Vast ritme

Hallo allemaal,

Ik heb een dochtertje van net 3 maanden en het gaat erg goed allemaal. Waar ik alleen tegenaan loop is dat ik geen vast ritme heb. Ze drinkt wel netjes ongeveer om de 4 uur maar ze wordt 's nachts/ 's morgens steeds op verschillende tijden wakker waardoor ik elke dag met een ander schema zit. Als ze om 6 uur wakker wordt is het schema 6-10-14-18-22, maar wordt ze om 4 uur wakker dan is het dus steeds 2 uur eerder… De laatste voeding doe ik altijd rond 23 uur maar dat helpt niet… Wie heeft er een tip voor mij?

Alvast bedankt!!

Niet echt een gouden tip voor. Die kleine mop zelf aan laten geven wat zij fijn vindt.

Gemiddeld heb je overigens pas vanaf 3 maanden weer een lekker ritme te pakken. Niet alleen wat alle praktische dingen betreft, maar ook mentaal. Het is allemaal niet niks zo’n kleintje erbij, jij als moeder, je partner als vader, elkaar in die rol zien. Dat vreet heel wat energie en het is een behoorlijke omschakeling.

Dus misschien ook dat je daardoor het voedingsritme van je dochtertje niet al te tof vindt.

Groetekes, Sje

Hi Mamadelon,

Toevallig had ik het op het CB hierover. Dat hebben van een ritme. Moet zeggen Morgan is een stuk jonger nog (net 7 weken) maar die zeiden me (en buiten het CB ook) dat je het eerste jaar niet aan ritme moet denken. Als het er is is het mooi, maar eigenlijk hebben baby’s geen echt ritme.

Ik moet zeggen dat bij morgan ik nog wel eens een wekker wil zetten want die slaapt rustig 5 uur door na een vroege ochtend fles. Dus om toch goed uit te komen maak ik haar wakker. Dus dan zit er ook strak 4 uur tussen uiterlijk. Misschien wil dat helpen.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Ik vond het ook niet prettig om elke dag een ander ritme te hebben doordat de kleine 's nachts op verschillende tijden kwam. Daardoor uiteindelijk (na lang wikken en wegen) besloten de eerste ochtendfles elke dag op een vaste tijd te geven. Dat was bij ons 7.00 uur. Onze kleine was toen ongeveer net zo oud als die van jou (ietsje ouder). Hij kwam toen 's nachts tussen vier en vijf ongeveer. 's Nachts kreeg 'ie dan een klein beetje (een fopfles: veel water en weinig voeding). De eerste fles om 7.00 uur was dan een normale fles en zo hadden we elke dag een vast ritme. Ik vond dat fijner en merkte dat onze kleine er ook goed op reageerde. Misschien een idee om uit te proberen?

Groetjes!

quote:
Hoi,

Ik vond het ook niet prettig om elke dag een ander ritme te hebben doordat de kleine 's nachts op verschillende tijden kwam. Daardoor uiteindelijk (na lang wikken en wegen) besloten de eerste ochtendfles elke dag op een vaste tijd te geven. Dat was bij ons 7.00 uur. Onze kleine was toen ongeveer net zo oud als die van jou (ietsje ouder). Hij kwam toen 's nachts tussen vier en vijf ongeveer. 's Nachts kreeg 'ie dan een klein beetje (een fopfles: veel water en weinig voeding). De eerste fles om 7.00 uur was dan een normale fles en zo hadden we elke dag een vast ritme. Ik vond dat fijner en merkte dat onze kleine er ook goed op reageerde. Misschien een idee om uit te proberen?

Groetjes!

Klinkt goed! Hoeveel water en hoeveel voeding gaven jullie dan in de “fopfles”? Kan veel extra water geen kwaad bij een klein babytje?
Kiki komt ook vaak tussen 4 en 6, ik heb inmiddels uitgevonden dat ze soms na ff jammeren weer even in slaap valt. Ik ga dus pas echt eruit als ze aanslaat. Maar de tijden blijven onregelmatig. Die fopfles ga ik ook eens proberen, zorg ik daarna dat ze om 7 uur sowieso de fles krijgt. Moest jij hem wakker maken voor die 7 uur fles?
Alvast bedankt!

Groetjes Madelon

Hoi,

Wij gaven dan ongeveer 120 cc water in de fles en 2 schepjes voeding. Zo had hij toch een gevuld gevoel, maar kreeg hij niet teveel voeding. We wilden hem namelijk laten wennen aan het feit dat 's nachts op die leeftijd niet meer gegeten hoeft te worden en hij kon het ook prima redden tot de ochtend met zo weinig voeding. En water kan nooit kwaad hoor.

Voor de fles van 7.00 uur moeten we hem soms wakker maken, maar soms komt hij ook al uit zichzelf rond 6.30 uur. Dat verschilt. Als hij rond 6.30 uur komt, krijgt hij de ‘normale’ fles ook al. Dat half uurtje maakt bij ons niet uit en rekken terwijl hij honger heeft vind ik ook niks.

Ben benieuwd hoe het jullie bevalt als je het gaat proberen. Nogmaals: ons in ieder geval goed! De slaaptijden zijn ook elke dag hetzelfde doordat je elke dag vaste eettijden hebt en dat is zeer fijn. Weet je ook waar je aan toe bent en kan je ook makkelijker dingen plannen.

Groetjes!