Hallo,
Ik zit er aan te denken om voor mijn dochtertje Millay toch te gaan beginnen met een vast ritme over de dag heen, met eten/slapen/spelen, gewoon omdat ik wil kijken of ze daar misschien toch iets rustiger van wordt.
Ze is nu bijna 9 maanden en heeft nog steeds niet een vast ritme.
Nou vind ik het alleen wel even lastig hoe ik dat moet doen met slapen, aangezien ze op dit moment maar heel kort slaapt steeds en me afvraag of ik haar dan juist uit bed moet halen en haar ophoud tot ik vind dat ze weer naar bed moet? Of laat ik haar juist liggen? (dan huilt ze wel de hele tijd)
Ze zit nu in een sprong, dus weet niet of het überhaupt zin heeft, maar buiten de sprongen heeft ze ook nog steeds niet een vast ritme, dus wil wel eens kijken of dit een oplossing kan zijn, misschien wordt ze tijdens een sprong dan ook wat rustiger.
Eten krijgt ze overigens al wel op vaste tijden.
Iemand tips of suggesties? Graag!
Vast ritme...?
Hallo,
Zelf ben ik een voorstander van een vast ritme. Er zijn vast vele mama’s die dat niet vinden!
Onze meid had ook veel behoefte aan een vast ritme en nu ik zwanger ben van de tweede weet ik zeker dat ik straks weer wil proberen om in een vast ritme te krijgen.
Hoevaak slaapt je kindje nu? En wat zijn de ongeveer tijden dat je kindje eet?
Bij ons was het ritme met 9 maand zo,
Nu moet ik wel bij zeggen dat onze meid weinig slaap nodig had en flesvoeding erg vies vond.
tussen 7 en 8 ontbijten
half 9 wassen, in bad/wassen
10.00 fruit of een koekje en drinken
11.45 brood met drinken (roosvice/diksap)
12.00 tot 14.30 slapen
15.00 koekje of fruit en drinken
17.30 warme hap
19.00 a 19.30 fles
Met 9 maanden kreeg onze meid alleen s’morgens en s’avonds een fles opvolg melk.
Hai,
We doen het eigenlijk altijd al vanaf het begin zonder vast ritme en leggen haar in bed wanneer ze zelf aangeeft dat ze moe is, maar echt rustig is ze niet (daardoor natuurlijk snel moe) en een vast slaapritme is al helemaal nergens te ontdekken!
Haar eetschema is als volgt;
7.30/8.00 pap met opvolgmelk
12.00/12.30 2 broodjes
14.30/15.00 fruithap
16.30/17.00 warm eten
19.30/20.00 fles
Tussendoor sap
(Douchen om de dag, tussen groentehap en laatste fles in)
Slapen doet ze echt tussendoor even, soms 'smorgens van 8.30 tot 9.30/10.00 maar regelmatig lukt dat niet en slaapt ze pas vanaf 9.30 tot hooguit 10.15, maar soms ook weer tot 11.30…
'smiddags is het ook maar afwachten wat ze doet, dus ook heel verschillend, soms maar 1 uurtje totaal en ook wel dagen dat ze juist weer 2.5 uur slaapt,
'sAvonds tussen de groentehap en laatste fles in hetzelfde verhaal.
Het maakt ook niet uit of ze 'smorgens veel heeft geslapen en dan 'smiddags of in de vroege avond niet veel nodig heeft, zit verder geen echte logica in.
Je snapt misschien wel dat ik hier verandering in wil proberen te krijgen want het is zogezegd een zooitje!
Iets met iemand afspreken is bijna niet te doen!
Ze heeft nu natuurlijk ook wel een sprong maar buiten de sprongen is er ook niet echt een ritme…
Ik zat zelf te denken aan vaste tijden naar bed, misschien dat het zo voor haar en ons rustiger wordt.
Ik vind het alleen wel moeilijk om haar dan tot een bepaalde tijd op te moeten houden terwijl ik zie dat ze hartstikke moe is…
Moet ik me daar dan overheen zetten en even doorbijten?
Gewijzigd door - mamapeet op 05 Feb 2011 19:46:08
Gewijzigd door - mamapeet op 05 Feb 2011 19:50:03
Gewijzigd door - mamapeet op 05 Feb 2011 19:51:32
Ik weet niet of je verandering kunt brengen in de slaapjes van je dochtertje. Ik had ook redelijk vaste slaaptijden, maar de ene keer sliep ze kort en soms ook wat langer. Ongeacht het vaste ritme.
Ik legde mij dochtertje rond 9:30/10:00 uur op bed. En rond 13:30/14:00 uur. Ze was dan ook moe rond deze tijden. Dan kon ik afspreken na 12uur of na 16uur.
Ik heb altijd een vast ritme gehad voor mijn dochter maar op een gegeven moment gaan ze het ook zelf een beetje in de war schoppen
Ze heeft een tijd gehad dat ze tot 8u sliep en dan de eerste fles.
Maar nu komt ze al een hele tijd om 6u voor de fles.
We hebben ook een tijd gehad dat ze tussen 4 en 5 kwam…
En afhankelijk van hoe laat ze `s ochtends wakker word, bouw ik het ritme voor die dag er omheen.
Vanaf een maand of 9 was het zo:
6u fles
Daarna legde ik haar meteen terug in bed en sliep ze tot een uur of 8.
Dan om 10u fruit en ging ze vaak terug naar bed tot een uur of 12.
Dan brood, spelen en ging ze vaak rond 15.00 weer naar bed tot 16.30.
Warme hap om 17.00/17.30, laatste fles om 20.00 en dan naar bed voor de nacht.
Nu zit ze op: (bijna een jaar)
6u Fles
Slapen tot 09.30
Dan boterham, spelen, en 2 boterhammen om 12.30
Dan slapen tot 14.30/15.00
Fruit
17.30 warme hap
19u fles en naar bed voor de nacht.
@ mamaH; Het ritme kan idd ineens snel anders zijn, wel fijn dat je dochter na de fles van 6 uur nog lekker slaapt tot half 10!
Sinds hier de kleine meid om 7 uur wakker wordt is ze na de pap nog wel een poosje wakker, maar dat vind ik dan niet zo erg.
@Annemiek80; Weet ook idd niet of het wat uit gaat maken, maar wil het iig proberen…
En het geeft niet zozeer als ze niet ineens meer gaat slapen, meer dat ze wat went aan de tijden dat ze op bed gaat.
We gaan nu ook kijken als we wat met haar schema van het eten gaan schuiven of dat wat uithaalt…
Dit schema gaan we vanaf vandaag even uittesten;
7.30 pap met 150cc opvolgmelk
10.00 fruithap
12.00 2 boterhammen
16.00 fles 200cc
18.00/18.30 warm eten met toetje
douchen en ongeveer om 19.00 naar bed.
Als ze 'snachts meer slaapt zal haar ritme overdags denk ik ook anders zijn, en uiteindelijk is het avondeten toch het laatste wat ze gaat krijgen, kan ze daar ook vast aan wennen.
Ben benieuwd of het wat gaat uitmaken!
Gewijzigd door - mamapeet op 06 Feb 2011 08:10:56
Persoonlijk ben ik zeker van ritme en regelmaat, maar wel met een bepaalde flexibiliteit. Goed om na te streven maar als je kind een dagje anders beslist ( tijdens sprongetjes bijvoorbeeld, als ze niet zo goed slapen), niet denken dat dat een ramp is ofzo. Gewoon volgende dag weer met frisse moed beginnen.
Mijn ritme met Neeltje is al maanden:
7 uur opstaan, pap en drinken
0900 uur weer naar bed tot 10 uur
dan fruit, drinken en spelen
1200 brood en fles melk
1300-1500 uur slapen
dan eruit, drinken en wat te eten ( fruit of cracker of iets dergelijks)
1730 a 1800 uur eten en toetje
1900 uur naar bed
Dit is nog steeds haar ritme ( nu bijna 14 maanden). Ze slaapt nu ook nog twee keer per dag, dit heeft ze echt nog nodig.
groetjes!
Hallo,
@linette1 dank je wel voor je reactie!
Het is nu iig duidelijk niet te doen om haar op vaste tijden naar bed te brengen, mevrouw beslist vandaag toch écht weer anders…
Het weekend was het allemaal geen probleem en lukte het aardig, dus dacht dat het ging helpen, maar vandaag is het weer “feest” met het helemaal niet willen slapen helaas, dus kan niet anders dan me maar gewoon weer aanpassen.
Denk dat er niks anders op zit als wachten tot de sprong over is, kijken wat ze daarna doet.
Wel hou ik de vaste volgorde in dingen, zoals uit bed, schone luier, kleertjes aan, beneden even op schoot, spelen… etc.
Het is wel goed gegaan met het schuiven in haar eetschema, ze krijgt nu om half 7 'savonds als laatste haar warme hap en heeft vannacht best goed geslapen.
Wel 4 keer wakker, maar gewoon steeds weer in slaap gevallen gelukkig, dat zal niet door de honger geweest zijn, maar van de sprong.
Hoop dat ze dit iig zo blijft volhouden!
Gewijzigd door - mamapeet op 07 Feb 2011 14:12:28
Gewijzigd door - mamapeet op 07 Feb 2011 14:14:15
Hoi Mamapeet,
Hier een meisje van ruim 8,5 maand oud. ook zij zit in de sprong en schuift iets met slapen en opstaantijden. Hierdoor merk ik nu dat ze soms s middags 1x wil slapen en soms 2x. Doe daar verder zelf niet zo heel moeilijk over, probeer gewoon te kijken naar wat zij aangeeft.
Maar in het algemeen hebben we een beetje een vast ritme
tussen 7 en 8 wakker (van t weekend 1x om 6.15 maar laten liggen tot 7)
wassen/badje, aankleden
tussen 8 en 9 aansluitend na wassen broodje eten en fles melk
spelen - eerst op schoot dan alleen in box oid
koekje+drinken
tussen 9.45 en 10.30 naar bed
slapen 1.5 uur
rond 12.15 broodje en fles melk
spelen
1.5 uur slapen wanneer moe (meestal rond 14 uur). soms slaapt ze 45 minuten
fruithap en drinken
(slapen 45 minuten rond 17 uur indien nodig)
18 uur avondeten (en als ze niet naar bed gaat om 17 uur doen we dat eerder. Soms dus ook eerst fruit in de middag en dan naar bed. Net wat zij aangeeft)
Tussen 19 en 20 uur laatste fles en naar bed.
Ik merk bij mijn meisje dat ze s morgens die 1,5 uur slaap echt nodig heeft en dat ze zelf aangeeft wanneer moe. Soms geeft ze t niet aan en dan leg ik haar na 2.5 /3 uur op zijn geweest op bed. Dan slaapt ze ook echt!
Vanmorgen had ze 5 minuten in wandelwagen geslapen. Wij vonden dat te weinig en hadden haar daarna op bed gelegd… ja dat werd dus huilen en werkte niet. Ze moet hier ook echt wel moe zijn anders wil ze niet slapen. De middag merk ik dus verschuiving… op zich niet zo heel erg maar als ze maar 1x slaapt gaat ze gewoon s avonds eerder naar bed.
Hoop dat je er wat aan hebt en succes!