Vanaf wanneer de eerste woordjes?

Hoi allemaal,

Onze zoon wordt op 1 augustus 1 jaar maar hij zegt nog geen woord. Sinds vorige week begint hij na een lange periode van ‘stilte’ te experimenteren met klanken maar echte baba, wewe of iets dergelijks is het niet.
Hij kent overigens al wel veel dingen van naam zoals hondje, vogel, drinken, eten etc. Ook kan hij op zijn manier met ons communiceren, bijvoorbeeld door te smakken als hij dorst heeft of ook een hapje van iets lust.
Vanaf wanneer begonnen jullie kleintjes met praten en hoe kan ik hem stimuleren?
Hij is overigens motorisch gezien wel vlug volgens het consultatiebureau…

mijn zoontje is nu anderhalf en die praat ook nog niet echt hoor. Wel al wat woordjes, papa, mama, guusje (dat is de kat), zitten, fietsen… Hij is motorisch ook vrij snel. Ik denk niet dat je het echt kan stimuleren, maar wel tegen hem blijven praten, op een normale manier bedoel ik dan. En als je hem wast bijvoorbeeld, alle lichaamsdelen benoemen. Mijn zoontje herkent ook veel van woordjes, dat merk je, maar echt zeggen, dan komt er iets als kraklalama uit als hij iets bedoelt als bijvoorbeeld buiten spelen

groetjes
Ineke

Lilypie Second Birthday tickers

Mijn zoon is ook anderhalf en zei voor zn eerste jaar papa en mama, maar daar blijft het een beetje bij. Sinds een tijdje zegt hij nu ook ja en ne (=nee) en natuurlijk ook bah! Het CB zegt dat het op dit moment voldoende is als ze naast papa en mama nog 3 andere woordjes zeggen. Julian weet wel tientallen woorden van aanwijzen uit boekjes en uit zijn omgeving, ook voert hij complete, soms dubbele opdrachten uit. Maar het zelf zeggen is erg moeilijk. Zijn vaardigheid blijft tot nu toe beperkt tot woorden met de a-klank. Alles is dada, baba, lala, enz. Komt vanzelf, ik maak me er niet zo druk om. Kindjes die motorisch snel zijn, leggen daar vaak de nadruk op en taal komt dan later. Julian is motorisch langzaam en qua taalontwikkeling ook, haha. Taalbegrip veeeel sterker, tis vast een denkertje!

Lilypie Second Birthday tickers

Hier ist precies andersom!
Ons meisje zei met 8.5 maand papa en 2 weken erna mama. Inmiddels al aardig wat andere woordjes (hap, bah, he®t, poe(s), bad, bed, rijen (hije), zus,) en nog wat van die woordjes. Maar motorisch is ze juist heel langzaam!
Je ziet vaak als ze motorisch snel zijn is praten langzaam en andersom. Hier wordt nog niet gelopen, gestaan, gekropen etc. Ze rolt ook nog niet om, maar ze kàn t wel. Want ze slaapt ook op haar zij in bed…
Joh, t komt vanzelf wel, niet te druk om maken!

Liefs!

Sylvie is 1 jaar en 3 maanden en praat alleen nog maar in haar eigen taaltje. Soms zegt ze mama en heel soms papa. Maar meestal is het mamamamama of papapapapa.
Ze zegt al heel veel verschillende klanken en woorden, maar het klinkt meer Japans dan Nederlands Iedereen zegt dat Sylvie Japans praat
Sylvie kan echt alles doen wat ik haar vraag dus ze snapt het allemaal heel erg goed. Ze kan ook echt wel praten want er zijn wel bepaalde woorden die zij 1 keer na heeft gezegd maar daarna nooit weer.
Ze kan ons ook alles duidelijk maken zonder er bij te praten, dat is het ook een beetje. Als ze zo alles al voor elkaar krijgt, waarom zou ze dan gaan praten?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

sommige kindjes opserveren ook graag, en gaan pas echt woordtjes zeggen als zij denken dat ze het dan ook meteen goed kunnen zeggen… maar vaak komt er dan ook gelijk een aantal woordjes… het is normaal…

het kan namelijk ook andersom… zo als bij mij thuis… mijn dochter was net een jaar en zei vrolijk dit soort zinnetjes: “Mamma mag ik sap”… maar ze begon pas met kruipen toen ze 1,5 jaar was…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

Okee!
Ik klets wel heel veel tegen en met hem moet ik zeggen. Merk je ook wel want Lars herkent inderdaad ook veel woorden en geeft dit ook aan door middel van wijzen als ik bijvoorbeeld zeg hondje wijst hij naar de hond.
Ook opdrachtjes uitvoeren lukt goed.
Maak me er ook niet echt druk om hoor, was alleen benieuwd hoe dit bij anderen ging.
Tis ook een beetje een kat-uit-de-boom kijk type, houdt zich stilletjes op de achtergrond en observeert dan hoe andere kindjes en volwassenen zich gedragen.
Vandaag stapte hij bijvoorbeeld ineens over (van de tafel naar de bank) toen ik op visite was bij een vriendin met een kindje van 3. Net alsof hij dacht jaaaa maar ik kan ook lopen hahaha

Komt vanzelf!
Ons ventje zegt deze woorden;

Mem
beppe
hoi
naam van zijn zusje
heit
auto
die

En duidelijk maken kun je natuurlijk veel! Haha, gewoon wijzen en die zeggen, dan snappen we het snel genoeg

Manderijn

Wat je zou kunnen doen is stoppen met direct reageren
op zijn wijzen, en hem vragen om te vertellen wat hij bedoeld.
Zal in het begin niet goed gaan natuurlijk,
maar dat kun je opbouwen.

M.

Onze zoon zegt nu papa, mama, bal en alles wat maar rijdt (auto, tractor, bus) is “puh”. Wel kan hij dingen pakken die ik benoem, zoals: bal, boek, auto, bus, tractor, blokje, Nijntje, kikker (= kwak kwak) en een hondje (waf waf). Verder brabbelt hij wel een beetje in zijn eigen taal ,maar geen idee wat hij daarmee bedoelt! Komt vanzelf!

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers