Van tafel af = geen eten?

Mats (bijna 19 maanden dus ruim 1,5 jaar) heeft het tegenwoordig onder de knie om heel rap uit zijn kinderstoel te klimmen tijdens het eten. Meestal heeft ie dan al heel wat gegeten en dan gaat ie lekker spelen om af en toe bij tafel terug te komen voor een hapje. Natuurlijk hebben we al tijdens het klimmen nee-nee, ben je klaar en opperdepop? gezegd, maar dat helpt niet weten we nu. Van een tuigje ben ik nog niet zo overtuigd, want dat zorgt alleen maar voor dramatische toestanden.

Wat is jullie mening? Zal ie het op den duur snappen als ik hem verder niets meer te eten geef (dus ook geen hapje als ie weer even bij tafel komt en ook geen toetje als ie daar nog niet aan toe was gekomen) of is ie daar nog te jong voor?

Groetjes Carola, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Het zoontje van mijn (bijna) schoonzus is net twee geworden en heeft ook zo zijn eigen streken. Maar het schijnt dat kinderen op die leeftijd het woord “niet” nog niet kunnen plaatsen. Ze horen het gewoon niet. En als jij dus “niet doen” zegt, horen ze “doen”. Schijnt zo te zijn volgens de homeopaat. Geen idee wat dan wel gaat werken. Succes ermee!

Volgens mij begrijpen kleine peuters heel erg goed wat je bedoelt als nee of niet doen zegt tegen ze. Zeker als je gezichtsuitdrukking ook nee zegt. Wat een onzin zeg! zou je dan maar geen nee moeten zeggen??? Zo leert een kind toch nooit wat wel en niet kan. Je moet wel consequent blijven, dat is van belang. Een stuk regelmaat helpt ook, zodat een kind weet waar hij/zij aan toe is: nu gaan we spelen; nu gaan eten etc. Verder heb ik niet echt tips voor je. Een beetje afleiden heeft ons soms wel geholpen. Maak 't eten een beetje spannend. Vaak kan dit al door een leuk bord te gebruiken en als 't eten dan op is kan 't kind 't leuke plaatje op 't bordje zien. Succes!!

Ik denk zeker dat ie wel al weet wat NEE betekent, maar hij weet misschien de consequenties van stout zijn nog niet. Ook heb ik wel eens gehoord dat kinderen op die leeftijd kort van geheugen zijn (hoewel ik dat ook betwijfel aan die duivelse grijns op zijn gezicht) en het woord NEE al gauw weer zijn vergeten als ze hun aandacht ergens anders op gericht hebben.

Ik denk dat ik toch maar gewoon erin ga houden dat van tafel af ook klaar zijn met eten is. Misschien overschat ik hem wel, want ik ben natuurlijk ook een 3,5-jarige gewend, maar juist ook om die reden (anders gaat Jens het ook doen als er geen consequenties aan zitten) doe ik het ook.

Als ik tegen Evianne Nee zeg, dan schud ze zelf nee. Vaak kijkt ze me zo aan van, ikke ga het toch proberen hoor ! Ik zeg wel duidelijk alleen Evianne nee en niet bv niet doen. Ik denk wel dat ze er wel erg in heeft juist omdat ze zo stiekum terug kijkt, nee schud en met een stiekumme smile het toch probeert. Hier is van tafel, geen eten meer. Nu kan evianne zelf nog niet uit dr stoel, maar ze klimt er wel gewoon bovenop. Dan is het eruit en niks meer te eten. Nu is ze wel een goede eter en meestal geeft ze zelf aan dat ze klaar is door dr bordje vooruit te schuiven. Ik hoop dat dit ook zo blijft met het eten hier.

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

sofie is net 3en heeft maat 116 soms dus…

groetjes,
Kim,mama van Sofie en Victor!

Maat 116 ???
Hoe groot is ze dan?
Ze is even oud als Stephan, ook van Juni 2001 toch?
Steef gaat nu naar maat 98 toe maar draagt nog veel in maat 92 (wat prima past 9 van de 10 keer).
Oké, hij is aan de kleinere kant, maar ben nu toch wel nieuwsgierig hoe groot Sofie is
Maat 116 daar verzuipt Stephan in.

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 29 Aug 2004 23:49:34

Jens (bijna 3,5 jaar) heeft broeken 92/98 (de 92 zijn net te kort, de 98 zakken aldoor af en meneer wil geen riem of bretels om) en bovenkleding maatje 98/104. Gelukkig vind ik af en toe nog een kledingstuk in deze dubbelmaten!

Jens is verder best wel iel voor zijn leeftijd, maar kan ook rustig 3 boterhammen op onder de middag. Waarschijnlijk verbrandt ie heel veel omdat ie altijd in de weer is. Hoewel dat niet op gaat voor Mats, want die is nog meer in de weer en die zit er toch een stuk steviger uit met zijn 1,5 jaar en broekmaat 86 en bovenmaat 92/98.