Van 5 naar 4 flessen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: mijn dochter is 5 maanden en weegt nu 7 kilo. Een paar weken geleden op het consultatieburo heeft de wijkverpleegkundige gezegd dat we, mede vanwege haar gewicht, van 5 naar 4 flessen moesten en een hapje erbij. Een paar dagen later zijn we begonnen met fruithapjes, en ze ging na een week al naar een half potje. Sinds een paar dagen doen we 2 a 3 schepjes rijstebloem (die van nestle mijn eerste pyama papje, want dat is in poedervorm, de vlokken van bambix krijgt ze echt niet weg) in haar laatste fles.

Haar schema is nu zo:

6u 1e fles (210+7)
6.30/6.45 slapen tot 8.30/9u

10u 2e fles (normaal 180+6 maar de laatste dagen drinkt ze die fles maar voor de helft leeg)

12u fruit hapje
13u/13.30 fles (180+6, maar die drinkt ze de laatste dagen ook voor de helft)

17.30-18u 3e fles (180+6, drinkt ze soms wel leeeg en soms ook niet)

De laatste fles hangt er meestal vanaf hoe laat ze komt, soms komt ze een uur eerder en krijgt ze 210+7, als ze op tijd komt krijgt ze 180+6 en sinds een paar dagen doen we daar dus die rijstebloempoeder bij.

Heeft iemand wijze raad/tips hoe we haar naar 4 flessen kunnen krijgen?
De ene keer slaapt ze maar een uurtje na een fles, waardoor we dus met voedingen moeten schuiven.

Alvast bedankt,

Trotse Mama

Hoi mijn zoon van 5 mnd zit als volgt in schema,
Doordeweeks de eerste fles tussen 07u/7.3 180 + 6scheppen.
Rond 11u de fruithap +liga erdoorheen.
De 2e fles rond 12.30 180 +6
De 3e fles rond 16u/half 5
savonds maken we hem wakker en krijgt hij rond 19u/19.3 de laatste fles 180 + 6 en 1,5 rijstebloem (naturel).
In de weekenden maken we hem de vrijdag avond rond 20u/20.3 wakker en komt hij rond half 8 8 uur smorgens en schuift alles een uur ongeveer op.

Komt ze in de ochtend uit haar zelf? Kan je haar niet zoet houden met een speen/duim dat ze later komt misschien ook lekker voor jou?
De 2e en 3e fles zitten 3 uren tussen en krijgt ze ook nog een fruithap misschien te dicht opelkaar? Misschien dat ze daarom de fles van 13u niet leeg drinkt?
Komt ze wel voor de fles van 13u?
Ik begrijp je laatste zin niet van dat ze de ene keer maar een uurtje na een fles slaapt en dan moet voedingen moet schuiven?
Wat bedoel je hiermee?
Ruben hier die moet zich schikken na de schooltijden van grote zus. Hij slaapt een haze slaapje in de bakfiets van 11.3 tot ongeveer 12.15 krijgt dan zijn 2e fles en gaat in bed en slaapt 2/2,5 uur. Hij heeft wel moeten wennen dat hij moet wachten tot hij de fles krijgt omdat ik Jony uit school moest halen… En dat gaat nu goed.
Wat ik ook nog wel tussen de middag geef tussen de 3e/4e fles dat is een liga stap 4mnd die hou ik onder de kraan tot hij goed doorweekt is (halve liga overigens) doe deze in een bakkie laat het overtollige water eruit lopen en lepel de doorweekte liga naar binnen. Smullen doet hij! Je kan ook 1/4 doen, net wat ze lekker vindt…

Greetz Cora

Hoi,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ze komt niet zelf voor haar fles, we maken haar wakker, vanwege werk enz.
Met mijn laatste zin bedoelde ik eigenlijk dat ze een onregelmatig slaapritme heeft overdag. De ene keer slaapt ze na haar 1e voeding een uurtje, komt ze er dus vroeg uit, en dan kunnen we haar echt nier meer houden, waardoor haar voedingstijden dus verschuiven. Ze heeft het van de week ook een paar keer gehad dat ze 's ochtends zelf kwam om 5.15, rustig 210 cc wegdronk en weer verder sliep van 6.15 tot 8u. Dat doet ze ook weleens overdag.
Ik vind het best lastig om een goed schema te vinden, ik zie het ook niet echt zitten om de nachtvoedingen weer in te gaan vanwege werk enz.

Nogmaals bedankt voor je reactie en we gaan het e.e.a proberen.

gr.

Trotse mama

hmm Asje is volgens mij iemand die goed op de hoogte is van “sprongetjes”. Misschien zit je dochter daar midden in?
Dus heelijk aan het rommelen is met ritme ed.

Greetz Cora

Ik zou er dan eventueel 's avonds ook groenten gaan gezen. Sanne is nu ruim 4 maanden en ze krijgt fruit en groenten.
Als ze 's ochtends komt om 5 uur dan probeer ik wel te rekken met de fles,
Ook bij ons is er niets te zeggen over het slapen.

Schema bij ons is:

rond 7 uur 180 cc +6 schepjes
rond 9 uur fruit
rond 12 uur 180 cc +6 schepjes
rond 15 uur 180 cc +6 schepjes
rond 17 uuur groenten
rond 19 uur 180 cc +6 schepjes met rijstenbloem

Ow ja inderdaad groenten, ja Ruben hier is een kies kauw heb van alles geprobeerd maar van alles gaat hij spugen/kokken smerig dat hij het vindt!!

Hoe gaat het nu?

Greetz Cora

quote:
Ow ja inderdaad groenten, ja Ruben hier is een kies kauw heb van alles geprobeerd maar van alles gaat hij spugen/kokken smerig dat hij het vindt!!

Hoe gaat het nu?

Greetz Cora

Gisteren wilden we vol goed moed om 7u beginnen met de 1e voeding, maar mevrouwtje meldde zich spontaan om 6u 's ochtends voor haar flesje, en ging vervolgens de rest van de dag de boel in de war schoppen. Ze wilde ook maar een paar hapjes van haar fruitpotje, en haar laatste flesje was om 20.15, maar ze heeft er wel heerlijk op geslapen 's nachts. Komend weekend willen we alsnog een dappere poging gaan wagen om haar later te gaan voeden, komt wel goed.

gr.Trotse mama

hoi
mijn zoontje is ook 5 maanden en ruim 7kg.
wij hebben op dit moment het volgende schema;
tussen 7u (werkdag)en 8u(vrije dag) fles 180/6
ongeveer 10uur beetje fruit ongeveer half klein potje
tussen half 12 en 12 fles 180/6
15.30u fles 180/6
18u groente ongeveer 1 klein potje (weet niet precies omdat ik t zelf maak)
tussen 19u en 20u fles 180/6 met een ruime eetlepel bambix.

met slaapjes overdag is hij erg aan t rommelen, maar zoals al genoemd werd zit er rond die 5 maanden een rottige sprong. hopelijk komen daarna de regelmatige langere slaapjes weer!

misschien kan je proberen haar om 10u haar fruit te geven, omdat je aangeeft dat ze dan slecht drinkt. en dan rond 11u/half 12 de fles, misschien dat ze er dan meer zin in heeft.
en idd een groente hapje rond 18 zodat je speling hebt met de avond fles.

succes Gidget

Hoi,

is het een optie om haar tussendoor een flesje diksap te geven? Bij mijn zoontje werkt dat altijd wel goed. Zo krijgt hij wat extra vocht binnen ( en vitamines) en zit hij weer even vol.

Ik denk dat je dochter wel toe is aan 4 flessen aangezien ze niet alles opdrinkt.

Mijn zoontje is een tijdje om 4 uur blijven komen maar ik ben die fles toen gaan afbouwen, dus steeds minder gegeven. Op het laatst slechts 60ml. En daarna was het alleen een speentje erin en verder slapen.
Nadeel is alleen dat jullie haar moeten wekken zo vroeg en dat dat dus daardoor waarschijnlijk haar ritme is geworden.
De tijden zijn een beetje lastig.
Ik zou proberen de flessen van 10 en 13.30 samen te voegen. Omstreeks 11.30 uur.
En dan de laatste fles om 19.30 met pap geven zodat ze wat voller zit. Zeker omdat ze al om 6 uur de eerste fles krijgt zou dat voldoende moeten zijn om d’r de nacht door te krijgen.

Dan kom je op een volgens schema:
06:00 papfles
09:00 sapje
10:00 fruithap
11:30 fles 180/6
tussendoor sapje (afhankelijk van het slapen)
15:30 fles 180/6
17:30 groentehap + eventueel wat sap
19.30 papfles 180/6

Mocht ze dan toch een uurtje later wakker worden dan kan de eerste fles ook gewoon later.

Mijn zoontje had eerst ook van die wisselende slaapjes totdat we "vaste"tijden zijn gaan doen. na een fles zijn ze vaak wel even wat slaperig maar niet genoeg om echt lang te slapen. Dus hij gaat na zijn flessen lekker spelen etc en om 10:30 en 14.30 uur naar bed. Nu weet hij dat en gaat ook meestal gelijk slapen voor 1,5/2 uur.
Maar uiteraard verschilt het per kindje. De ene slaap nu eenmaal meer dan de andere. Maar als je d’r wat langer na de fles pas naar bed doet sluit het vaak wat beter aan op de volgende fles.

Groetjes,

quote:
Hoi,

is het een optie om haar tussendoor een flesje diksap te geven? Bij mijn zoontje werkt dat altijd wel goed. Zo krijgt hij wat extra vocht binnen ( en vitamines) en zit hij weer even vol.

Ik denk dat je dochter wel toe is aan 4 flessen aangezien ze niet alles opdrinkt.

Mijn zoontje is een tijdje om 4 uur blijven komen maar ik ben die fles toen gaan afbouwen, dus steeds minder gegeven. Op het laatst slechts 60ml. En daarna was het alleen een speentje erin en verder slapen.
Nadeel is alleen dat jullie haar moeten wekken zo vroeg en dat dat dus daardoor waarschijnlijk haar ritme is geworden.
De tijden zijn een beetje lastig.
Ik zou proberen de flessen van 10 en 13.30 samen te voegen. Omstreeks 11.30 uur.
En dan de laatste fles om 19.30 met pap geven zodat ze wat voller zit. Zeker omdat ze al om 6 uur de eerste fles krijgt zou dat voldoende moeten zijn om d’r de nacht door te krijgen.

Dan kom je op een volgens schema:
06:00 papfles
09:00 sapje
10:00 fruithap
11:30 fles 180/6
tussendoor sapje (afhankelijk van het slapen)
15:30 fles 180/6
17:30 groentehap + eventueel wat sap
19.30 papfles 180/6

Mocht ze dan toch een uurtje later wakker worden dan kan de eerste fles ook gewoon later.

Mijn zoontje had eerst ook van die wisselende slaapjes totdat we "vaste"tijden zijn gaan doen. na een fles zijn ze vaak wel even wat slaperig maar niet genoeg om echt lang te slapen. Dus hij gaat na zijn flessen lekker spelen etc en om 10:30 en 14.30 uur naar bed. Nu weet hij dat en gaat ook meestal gelijk slapen voor 1,5/2 uur.
Maar uiteraard verschilt het per kindje. De ene slaap nu eenmaal meer dan de andere. Maar als je d’r wat langer na de fles pas naar bed doet sluit het vaak wat beter aan op de volgende fles.

Groetjes,

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor alle tips en goede adviezen. Gistermorgen ging ik half 6 bij haar kijken, en toen ze lag ze nog zo lekker te slapen, dat mijn man en ik samen zeiden: we laten haar nog een uurtje liggen. Toen werd ze een uurtje later zelf wakker, we zeiden tegen elkaar: we gaan het vandaag proberen met 4 flessen, en het gaat geweldig!!
Ze krijgt nu om 7u jaar 1e flesje, dan om 11 uur de 2e, als ze wakker is een half potje fruit, dan slaapt ze 's middags een uurtje. Dan krijgt ze rond een uur of 5 weer een fles, en dan komt ze zelf tussen 19u en 20u voor haar laatste fles. Over een paar dagen gaan we een paar lepeltjes groente proberen, om te kijken hoe ze reageerd en dan wil ik proberen om de fruithap 's ochtends te doen, en dan de 2e fles een uurtje verschuiven.
Ze vind het zelf ook geweldig. Vanochtend was ze wel al vlak na 6u wakker, maar ze ging gezellig liggen brabbelen en had haar fles iets voor 7u.

4 flessen lijkt dus goed te gaan, en nu afwachten hoe ze op de groente gaat reageren.

gr.

Trotse mama