Van 5 naar 4 flessen, hoe?

Hallo

vandaag bij de KA geweest en hij adviseerde om met pap te beginnen (ipv eerst fruithapje). Zo kunnen we van 5 naar 4 flessen gaan en is er meer ruimte (in tijd) voor fruit tussendoor.

Doen jullie de pap 's morgens als eerste hap/fles? Of ook wel later op de dag?

En hoe ga ik dan van 5 naar 4 flessen?

Onze zoon krijgt de eerste fles om 6.00 uur en de laatste nu om 20.30 uur (5x180). Misschien is dan het volgende schema handig?

6.00: 200 + pap
10.00: 200 fles
14.00: 200 fles
18.00: 200 fles

Of is dat te weinig? Hij krijgt nu dus 5 x 180, maar geen pap.

Sorry voor alle vragen, maar ik vind het een beetje lastig.

Groetjes!

wij zitten nu op 3 flessen, maar toen wij op 4 zaten, was ons schema zo:

7.00 fles 180 cc
12.00 fles 180cc
16.00 fles 180cc
18.00 fruit
21.00 210cc met granen

Wij hebben maar een week of 3 op 4 flessen gezeten en nu al op 3.

Colin wil geen pap inde ochtend, dus ik doe het 's avonds.

Ons schema is nu:

8.00 fles 180cc
11.00 fruit
13.00 fles 180cc
tussendoor liga of yoghurt
17.00 warme hap
19.30 fles 210 cc met pap

22-12-2009 colin geboren

We zitten nu op 4 flessen en dit is ons schema:

07 uur papfles 200cc
11 uur 2 stuks fruit
1145/12 uur 180cc fles
15 uur 180cc fles
18 uur groentehap
19 uur 180cc fles

Hij heeft overdag niet altijd zin in de fles dus we gaan het langzaam afbouwen. De fruit & groentehap zijn een groot succes en eet die helemaal op.

Succes, voor je het weet heb je met 4 flessen een goed ritme en ben je zoweer vergeten hoe laat je die 5 flessen ook alweer gaf.

Lilypie First Birthday tickers

Mijn dochtertje krijgt geen pap.
A: omdat ik in Belgie naar CB ga en in Belgie krijgen babies zowieso geen pap. Daarin is nederland echt het enige land in europa.
B: ik heb het wel geprobeerd ( probeer van NL en BE de goede dingen mee te pakken dus maak ik een beetje een mengelmoes van wat ze daar en hier doen.) maar ze lust het gewoon niet. Duwt echt de fles weg als er pap in zit. tja het hoeft niet, dus dan niet.

maar… toen ze van 5 naar 4 flessen ging heb ik de laatste voeding gewoon weg gelaten op een gegeven moment. haar schema was met 5 flessen:

7.30- 200cc
12:00- 200 cc
16:00- 200 cc
19:30- 200 cc
22:30- 200 cc

Ik begon te merken dat ze een beetje chagrijnig werd als ik haar wakker maakte voor de laatste fles en ze dronk hem ook niet meer helemaal leeg. Op een avond heb ik haar toen gewoon laten liggen. Ik dacht dat ze in de nacht wel wakker zou worden van de honger, maar nee hoor. Gewoon de hele nacht doorgeslapen net als anders! Vanaf toen dus nog maar 4 flessen. Nu ondertussen ook nog maar 3, die van 16: 00 is nu vervangen voor groente.
Als je wel pap wilt geven kan dat s ochtends of s avonds. Voordeel van s avonds is dat je kindje wat verzadigder is en dus langer vol zit. Op die manier kan je misschien die laatste fles ook makkelijker weg gaan laten en kan je kleintje toch lekker door slapen. Succes!

mama1980

@mama1980
Echt waar, de enige? Waarom dan, zitten er nadelen aan?

nee hoor, niet echt nadelen, maar ze zijn daar van mening dat pap eigenlijk alleen maar extra calorien zijn die een baby helemaal niet nodig heeft.
Het wordt gegeven zodat een baby verzadigder is. Verder zitten alle voedingstoffen die ze nodig hebben in opvolgmelk en leren eten van een lepeltje doen ze wel met fruit en groente.
Ik ben het daar op zich wel mee eens. Nu lust mijn dochter het ook echt niet, maar ze mist er dus ook niks aan

mama1980

hier moest ik het van het CB 's ochtends met een lepel geven en 's avonds in de fles, maar dat gaat me ook wat ver. 's ochtends wil hij het niet en 's avonds heeft hij het nodig om de nacht door te komen. Al slaapt hij sinds we zijn overgestapt van hypo-allergene voeding naar gewone wel al een uur langer uit.

22-12-2009 colin geboren

Hier was het schema met 4 flessen:
7.00
12.00
16.30
21.00
@Boukje:
ja dat klopt ja, ik ga ook in Belgie naar het cb, en pap is inderdaad iets typisch nederlands.
Ik kan het zelfs hier in de supermarkt niet vinden, dus heb ik het maar in Nederland gekocht.
Ik heb het ook geprobeerd, met dezelfde redenering als mama1980, het beste van de 2 proberen mee te nemen, maar hier ook geen succes, hij vindt t echt niet lekker.
Maar ik merk wel meer dingen die ze hier anders adviseren als in Nederland. Hier zeggen ze bijvoorbeeld ook dat, van het moment dat de groenten en het fruit goed lopen, het een fles vervangt. Nu hebben wij uberhaupt geen grote eter, dus zaten we al snel op 's ochtends een fles, groenten, fruit en 's avonds een fles (die er dan ook nog eens moeilijk in gaat). Het leek me erg weinig wat ie binnen kreeg, maar er werd me op het hart gedrukt dat het zeker voldoende is. Hij ziet er in ieder geval alles behalve ondervoed uit
Ik heb wel nog veel langer dan geadviseerd een fles aangeboden na de groente en fruithap, gewoon voor mijn gevoel.

groetjes
Ineke

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

@ Ineke1980, Klopt, Yfke zou volgens CB Belgie ook nog maar op 2 flessen moeten zitten (2x 240/8) en zowel de fruithap als de groente zou dan een hele fles vervangen. In nederland wordt fruit als tussendoortje gegeven en in Belgie dus idd als maaltijd. Dat advies volg ik dan weer niet op, ze krijgt het gewoon echt niet weg ineens zo veel. CB belgie zegt: ALs ze maar minimaal 500 op een dat binnen krijgen ( na toevoegen melkpoeder)
Mijn schema is nu als volgt:

7:30- 180/6
10:00- fruit
12:30:- 1 boterham en bekertje/flesje opvolgmelk 100/150 cc
16:00- groente
19:30- 180/6

tussendoor ander vocht. Meestal gewoon water. Ook diksap, roosvicee etc wordt in belgie afgeraden. Als je ze aanleert water te drinken weten ze niet beter. Geen onnodige suikers, geen tandbederf etc. (al geef ik haar af en toe wel een beetje hoor, zelf drink ik ook niet alleen maar water denk ik dan)
In Belgie zijn ze gewoon wat strenger en letten ze denk ik wat meer op de calorietjes haha. Idd maak ook ik mijn eigen mengelmoesje ervan.

@alle mama’s: check de website: www.kindengezin.be
veel nuttige tips en informatie!

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 09 Jul 2010 22:06:17

ja klopt, omdat mijn zoontje absoluut geen grote eter is, volg ik het advies wel op, en over een maandje, als hij ook brood mag, hoop ik ook op jouw schema te zitten. Nu moet ik echt niet vroeger dan na 4u na de vorige voeding proberen met nog iets aan te komen want dat wil ie echt niet. En diksap geef ik ook af en toe hoor, met dezelfde redenering
Op zich vind ik het wel een voordeel, de adviezen van de 2 landen, haal je gewoon het beste van de 2, afhankelijk van wat bij je kindje past, das dan wel weer fijn

groetjes
Ineke

vind ik ook! En verder gewoon gezond verstand gebruiken.
Ik neem meestal de middenweg. In belgie zijn ze vind ik weer net wat TE strikt en streng in alles en in nederland weer veel te makkelijk soms.
In belgie mag je nog geen smeerkaas/pastei of iets dergelijks op het brood doen, alleen maar geprakt fruit en geprakte groente, tomaat etc. jek…
Ook mogen ze er geen toetje tot ze 1 jaar oud zijn. Heb gevraagd waarom niet en daar zeggen ze dat ze kan te veel eiwitten binnen krijgen die de niertjes nog niet kunnen verwerken.
hmmmm. waarom staat er dan op al die babytoetjes van nestle en olvarit etc vanaf 6 maanden? Ik geef dat nu wel na de groente, maar ben er soms toch niet helemaal gerust op.

mama1980

dat van die geprakte groenten had ik nog niet gehoord haha, zal ik volgende week wel te horen krijgen als we moeten gaan. Maar dat was ik toch ook niet van plan. Ieuw…
En die toetjes geef ik ook af en toe hoor. Die van Bledina zijn gemaakt met opvolgmelk dus ik zou niet weten waarom niet. Niet elke dag hoor, maar af en toe.
Liga raadden ze me vorige keer ook af. Moet je ze niet aan gewoon maken, koekjes tussendoor. Tja, das ieder zijn mening he. Ik geef t m echt niet elke dag hoor, maar af en toe mag hij best op een liga sabbelen.

groetjes
Ineke

nee idd, ik mocht ook geen liga geven, moest haar maar een broodkorst of een soepstengel geven, was veel gezonder! ja, en ik heb er ook bijna een cursus kinder EHBO voor moeten volgen, omdat die dingen achter in haar keeltje bleven steken. Nee, da’s lekker…
Voortaan hier dus ook gewoon liga. Die worden tenminste een beetje zacht!

mama1980

Vandaag voor het eerst het nieuwe schema (tot nu toe) gehanteerd. Vanmorgen om 6.00 uur een gewone fles, 210 + 7.
Daarna is hij lekker weer gaan slapen en om 10.00 uur voor het eerst pap. Een klein beetje geprobeerd met een lepeltje, maar daarvan snapte hij de bedoeling niet. Dus de rest met de fles gegeven en dat ging prima (wel iets te snel voor de eerste keer, maar volgende keer zal het beter gaan). Nu ligt hij net weer in zijn bedje, en dan vanmiddag kijken hoe lang hij het op de papfles volhoudt. Hopelijk tot 15 uur en dan om 19 uur de laatste fles. Als dat goed gaat, dan gaan we met fruit beginnen (en evt de laatste fles kan ook nog een papfles worden).

We wachten af…