Vaseline lanette creme, smetplekjes, berg

Jessey heeft een klein beetje een droog huidje op haar buik. Ik doe haar elke dag in bad, anders slaapt ze niet door. Eerder smeerde ik haar in met olie, maar de CB-arts zei dat dat juist meer uitdroogd, en adviseerde me vaseline lanette creme door de huisarts voor te laten schrijven. Hier zitten verder geen medicijnen in. Haar buikje is helemaal weer zacht, geen velletjes meer, alleen nu had ze haar wangetjes gisteren een beetje droog, dus heb ik die ook met een heel klein beetje van die creme ingesmeerd. Nou had ze vandaag een pukkelig huidje op de wangetjes! Kan dat dan niet op het gezicht? En wat kan ik er dan op smeren? Ik gebruik al de droog-huidje producten van zwitsal.

Ze heeft sinds een paar dagen een beetje last van smetplekjes in de plooi onder haar kin. Ik let er altijd goed op dat ik dit goed afdroof, maar ze maakt het me zooo moelijk! Iemand tips om daar goed bij te kunnen? En moet ik iets op die plekjes smeren?
Ik denk trouwens wel echt dat het door slecht afdrogen komt, want ze spuugt nooit en kwijlt ook niet.

En nog een vraagje over berg. Jessey heeft dat een klein beetje, al heel lang. Ik was haar haartjes maar eens per week en gebruik nooit haarlotion, in de hoop dat dat beetje berg weg gaan. Maar ik vind dat ze altijd een eigenaardig luchtje aan haar hoofdje heeft. Het ruikt niet lekker! kan ik ondanks de berg de haartjes wel vaker wassen of verergerd dat de berg? het plekje is zo groot als een 2-euro.

Groetjes Anouk

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Hoi Anouk,

Mijn dochtertje heeft ook een heel droge huid en ik doe haar maar 2x per week in bad… misschien toch proberen niet elke dag te doen? Of maar heel eventjes?

Ik heb kwa smeersels alles al geprobeerd, maar wat bij Lenna goed helpt is dermalex repair voor atopisch eczeem. En ik doe wat zemelenbadschuim in haar badje. Zwitsal is erg geparfumeerd, misschien kun je eens een ander merk proberen.

Tip voor die plooitjes in haar nek: zinkzalf helpt hier goed!

Lenna heeft ook erg veel last van berg gehad, het waren op een gegeven moment net grote groene korsten. Eerst deed ik het met badolie… werkte goed… toen gaf iemand me de tip om amandelolie te gebruiken. Dat is natuurlijk en zacht en ze is er nu vanaf!

Succes!

Groetjes Elly

Gewijzigd door - mamavanLenna op 14 May 2010 20:55:15

Hai!
Onze meiden hebben hetzelfde huidje!
Ben inmiddels erg bedreven in het behandelen van de problemen:

Berg: niets doen, gaat vanzelf weg, bij ons wordt het nu een heel klein beetje minder.

Wangetjes: niet met Lanettecreme of zwitsal insmeren, wordt alleen maar erger, pukkeltjes en uitslag… wij smeren Balneumcreme, dat helpt heel goed en ook bepanthen is geweldig voor droge plekjes.
Voor haar lijfje gebruiken wij La Roche Possay Lipikar Baume AP… lange naam voor een vetinbrengende lotion: geweldig spul wel een beetje duur.

Smetplekjes… wat een ramp, als je er snel bij bent en het nog niet open ligt: sudocreme erop, anders eerst laten indrogen met maizena en indien het droog genoeg is sudocreme erop.
Bij ons heeft ze al twee keer ABkuur gehad voor onstoken smetplekken, het was niet onder controle te krijgen. Zooo vervelend en zoooo pijnlijk!

Haar halsje kan je makkelijk droog deppen door met een rammelaar te rammelen achter haar hoofdje zodat ze naar het geluid toe beweegt en haar kinnetje optilt. Wij hebben een meiske dat heel goed haar kin op haar borst kan duwen en tegendrukt als je het kinnetje omhoog beweegt… heel vervelend, soort worsteling af en toe om het droog te krijgen.

Succes hoor met je meiske.
Hopelijk heb je er wat aan!

Groetjes,
Anne-Marie

Hoi Anouk,
De lannette creme kan in princiepe wel op het gezicht. Een droog huidje, met wat rode rode stipjes/plekjes kan ook wat eczeem zijn.
Hier ook een kindje met een heel gevoelig huidje en veel eczeem en ik smeer alles van top tot teen in met lanettecreme. Badderen doe ik maar 1a2 x per week, (jammergenoeg) zijn huidje trekt het echt niet als ik hem elke dag in bad doe.
Persoonlijk zou ik de producten van zwitsal bij een gevoelige huid niet gebruiken, hier zit veel parfum in. Balneum is een goed vettend badproduct.
Bij de DA verkopen ze Bepanthene lotion, werkt ook super goed voor droog/gevoelige huid.

Smetplekjes in de plooi onder de kin smeerde ik heel dun met sudocreme, net als in de liezen. Werkte hier fantastisch! En inderdaad toch extra aandacht voor het drogen.

Mijn zoontje had echt een heel klein beetje berg, en met zo’n babyhaarborsteltje, die zijn best nog wel een beetje stug, kon ik dat er in een paar dagen voorzichtig af borstelen.

Succes!
Groetjes Carolien.

Hoi hoi

Door het cb werd mij Vaseline Lanette zelfs aangeraden voor Sarah’s wangetjes. Niet vanwege een droge huid, maar als een soort beschermlaag in bed, want ze werd nogal eens wakker met krassen. Sinds ik het gebruik: geen krassen meer en zachte wangetjes.
Haar nekje droog ik altijd extra als ze op haar buik ligt en dr hoofd omhoog houd.

In haar knie holte had ze ook rode kapotte huid, een klein beetje sudocreme en een dag later was het weg.

Groetjes, Boukje

mijn zusje is kapster en ze hebben in het kappervak een paar maanden geleden ondekt dat babytjes berg krijgen omdat de shampoo niet god uit gewassen wordt omdat we te voorzichtig willen doen. het beste om van berg af te komen is gewoon 2x per week wassen en goed afspoelen door middel van 2 of 3 bekertjes water over het hoofdje te gieten terwijl je die naar achter houd en met je hand naspoelen.

Shampoo kan berg wel verergeren of in stand houden,
maar het ontstaat niet direct door onvoldoende uitspoelen van shampoo.
Ook baby’s waarvan het hoofdje nog nooit met shampoo is gewassen kunnen namelijk berg krijgen. Het komt vermoedelijk door een verhoogde activiteit van de talgklieren (o.i.v. shampoo kan dat dus wel verergeren).

Het verdwijnt meestal vanzelf binnen 6 maanden, maar met een borsteltje kan je het wel voor een groot deel voorzichtig verwijderen. Je kunt de plekjes met berg ook insmeren met zoete olie, laten inweken en dan heel voorzichtig met een kartonnetje (visitekaartje o.i.d) de schilfertjes weg schrapen.

Groetjes Carolien.

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 14 May 2010 23:08:12

Hoi meiden,

Dat van het ontstaan van berg door niet goed uitwassen van shampoo kan ik direct ontkrachtigen want mijn dochtertje kreeg berg terwijl wij haar haartjes nog nooit hadden gewassen. Het zou wel misschien door de massageolie kunnen komen van Weleda die wij gebruikten.

Bij ons werken de Zarqa baby producten heel goed. Ik was twee keer per week haar bolletje met de shampoo en iedere dag neem ik haar bolletje even af met een washandje en doe er dan de haarlotion op. De berg is zo goed als weg en haar bolletje ruikt heeeerlijk!

Ik gebruik voor mijn dochtertjes gevoelige huidje niet de vaseline Lanette maar de Lanette creme. Die is voor het gezichtje veel prettiger vind ik. Ook voor het huidje trouwens. Hier ook een exceemgevoelig huidje en dit werkt prima. Ik smeer wel voor ieder slaapje haar kinnetje en wangetjes in want omdat ze alles in haar mondje stopt zit er overal speeksel en dat droogt haar huidje enorm uit.
En net als wat de anderen zeggen niet te vaak in bad! Hoe moeilijk ook maar dat is echt funest voor haar beschermlaag. Ik heb zelf ook exceem en douch ook maar twee keer per week. Verder gewoon met washandje even opfrissen…

Succes!
groetjes,
Wendy

Ik kreeg van de HA lanette vaseline FNA voorgeschreven omdat Marijn vaak rode wangetjes heeft (exceem, droog???) Dit helpt hier heel goed.

Ik gebruik weleda shampoo voor berg bij Dion Dion dit helpt wel iets maar gaat er niet helemaal van weg

Mijn zoontje ook een beetje berg, op advies van CB doe ik daar niets aan. Het gaat vanzelf over.

Léony

Voor de berg kun je er voor ze 's avonds gaat slapen gewoon slaolie opdoen en dan de volgende dag met een kaart er voorzichten afschrapen. werkt perfect, maar bij Dylano bleef het niet weg die had het echt heel erg. Heb toen van de ha speciale shampoo gekregen en dat werkte wel.

Voor de droge huid geen zwitsal gebruiken maak je het alleen maar erger mee. Voor Dylano heb ik voor zijn droge huid cetomacrogolcreme met 10% glycerol is recept van de dermatoloog en van de ha, werkt perfect.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Zowel voor berg als voor het badje zwitsal baby olie gebruiken. In bad doe je een klein beetje, dat maakt dr huidjes wat vetter maar niet zo vet als dat je haar echt ermee zou insmeren gewoon. Voor berg smeer je 1 a 2 uur voor het badje even wat babyolie op dr bolletje , je kan het dan nog eerst even loskammen voorzichtig en in bad spoel je het dan weer eruit ( hoeft dan natuurlijk geen babyolie meer in bad ).

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Bedankt voor alle tips dames! Ik kan nu pas reageren… sorry! (zie mama’s hoekje)
De wangejes van Jessey zijn weer helemaal goed gekomen! Ik smeer er niks meer op, en het is ook niet droog meer. Het viel ook wel mee hoor, net als haar buikje, er is niet echt sprake van een héle droge huid, het was gewoon net niet helemaal normaal zeg maar, haha! Tjee hoe leg ik dat uit? ze had er ook geen last van, je zag alleen een paar hele kleine velletjes. De lanette creme helpt in ieder geval goed, het ziet er weer prima uit nu!
Ik doe haar nog wel elke dag in bad, maar ze zit er misschien een halve tot 1 minuut in! Misschien dat het echt van de dagelijkse smeerbeurd met massageolie (geparfumeerd) kwam…
De smetplekjes in het halsje zijn nu ook weer weg. Het blijft een strijd om het goed af te drogen, mevrouwtje houd haar kin stevig op de borst! Maar als ze op haar buik ligt kijkt ze inderdaat omhoog en ga ik er nogmaals met de handdoek langs.
Voor het wassen gebruik ik trouwens de droog-huisdje producten van zwitsal. daar staat op dat het niet geparfumeerd is, en het ruikt ook niet zo…
De berg is nog hetzelfde, maar ik vind het eigenlijk niet storend genoeg om met olie enzo aan de slag te gaan! Het is echt maar een klein plekje waar wat zit, en dat raakt al wat losser. Zo af en toe veeg ik er wat schilfertjes af, en er komt tot nu toe niks bij gelukkig Ik hou het voorlopig maar bij een keer per week wassen, en tja dat geurtje, kan ik wel gewoon haarlotion gebruiken dan? Of kan het dan weer erger worden?

Groetjes Anouk

qua haarlotion zou ik dan die van Zarqa baby kopen. Die ruikt heerlijk en helpt berg voorkomen. Werkt hier super!
groetjes,
Wendy

wij gebruiken ook al een tijdje Zarqa. deze werkt het niet weg maar helpt het wel verminderen. intussen is een kleine bergje gegroeid tot een reuze berg op zijn hoofd. maar het wordt niet dikker zeg maar (geen laagjes) dus Zarqa helpt hier erg goed. ik kan ook geen schilfers weghalen want die zijn er niet. het is gewoon een heel dunne laagje…ik denk ook dat het vanzelf over gaat…olie op zijn hoofd en zwitzal anti-berg pads hebben het alleen maar erger gemaakt naar mijn idee…

@mama Selma: gebruik je dan ook de shampoo van Zarqa? Wij gebruiken die twee keer in de week en iedere dag een beetje lotion. Daardoor de de berg echt zo goed als zeg. Iedere ochtend haal ik even een natte washand over haar bolletje voordat ik de lotion aanbreng. Na het aanbrengen even borsteltje eroverheen (is goed voor de doorbloeding van de hoofdhuid).
Wat ruikt het lekker he?
groetjes,
Wendy

ja meid water droogt ook uit dus elke dag in bad doen is niet echt goed voor dr huid als die al zo droog is… kun je niet overwegen om een massage voor het slapen te geven… dan kan ze ook lekker ontspannen?
en voor die berg: ik deed bij rico baby olie door zn haren, dan laat het los, daarna goed uitspoelen.
je hebt ook speciale kammetjes om het er daarna ermee uit te kammen.
is heel fijn!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

hai!

onze dochter kris had af en toe ook smetplekjes in haar nek (onder dr kinnetje) en achter haar oortjes, doordat ze afdrogen niet leuk vindt. wat werkt is na het badderen een beetje talkpoeder in t nekje smeren, vindt ze ook niet leuk maar het neemt wel het vocht op wat je hebt gemist met afdrogen… geen naar ruikende smetplekjes meer!

Ciao!
Bonny

Gewijzigd door - bonny op 25 Jul 2010 00:05:13

Hoi Hoi,

Ons Mandy heeft ook best wel veel last van berg. Ook wij hebben haar hoofdje nog niet met shampoo gewassen. Ik doe hier helemaal niets mee, en volgens mij wordt het wel langzaam minder.

Het nekje afdrogen is bij ons ook een crime. Ik probeer haar inderdaad af te leiden zodat ze omhoog kijkt of droog het af als ze op haar buik ligt.

Smetplekjes kun je insmeren met Sudocreme (mits ze nog niet open zijn).

Groetjes, Sandra