Vanavond gevreesde 'supermaan'

Vanavond kunnen we volgens de berichten genieten van de maan van wel HEEL dichtbij. Ik ben benieuwd!

lees:

Bij helder weer valt er vanavond rond 19.00 uur aan de hemel in Nederland een supermaan te bewonderen.

Hoezo?

Het is vanavond volle maan en de maan staat het dichtst bij de aarde sinds 18 jaar. De maan is vanavond ‘slechts’ 356.577 kilometer verwijderd van onze planeet, aldus de website Scientias.nl. De gemiddelde afstand is 383.900 kilometer. In deze fase van zijn baan staat de maan normaal gesproken op ruim 364.000 kilometer van de aarde. De afstanden wisselen, omdat de maan geen cirkels rond de aarde draait, maar een ellips-vormige baan volgt.

Wat merken we ervan?
De maan is door deze samenloop van omstandigheden voor het blote oog 14 procent groter dan normaal. Dit was voor het laatst het geval in 1993. Onze satelliet schijnt tevens 30 procent feller.

Komt dat zien
Wie de supermaan wil bewonderen, kan het beste kijken kort na zijn opkomst rond 19.00 uur. Niet dat hij dan nog groter is, maar de laag hangende maan wekt dan de psychologische illusie dat hij nog groter is.

gaan we samen genieten van dit “prachtige verschijnsel” ?
wij wel in ieder geval… toastjes erbij kaasjes erbij… en ik weet niet waarom maar ik ga mensen extra herdenken. geen idee waarom en het is nergens op gebasseerd. het voelt gewoon zo

gevreesde??

wij zijn gelijk naa rbuiten gegaan en er was een prachtige volle maan te zien inderdaad

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

hier is hij ook prachtig :smiley: ik had hem al gezien net toen las ik dit bericht en dacht, he dat kan best hihi.

Ik vond het ook al zo’n mooie maan. Heb er ook even van genoten

om 5 over 7 hebben wij hem gezien heel laag in de lucht hij was rood/geel en het leek wel vuurwerk.
20 minuen later was hij al een stuk kleiner.
maar daarvoor scheen het niet groter te zijn maar dat dat gezichtsbedrog was of psychologisch ofzoiets las ik.

@Kimmetje: ja experts vrezen dat dit gebeuren vreselijk gaat uitvallen ivm het klimaat. er zouden rond deze periode meer vulkaanuitbarstingen komen en meer aardbevingen en ander extreem weer.
Volgens mij staat het er los van maar hee ik ben geen expert.

Ik was hier al van op de hoogte en wij zaten in de auto op weg terug naar huis toen de zon onderging en de maan opkwam. Man, man, wat was dat een mooi gezicht zeg Ook een oranje/rode maan gezien die echt megagroot was vergeleken met normaal Wij hebben er even heerlijk van genoten

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Er is niks gebeurd en ik heb hem niet gezien. Maar de maan heeft inderdaad een wonderbaarlijke aantrekkingskracht op water. Kijk maar naar 1952.

Groetjes,

Michèle

Nou je het zegt…Het viel me wel op dat het gisteren lang licht was, wat misschien komt door de felle maan en dat hij heel groot leek? Ik wist niet dat het een supermaan was, maar heb 'm wel gezien! Wow!

Groetjes Rainbow, trotse mama

De maan was rond 7 uur het grootst op psychologisch oog ofzoiets.
en dat hadden we geweten, Rico vond het geweldig, en riep telkens: SUPER MAANNNN SUPER MAAN GESIEN!!
echt top! ik merkte wel dat om half 8 hij al een stuk kleiner "leek"
want rond 10 over 7 stonden wij dus buiten en lag hij heel laag… en het leek wel een vuurwerk ofzoiets. zo’n grote rood/gele bol tjonge! stond echt van: whaat.
het was wel gek dat hij 20 min later al een stuk kleiner leek, en later op de avond leek hij alleen heel fel maar aanzienlijk minder groot dan in het begin van de avond. rico roept nu nog steeds telkens: super maan kijkuh!!!