Van 5 naar 4 flessen

Hallo dames,

ik ben Eef en nieuw op dit forum. Ik merk dat ik vaak forums raadpleeg om te kijken hoe andere moeders het doen en ik bedacht me, waarom zou ik niet gezellig meekletsen.

Ik had de volgende vraag:
Ik heb een zoontje van 4 maanden. Hij is 7 kg. Hij zou dus van 5 naar 4 flessen mogen. Hij drinkt 170/180 ml per keer. Het consultatieburo gaf groen licht om de late voeding af te bouwen of in 1 x te stoppen, ik moest doen waar ik mij zelf prettig bij voel.

Ik lees veel verschillende reacties. Over een maandje zou hij in overleg al bijvoeding krijgen volgens de consultatieburo arts. Is dit dan wel zinvol? Ik bedoel hiermee, dan ga ik hem 4 flessen geven om daarna met fruit te gaan beginnen.

En omdat hij een late fles gaat missen moet ik hem meer gaan geven tijdens die 4 flessen. Maar 30 ml per keer er ineens bij is best veel natuurlijk.

Ik moet hem altijd wakker maken om 22.30 uur voor de late voeding, hij is nog nooit zelf gekomen voor die voeding. Als hij eenmaal wakker is dan gaat de fles ook helemaal op. Denken jullie dat mijn zoontje eraan toe is of zouden jullie in mijn geval wachten tot 5 maanden als er toch verandering gaat plaatsvinden in zijn eetpatroon (ivm fruithapje, papfles e.d.)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Eefje

Persoonlijk zou ik de 5de fles verdelen over de ander 4 flessen en dan kijken wanneer ze voor de fles komt. Zo krijgt hij wel de aantal cc’s die ze nodig hebben. Of is je geadviseerd door het CB om de hele fles te laten vervallen?
Fruit of groente is een tussendoortje en vervangt geen fles dus dit zal geen problemen geven.

Dion is volgende week 4 maand en hij kreeg met bijna 3 maand al 4 flessen ipv 5. We moesten hem ook altijd uit een diepe slaap halen voor de laatste fles. Ik heb de laatste fles verdeeld over de andere 4 hij krijgt nu 4 flessen 210/7 en dit gaat prima. Moet hem nu soms nog wakker maken voor de laatste fles ja we hebben een echt slaapkoppie.

fruit is een tussendoortje, groente niet, in het begin met een paar hapjes wel natuurlijk maar Dylano zat binnen een week op een heel potje. Ik heb de fles vervroegs met steeds minder er in. Maar daar moet je je eigen gevoel in volgen

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Dag dames, bedankt voor jullie snelle reacties! Zoals ik het lees gaan we het toch maar proberen. Het rare waar ik vandaag achterkwam is dit. Ik meng de melk altijd in een Avent bekertje. Dit giet ik over in een Difrax flesje. Nu is 200 ml
melk uit het Avent flesje in het Difrax flesje 180 ml.

Ik heb een testje gedaan met nog een andere maatbeker en ik kom erachter dat de kleine dus al een tijdje meer krijgt dan 180 ml zoals ik schreef. Dus het opvoeren hoeft dus niet veel meer te zijn om aan de hoeveelheid ml te komen. Vond het een hele aparte ontdekking en heel vreemd want alle flesjes zouden toch dezelfde ml’s moeten aanduiden.

We gaan het vanavond eens proberen met de fles, ben benieuwd!
Nogmaals bedankt!

Hoi Eef,

Als hij zelf niet wakker word van die laatste fles zou ik hem gewoon lekker laten slapen. Komt hij later dan kun je hem nog geven en komt hij niet dan heeft hij hem niet meer nodig. Zo heb ik het tenminste bij mijn zoon gedaan en die sliep gewoon door. maak idd gewoon flessen van 200/210 en kijk wat hij daarvan drinkt om te kijken of hij toch aan de ccs komt.

groetjes Ramona

ik wil ook binnenkort overgaan van 5 naar 4 flessen, omdat hij vanaf begin nooit zelf komt voor de laatste voeding. is het goed als ik gelijk mee klets Eefje?

we moeten eerst aanzien hoe hij het snacht’s doet. de rest van de dag doet hij het goed maar het is altijd een drama om hem te voeden om 22.00 uur. vaak laathij oook wel eens wat staan waardoor hij snacht’s toch nog komt.

vraagje, is het beter om van 5 naar 4 flessen te gaan pas als hij lekker doorslaapt tot 7 of 8 uur smorgens? nu haalt hij 6 uur amper. hoe was het bij jullie kleintjes? wat was jullie schema bij 4 flessen?

Ik kom ook maar even mee kletsen mijn meisje s nu 13 weken en moet haar ook al enige tijd wakker maken voor de fles van 22.30 uur. we bieden 200ml aan en die gaat niet altijd leeg. rest van de dag krijgt ze 4 flessen van 180ml.

Nu krijgt ze rond 7 uur, 11 uur, 15 uur, 19 uur en 22.30 de fles. hoe zouden jullie schema met 4 flessen maken dan? 's nachts wordt ze nog wel eens wakker en is ze onrustig, maar een fle krijgt ze niet 's morgens heeft ze ook niet echt honger.

Heb jij het al geprobeerd Eef om af te bouwen?

Groetjes Linda

Iedereen bedankt voor het meedenken. Op het moment krijgt hij in de avond minder. Overdag, dus de overige 4 flessen zitten we nog op 180 ml. Als ik meer geef gaat het wel op, maar het komt er weer uit dan, dus is het teveel.

Hij heeft nu het volgende schema:
07.00 180 ml
11.00 180 ml
15.00 180 ml
19.00 180 ml
23.00 120 ml

Dan blijft hij zitten op hetzelfde aantal ml wat hij gewend is. Volgens mij moet ik eerst op 200 ml per fles zitten voordat ik de laatste kan afbouwen anders krijgt hij minder voeding dan hij gewend is. Het gaat dus met hele kleine stapjes omdat hij grotere flessen niet aankan en ik ga natuurlijk niet proppen om maar een fles te kunnen laten vervallen. Dus langzaam aan.

Hoi hoi ben ook nieuw hier !
Dacht wil ook nog effe meepraten !
Ik ben moeder van Roy 4,5 maand en hij weegt ruim 7700 gr een flinke jongen dus !
Wij hebben gisteravond zijn laatste fles van 22 uur laten vervallen gewoon in 1 keer dat ging goed en hij heeft door geslapen tot kwart voor 7 vanmorgen !
Gewoon proberen zou ik zeggen !

Gewijzigd door - gertje08 op 15 Feb 2010 15:41:18

Dag dames,

Het valt me op dat men best veel aan de ideeën van het cb vasthoudt. Ik ga niet wachten tot het cb zegt dat ik iets wel of niet mag. Ik kijk goed naar mijn kind, Als ik merk dat hij met minder vaak een flesje kan, dan doe ik dat. Zolang hij goed groeit is er niets aan de hand. Ook met bijvoeding kijk ik naar mijn kind. Mijn oudste keek met zo’n 2,5 maand het eten uit je mond. We zijn toen gestart met een klein beetje rijstebloempap en vrij snel erna fruit. Als je je kind maar niet volpropt en als hij eraan toe is, is er niets aan de hand. Vroeger kregen de kinderen ook al heel snel bijvoeding. Zaten ze zeker met 3 maand aan het fruit. Misschien dat je het met flesvoeding ook wel eerder doet dan met borstvoeding. Ik denk dat een kind al heel goed kan aangeven wat het nodig heeft. Het zijn zulke knapperds! Ze proberen je meer te vertellen dan wij vaak door hebben

Oh ja roy krijgt af en toe een paar hapjes fruit !
Ik wacht idd ook niet af wat het cb zegt daar moet ik aanstaande dond weer naar toe !
Ik moest Roy voor die laatste fles voor mijn gevoel uit zijn diepste slaap halen en dat is natuurlijk niet leuk !
Dus ik dacht gewoon proberen !

Hallo moeders,

gisteren heb ik geprobeerd om de kleine te laten slapen en dan afwachten wat er gebeurde … en… hij sliep door tot 06.30 uur vanmorgen!
De laatste fles miste hij dus niet gisteren. Erg leuk om te ontdekken!
Misschien gaat het vanavond anders maar dit is al heel wat vind ikzelf.
Kan er soms zo pietluttig in zijn als iets goed gaat maar ik ben toch blij dat ik het geprobeerd heb na alle adviezen te hebben gelezen. Scheelt toch wel hoor om te horen hoe andere moeders dat doen. In sommige dingen ben je soms erg zeker hoe je iets aanpakt en met sommige dingen loop je tegen wat dingen aan en dan is het prettig te lezen hoe anderen dat opgelost hebben.

Liefs, Eef

Fijn te lezen dat het voor nu gelukt is.
Zo lang je goed naar je baby blijft kijken, hoef je je echt niet zo vast te houden aan wat bijv het cb voorschrijft. Vandaa zag ik mijn zoontje (ruim 10 weken) heel duidelijk de lepel die ik vast had volen naar mijn mond en weer terug naar het schaaltje. Ik heb toen een beetje appelmoes op mijn vinger gedaan en meneer vond het heerlijk. Hij glunderde ervan! Natuurlijk ga ik hem niet meteen volstoppen met gepureerd fruit, maar af en toe een beetje (en dan natuurlijk liever niet gezoete appelmoes…hahaha) geven kan echt niet kwaad.
Met ons zoontje probeer ik ook dingen uit. Merk vanzelf wel of hij erop gedijt of niet.
Ik hoop voor je dat dit zo door blijft gaan!
Wat kan je blij worden van zoń victorie hè?!

Hier is het ook gelukt! Laatste fles had hij om 19.30 uur gehad en kwam pas om 06.30 uur weer, heb een flesje klaargemaakt maar toen ik terugkwam sliep hij weer dus waarschijnlijk haalt hij 07.00 uur wel! Hij drinkt nu wel ineens 210, voorheen heeft hij 150cc en soms 180 gedronken. Ook de cb gaf groen licht om van 5 naar 4 flessen te gaan. Ideaal dus!

Sterkte allemaal! Gewoon proberen je zult zien dat het vanzelf goed gaat.