke voeding. behalve hoe later het in de dag wordt hoe sneller ik hem in bed leg. bijv. om 20.00 uur zing ik alleen wat voor hem en doe hem echt niet in de box en als ik hem dan in bed leg dan is hij na 5 minuten al vertrokken dit is de regelmaat die wij thuis toepassen.
ik vind jouw schema ook zo dicht op elkaar zitten, waarom krijgt ze na 10.00 uur nog eens een fles om 12.30 uur? tussen 6 en 10 zitten wel 4 uurtjes en dat moet kunnen voor haar leeftijd, maar 2,5 uur vind ik wel erg krap hoor. en hoeveel voeding geef je per keer? daardoor komt ze waarschijnlijk ook wanneer ze er zin in heeft. en volgens mij is het gewoon de bedoeling dat er tussen elke voeding minimaal 4 uur moet zitten of 3 uur weet niet hoeveel voeding je geeft. en de voeding van 15.45 en 17.30 zit maar 1 uur en 3 kwartier tussen?? volgens mij krijgt ze dan niet genoeg of je bent niet consequent genoeg waardoor ze steeds vaker komt niet om het af te keuren hoor en je heoft niet perse een schema te maken maar je moet wel consequent zijn vind ik. gewoon tussen elke voeding precies 3 of 4 uurtjes laten anders snapt ze natuurlijk niet waar het over gaat. en dat moet ze wel kunnen na 13 weken. dit is mijn ervaring…hoop dat je er wat aan hebt.
hai!
weet niet of je borstvoeding geeft of fles? daar zit denk ik ook al een verschil in! voor botsvoeding zou het een prima schema zijn, weet dat Evi met 12 weken 7 voedingen wilde. ik geef borstvoeing en heeft mijn meisje zelf dit schema ontwikkeld toen ze ruim 3 maanden was:
700 bv
1030 bv
1330 bv
1730 bv
2200 bv
Hoi,
Lenna is vrijdag 12 weken oud en wij zitten al een aantal weken op dit schema:
5:00/5:30
9:30
13:30
16:00/16:30 (eigenlijk niet ‘op tijd’, maar ze wil altijd dan een flesje)
22:00
Dit schema heeft ze min of meer zelf aangegeven. Ze krijgt ivm koemelkallergie de fles (eerst borstvoeding) en ik doe 180 ml water met 6 schepjes nutrilon pepti in de fles.
Maar dat jouw kindje huilde van oververmoeidheid, heb ik ook gehad. Ik was gewend haar na de voeding in de box te leggen, en dan bleef ze maar wakker. Ook op bezoek bij iemand bleef ze maar wakker. Om het vervolgens op een huilen te zetten, kreeg haar niet meer stil. Ik hou haar nu niet langer dan 1,5 uur wakker tussen de voedingen, dan leg ik haar op bedje. Dat gaat goed, al slaapt ze meestal lang niet meteen, dan ligt ze lekker nog een poos te kletsen… Ze is denk ik snel afgeleid als ze ergens is en wil niet slapen, en ik kon ook moeilijk aan haar zien of ze moe was of niet!
Groetjes Elly
O ja, trouwens, als ze wakker worden en huilen hebben ze niet altijd honger. Weet niet of je een speentje gebruikt, maar als ze hier op een vreemde tijd huilt en het nog lang geen tijd is voor haar voeding, ga ik altijd ff naar toe, geef haar speentje, aai haar over haar hoofd en dan valt ze vaak weer in slaap. Wilde ze waarschijnlijk gewoon even aandacht ofzo…
Ze is natuurlijk wel 6 weken te vroeg geboren ik denk dat dat wel anders is ze is nu natuurlijk wel al 13 weken maar anders dan een baby die wel gewoon op tijd is geboren. Ze was 2070 bij de geboorte en ze was vorige week bij he CB 4680 dus ze groeit wel heel goed. Maar zit natuurlijk wel ver onder het gewicht van andere baby’s. De baby van een kennis van mij is een week later geboren al Muriel en weegt al bijna 6 kilo maar die was bij de geboorte al 3600.
We doen altijd 120 + 4 scheppen in de fles maar de helft van de tijd drinkt ze de fles ook echt leeg de andere keren drinkt ze minder. Soms 90 soms 100. Dus ze heeft die extra voeding beurt wel nodig.
Zo haal deze maar weer even omhoog. We zijn al weer een tijdje verder en ons schema ziet er weer anders uit. Heb gewoon goed naar mezelf geluisterd maar ook een tijdje nagedacht over de opmerking van mamavanLenna dat ze niet altijd honger hebben als ze wakker worden. Ik was net aan het lezen in het boek van Ria Blom en daar stond in een schema om je aan te houden om het regelmaat erin te houden. En dat ze dus elke keer als ze wakker worden moeten drinken dan even knuffelen en dan even in de box en dan weer op bed. nou werd ze dus altijd zo snel al weer wakker dus elke keer boden we haar de fles aan. Ook had ik een aardig pittig antwoord in een ander topic van tatlicatlaq over dat als ik misschien minder vaak de fles aan bied ze misschien ook wel meer zou gaan drinken en heb daar ook nog eens goed over nagedacht. Inmiddels is ons schema dus al wel veranderd. Ik leg haar ook wel eens zo terug als ze vroeg wakker word en geef haar de volgende keer pas weer voeding. Deze week moest ik 2 keer rond 11 uur naar mijn pony toe. Dinsdag kwam de dierenarts en vandaag kwam de hoefsmid en ik was alleen thuis en ze moest toen wel mee. Trouwens ook heel leuk heeft ze van de week voor het eerst mijn pony ontmoet Maar toen heeft ze dus wel 2 keer dat flesje gemist dat ze normaal wilde hebben rond die tijd en dronk het volgende flesje al weer meer. Nu drinkt ze elke keer 120 + 4 scheppen en af en toe al 150 = 5 scheppen. En dan slaapt ze af en toe daarna ook wat langer. Woensdag had ze 5 flesjes en gister 6 flesjes zat er 1 van 80 cc tussen en vandaag hebben we er 3 gehad en verwacht ik dat ze er zo nog 1 neemt en dan om 22 uur als we haar wakker maken voor de laatste fles. Heerlijk dat het dan ineens zo aanslaat.
Hoi,
Klinkt goed, fijn dat je wat meer ritme hebt gevonden!
Vergelijk je voedingsschema’s overigens niet teveel met kinderen van dezelfde leeftijd. Je moet de 6 weken dat je kindje te vroeg geboren is eigenlijk niet meerekenen. Het consultatiebureau corrigeerd de leeftijd meestal niet, maar verwacht daardoor vaak meer rondom afbouw/veranderingen van de voeding als waar jouw kindje al aan toe is. Onze zoon is 7 weken te vroeg geboren, en wij liepen met voeding altijd een paar stappen achter in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Nu 8 maanden verder wordt het verschil steeds kleiner.
Groetjes Carolien.