Vanaf wanneer opvolgmelk?

Vanaf wanneer kan je opvolgmelk aan je kindje gaan geven? Er staat op het pak vanaf 6 maanden, maar doe je dat gewoon zomaar? Of moet je kindje dan wel op 4 voedingen zitten?

Wij zijn nu bezig om de laatste fles (half 11 's avonds) te laten vervallen. We zitten inmiddels al op 150 ml, wat normaal 180 is, en het gaat nog steeds goed (hij blijft normale tijd wakker worden en wordt niet huilend van de honger wakker). Begrijp ik het goed dat wanneer deze fles wegvalt, ik flessen van 210 water en 7 scheppen moet gaan geven, met die opvolgmelk?

Voel me af en toe net een dom eendje, maar er zijn echt zoveel dingen op babygebied waar ik niets van snap!

Ik ben destijds gewoon elke keer op de betreffende leeftijd overgestapt. Een rekening gehouden met het aantal voedingen wat ze kregen. Alleen dan niet van de een op de andere dag overstappen want er schijnt verschil in smaak te zijn. Eerst mengen.

Dus 5 schepjes vorige melk en 1 schepje nieuwe opvolgmelk.
Als dat goed gaat 4 schepjes vorige melk en 2 schepjes nieuwe melk.
En zo door tot die kleine mop alleen nog maar nieuwe opvolgmelk drinkt.

Groetekes, Sje

Wij zijn ook met 6 maanden overgestapt. Ik heb overigens niet gemengt en heb mn dochter meteen volledig standaard 2 gegeven. Dit dronk ze meteen goed op, mocht ze dit niet gedaan hebben dan zou ik de manier van Sje ook geprobeerd hebben.

Maar eventueel 5 voedingen met opvolgmelk is gewoon mogelijk? Ik dacht dat er op het pak stond dat het dan 4 voedingen moeten zijn… En ik weet niet of ik tegen die tijd al helemaal over ben op 4 voedingen (hoop het wel natuurlijk). Wat is het verschil tussen voeding 1 en voeding 2? Meer calorien?

Hoi,

Ik ben ook gewoon van de ene op de andere dag overgestapt, ging prima.
Zat toendertijd wel op 4 voedingen, want de max van opvolgmelk is 800cc.
De opvolgmelk is zwaarder en de schepjes zijn ook iets groter.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel bijvoeding je kleine krijgt, maar vaak is een fles van 180 meer dan genoeg. Of een combi van 180 en 210. Ik gaf de laatste fles altijd 210, maar toen mijn dochter meer groente ging eten kon ze die fles niet meer op.
Zat dan na een week opvolgmelk al op 3 voedingen, zo goed als ze at.
Nou moet ik zeggen dat mijn dochter een bodemloze put is, alles gaat erin!

Liefs Jet

Gewijzigd door - Jetteke op 21 May 2010 13:34:35

Het heeft in die zin met het aantal voedingen te maken dat er genoeg bijvoeding tegenover moet staan.

Doordat kindjes vanaf een half jaar zeker bijvoeding moeten krijgen, vervallen er flessen. Dus ik denk dat ze daarom die richtlijn van 4 voedingen geven.

Maar als je kindje al fruit en groenten-hap krijgt, gewoon lekker overstappen op opvolgmelk.

Volgens mij is opvolgmelk overigens lichter dan de zuigelingenvoeding omdat in zuigelingenvoeding meer voedingsstoffen zitten. In opvolgmelk hoeven niet meer zoveel voedingsstoffen te zitten omdat het kindje bijvoeding krijgt in de vorm van fruit en groenten.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 May 2010 13:43:02

Muriel is nu 6 maanden en een paar dagen. Wij hadden 12 mei van het CB advies gekregen om over te gaan op de opvolg melk. Ik had nog 2 pakken staan van standaard 1 dus die eerst opgemaakt en zal nu dan toch over gaan op de opvolgmelk. Ik zit ook nog op 5 voedingen en ben net een kleine week geleden begonnen met wat fruit te geven maar er gaan denk ik 2 thee lepeltjes in dus dat is nog niet echt bijvoeding. Wat ik hier nu dus lees is dat als we nu wat meer fruit en straks ook groente gaan geven dat ze dan vanzelf snel op minder flessen zal zitten. Even afwachten dus. Er zit nog een kwart in de standaard 1 dus ga morgen maar overstappen want wil ze het niet hebben kan ik nog mengen. Vind het ook zonde om weer een hele van standaard 1 te kopen. Ik had het ook al gelezen over de 4 flessen en dan word je wel gelijk een beetje onzeker ja.