Vandaag sinterklaas feest. Marijn heel bang

Zaterdag zijn we naar de optocht geweest. Onderweg kwamen we de boot tegen en Marijn zwaaide zonder problemen naar de Sint. Op de plek waar de Sint aan kwam wilde hij niet kijken en ging met de rug naar het water toe staan en keek af en toe stiekem om toch iets te zien. Ik heb hem zijn gang laten gaan en niet gepushed. Langzaam kwam hij toch iets dichterbij en begon ook over de Sint te vertellen. Later zijn we richting de Sint gelopen en op een veilige afstand gebleven. Op een gegeven moment stond er al een tijdje een zwarte piet achter hem maar hij had het niet door en toen hij het eenmaal zag rende hij snel weg (de ziel) was wel een grappig gezicht trouwens.
Maar meneer wilde niet naar huis toe en we zijn richting het plein gelopen waar de Sint de kinderen toesprak. Hier verder geen problemen zolang alles op afstand was.
Vandaag heb ik Marijn van de crech gehaald en daar zijn ze natuurlijk ook met Sinterklaas bezig. In de centrale hal hebben ze een kist met een sintpak en Marijn zag dat een van de leidsters het pak aanhad en hij rende weg een ging trillend onder de tafel zitten en was echt angstig. Nu zei de leidster dat ze vrijdagmorgen als hij weer op de crech is om samen met Marijn naar de kist te gaan en te gaan kijken wat er in zit en dan wil ze zelf langzaam de kleren aandoen zodat hij weet dat het niet eng is. Ik hoop dat dit werkt vond het zelf een heel goed idee van haar.
Zaterdag hebben we van mijn man zijn werk sinterklaas en het moet natuurlijk wel leuk blijven maar ja je kunt/moet ze ook niet overal voor behoeden. De week erop is het feest op de crech (zonder ouders) ze kijken het dan aan en anders kan hij altijd nog bij Dion op de groep als het echt niet wil.
Heeft iemand nog andere tips???

Gewijzigd door - pranger7 op 27 Nov 2010 21:04:00

Ik vind dat jullie, en het kdv het super goed aanpakken!

Enne… daarbij, hij HOEFT toch niet persé dichtbij te komen? Als hij het van een afstandje oke vind, zou ik dat gewoon zo laten.
Ik weet niet hoe ze het gaan doen op het werk van je man, maar als het de bedoeling is dat hij echt bij de sint komt, kun je dat beter even niet doen. Laat papa het cadeautje maar ophalen, kan hij het lekker veilig op afstand uitpakken toch? Het is een kinderfeest, dus het moet vooral voor hem leuk blijven!!!

Enne… tja als er opeens een zwarte piet achter je staat zonder dat je t weet logisch dat ie daar van schrikt!

Weet niet of je er wat aan hebt maar om Rens voor te bereiden op sinterklaas heb ik het volgende gedaan:

Hij heeft een knuffel in de vorm van zwarte piet
Hij kijkt regelmatig naar de club van sinterklaas

Misschien dat een boekje over sinterklaas oid ook helpt.
Voor de rest eigenlijk geen tips.

groetjes Ramona

Er is een heel leuk boek van Liesbeth Slegers over Anna die voor het eerst naar Sinterklaas gaat en hem een handje en tekening geeft. Heel eenvoudig boek met duidelijke tekeningen. Maar ik weet even niet wat de titel van het boek is.

Verder hebben wij er veel over gepraat maar ook heel eerlijk gezegd dat Sinterklaas niet echt is maar een meneer in een mooi pak (zijn reactie: Sinterklaas is nep, net als Brum…die is ook niet echt). Dat heeft hij dus gepikt en hij kijkt er nu heel anders naar. Maar Sinterklaas blijft voor hem Sinterklaas en een handje geven zal hij nog steeds niet willen denk ik

Bedankt voor jullie reacties. Boekjes, tv ed vindt Marijn ook niet eng en hij praat er ook vol lof over zolang hij maar niet in de buurt is. Ben benieuwd hoe hij vrijdag reageerd en hopen dat dat effect heeft.

Schrijver van het boekje had ik fout. Is Kathleen Amant en de titel is Lieve Sinterklaas.

Succes bij het sinterklaasfeest.

Nou vanmiddag was het sinterklaasfeest. De kinderen mochten eerst spelen bij ballorig en daarna het echte feest.
Het ging gelijk al mis toen Marijn de sint zag, begon de huilen en kroop onder de tafel. Heb hem op schoot genomen en hij trillende helemaal, “weg, weg” zei hij “niet kijken”. Ik ben met hem achterin gaan zitten. De hele tijd vroeg hij of sinterklaas weer weg ging en ik wil niet kijken. Je hoeft ook niet te kijken, niet bang zijn, sinterklaas gaat zo weer naar huis toe. Aan de ene kant was hij ook nog wel nieuwsgierig wat er gebeurde. Na een kwartier werd hij iets rustiger. Ik ben niet met hem uit de zaal gegaan omdat je dan eigenlijk bevestigd dat sinterklaas eng is. Harold is het kadootje voor hem gaan halen en Marijn twijfelde heeeeeel even om toch mee te gaan. Toen hij het kado in handen had werd hij wat nog wat rustiger. Bij het afscheidslied liep de sinter langs ons en ik heb hem een handje gegeven terwijl Marijn bij mij op schoot zat en hij werd niet bang vond het nog niet echt tof maar oke dit was al heel wat. Al met al een hele spannende dag voor Marijn en hopen dat hij er geen trauma’s aan over houdt. Vrijdag hebben ze feest op de crech en als hij niet wil kan hij naar de groep van Dion dus dat is voor mij een hele geruststelling omdat de ouders er niet bij mogen zijn.

Vrijdagmorgen heeft zijn leidster op de crech samen de kist bekeken met de kleding van de sint en langzaam heeft ze alles aangedaan. Marijn vond het niet leuk dat ze de kleren aan deed uit uit zei hij. Maar het was het proberen waard.

Wat sneu dat hij er toch zo bang op reageerde. Ik denk dat jullie het goed hebben aangepakt, meer om hem eraan te laten wennen kan je niet doen denk ik. Hopelijk reageert 'ie volgend jaar beter!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers