Vanaf welke leeftijd alleen in tuin spelen?

De titel zegt het al, maar vanaf welke leeftijd laten jullie je kids alleen in de achtertuin spelen? Onze tuin is overigens helemaal afgesloten en hij kan geen kant op.
Ik vraag het me af, want Bo is echt een buiten ventje, maar om nou de hele tijd mee te gaan, ik kan namelijk vanuit de keuken, de tuin grotendeels (niet helemaal) overzien. Twijfel echter of hij nog niet te jong daarvoor is, dus durf het eigenlijk nog niet helemaal aan. Misschien dat dit anders wordt wanneer jullie je ervaring vertellen?

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Hoi Woezel,

Ik zelf heb geen tuin, maar ik heb Nathanael al vaak genoeg alleen met zijn vriendinnetje in de tuin van een vriendin van mij laten spelen, hij was toen 17 maanden. Die tuin was ook helemaal afgesloten, en de deur stond open dus kon zo nu en dan even kijken wat ze aan het doen waren en het ging vrij goed!

Nathanael is van 10-06-09

Lisa is nu bijna 22 maanden en die speelt ook alleen buiten… we kwamen laatst van mijn moeder terug en ik had de fiets in de schuur gezet. Ik zeg Ga je mee naar binnen? Nee! was het antwoord… Dus ik denk Nou dan niet, als ik de deur dichttrek zal ze wel komen… Maar nee hoor, die ging lekker spelen in het tuinhuisje

Phoe, lastige vraag! Ik bied het mijn dochter (2jaar) geregeld aan.
Ik heb 2 kinderen, en laat mijn baby niet steeds alleen in huis om buiten te gaan spelen! Ook alles afgesloten, dus van mij mag ze.
Maar… Zodra ik 2 tellen binnen ben, komt ze ook al binnen! geeft ook niks, denk dat ze het met mooier/warmer weer langer volhoud! Zandbakje open, glijbaan buiten, meer te doen zeg maar.

Joey speelt al heeeel lang, eigenlijk sinds vorig jaar zomer, geregeld alleen buiten, achterthuis! Eigenlijk elke dag wel, als het regen (niet als het met bakken uit de lucht valt natuurlijk) ook, met laarsjes en regenjas aan, toch even een kwartiertje energie kwijt raken! Hij kan geen kant op, dus ik zie niet in waarom niet! Ook hier staat de buitendeur open, en de tussendeur gaat dicht. Als hij naar binnen wil dan roept hij mij wel, al komt dat zelden voor, haha! Meestal moet ik hem met veel gedoe naar binnen slépen!

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Ik weet niet meer precies vanaf welke leeftijd ik Tim alleen buiten in de tuin liet spelen. Onze tuin is afgesloten, dus ik zie vanaf binnen de hele tuin. Weet in ieder geval wel dat hij afgelopen zomer regelmatig alleen buiten in de tuin heeft gespeeld. Wil er best bij blijven zitten, maar Tim vind het heerlijk buiten en zelf ga ik niet de hele dag buiten op een tuinstoel zitten. Spelen doet hij namelijk toch alleen en hij vind het geen enkel probleem als ik binnen ben. Ik vind het namellijk erg jammer als ik hem mee naar binnen zou moeten nemen terwijl hij het heerlijk vind buiten. Ik ga geen dingen boven doen, dat vind ik geen fijn idee. Maar zolang ik hem binnen kan zien mag hij van mij buiten in de tuin spelen.

Groetjes,
Sandra

Nou het is denk ik meer dat ik bang ben dat Bo misschien toch dingen in zijn mond doet ofzo. Kijk ik heb de tuin zo veel mogelijk kinder proof zeg maar, en hij heeft het maanden ook niet gedaan, maar sinds deze week is hij opeens weer heel erg veel spullen in zijn mond aan het stoppen. Best vervelend, en hij doet het er om denk ik. Maar goed, als hij alleen buiten is, heb ik er wel wat zicht op natuurlijk, maar niet veel, dus ben dan snel bang dat hij toch iets probeert te eten ofzo watniet kan. Maar misschien ben ik daar te beschermend in ??

liefs woezel

Erik speelt sinds een paar maanden alleen buiten. Het was helemaal geen punt geweest als hij dat eerder had gewild hoor, want ook hier is de tuin rondom helemaal afgesloten en heb ik hem altijd in het zicht. Maar hij vond het altijd ongezellig. Nu kan hij dus heerlijk een tijdlang lekker in de zandbak spelen of verzint 'ie andere dingen om te doen zonder dat ik erbij hoef te zijn.

Groetjes,
M

@ Woezel, Misschien dat je duidelijke afspraken met hem kan maken, zet hem eens in de tuin, en ga zelf eens voor het raam staan om te kijken wat hij doet en hoe hij speelt.
Mocht hij wel van alles in zijn mond stoppen wat niet kan, doe hem dan weer naar binnen… Dan leert hij het vanzelf dat dat niet kan!

Nathanael is van 10-06-09

Vanaf 1,5! Wij hebben ook niet gevaarlijks in de tuin! Of dingen waar ze op kan klimmen etc! Nu speelt ze ook in de voortuin!

Ik laat Fabienne wel buiten spelen maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik vrij regelmatig kijk of iets in de tuin ga doen om haar in de gaten te houden. Meestal zit ze tegen het omheinde hek aan (= vijver) met takjes in het water te roeren … Om haar bv een half uur alleen te laten, durf ik ook nog niet, vind haar daar nog te jong voor (2,5 jaar).

Misschien vinden jullie me ook wel te beschermend … Ik kijk vanuit huis voor de helft in de tuin en de andere helft, daarvoor moet ik toch ook naar buiten lopen.

De voorkant vind ik te gevaarlijk … Ik denk dat ze rustig een stuk gaat lopen! we zijn bezig met een grote aanbouw en een dubbele garage dus hier en daar ligt bouwmaterialen … niet 100% kids proof dus.

Eigenlijk is een grote tuin helemaal niet handig ???

dan ben ik ook te beschermend misschien want ook ik laat dus Bo nog niet alleen buiten spelen achter in de tuin (vandaar dit topic dus).
Het probleem hier is dus ook dat ik grotendeels er wel zicht op heb (mits ik in de keuken sta) maar voor een klein deel dus niet omdat de schuur dan in de weg staat. Nu is dat gedeelte ook wel kids proof, maar bo is echt een klimaap, en die zie ik dus wel tegen de schutting op klimmen (horizonale planken). Hoog zal hij nu nog niet komen, en waarschijnlijk zijn het ook doem scenario’s dus ik zal vanaf nu hem toch proberen wat vrijer te laten.
Hij heeft voor het eten vanmiddag ook alleen buiten gespeeld, maar hij bleef netjes bij zijn glijbaante (een kleine) waar hij dus alweer behoorlijk op zat te stunten. Heb hem gewaarschuwd dat hij voorzichtig daarmee moet zijn en dat de glijbaan anders uit de tuin gaat (of ben ik nou heel streng), als hij niet voorzichtig kan zijn. Maar het ging dus wel goed (was maar een minuut of 10)

liefs woezel

Nu is mijn zoontje van mei, dus scheelt misschien ook al. Als het een beetje lekker weer is staat hier meteen de deur open. Vanaf dat hij kon lopen (14mnd) liep hij dus al in en uit. En dan deed ik ook gewoon andere dingen zonder continu naar hem te kijken.
Toen hadden we ook een volledig afgesloten tuin.

Inmiddels zijn we verhuisd… Deze tuin heeft geen afscheiding… en vanuit de keuken kan ik maar een klein deel zien. De jongste gaat nu dus echt alleen naar buiten als ik of papa er bij is.
Zij zou ook zo weglopen. Heb haar eens een keer laten gaan, en op veilige afstand achter haar aan zonder dat ze het in de gaten had. Die is dus echt zo weg he!

gelukkig hebben wij de tuin helemaal afgesloten, dus hij kan niet zomaar weg lopen. Tenzij hij dus over de schutting klimt, maar denk dat we dan al een aantal jaren verder zijn voordta hij dit kan!! (zal je toch raar staan te kijken als je peuter van net 2 boven op de schutting zit!!!)

liefs woezel

Rens speelt hier vanaf de herfst alleen buiten. Het is een echt buitenkind maar deze mama heeft niet altijd zin om in de kou te zitten. Als hij naar binnen wil klopt hij op het raam. onze tuin is wel helemaal kidsproof. Er staan ook geen giftige planten oid in. Dus als hij een keer een stuk van een plant zou eten dan is dat nog geen ramp. Natuurlijk moet hij wel leren dat dat niet mag. Ik moet wel zeggen dat ik Rens zowel vanuit de keuken als uit de hele woonkamer kan zien dus dat scheelt wel.

groetjes ramona

Ik vind je niet te streng hoor Woezel. Ik denk alleen dat voorzichtig aan doen bij deze leeftijd, je nog wel een aantal keer zal moeten zeggen. Fabienne is geen klimaapje zoals Bo maar kijkt ook niet altijd waar ze loopt en dan is het boem. Ze leren tenslotte ook door vallen en opstaan maar je wilt natuurlijk geen akelige capriolen op zo’n glijbaan. Doordat ze geen gevaar zien, ben ik wel geneigd om een oogje in het zeil te houden. Ik kan ze niet altijd beschermen maar vind het op deze leeftijd wel mijn taak ze in de gaten te houden en steeds een beetje meer los te laten. Fabienne komt nu alleen met mij buiten maar als het straks mooi weer wordt en de schuifpui kan open dan heb ik zicht en mag ze best een beetje heen en weer hobbelen. Ik hou van tuinieren dus ben wel in de buurt.

Ik zie hier in de buurt vaak een jongetje lopen, schat hem een jaartje of 3 … in zijn uppie !!! Misschien hangt het van het type kind af maar die van mij wil nog echt graag bijna alles met mamma doen. Ergens is dat ook wel veilig, leuk en ach … voor je het weet gaan ze alleen op pad met vriendjes en vriendinnetjes.

Hier ook twee buitenspelers. Wij kunnen vanuit de kamer de hele tuin overzien dus kan ik ze goed in de gaten houden. Marijn speelde ongeveer vanaf 2 jaar alleen buiten en Dion gaat vanaf 15 maand mee. Ze vinden het heerlijk om buiten te spelen en het is ook nog gezond ook.
Straks gaan de terrasdeuren open en kan moeders lekker buiten zitten, kan niet wachten…

hoi,
het ligt ook aan het kind, is het een kind dat regelmatig van alles in zijn mond steekt? een heel onvoorzichtig en ruw kind. JIj kan het beste bepalen wanneer je je kind genoeg vertrouwd om hem alleen in de tuin te laten.
Emma is 2,5 en zij speelt regelmatig alleen in de tuin, als ik kook bijvoorbeeld (let wel altijd op hoor!)
Ik denk dat het ook belangrijk is op een gegeven moment je kind het vertrouwen te geven dat hij iets “alleen” kan.

Groetjes Gidget

[img]http://lb3m.lilypie.com/TikiPic.php/aBqa.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb3m.lilypie.com/aBqap1.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” />

Lilypie Maternity tickers

Woezel… Kom jij ook op een ander forum??