Hoi Wil,
Sorrie, ben ik nog even.
Of als Bo wakker wordt om 8 uur weer op bed doen om 10 uur en dan om 1 uur nog een slaapje laten doen tot…, en dan om 18.00?
Want op die leeftijd hebben ze vaak nog 2 slaapjes.
Liefs Lisan.
Hoi Wil,
Sorrie, ben ik nog even.
Of als Bo wakker wordt om 8 uur weer op bed doen om 10 uur en dan om 1 uur nog een slaapje laten doen tot…, en dan om 18.00?
Want op die leeftijd hebben ze vaak nog 2 slaapjes.
Liefs Lisan.
Lisan,
Jesse slaapt ook maar een uur, Als ik hem laat liggen gilt hij echt het hele huis bij elkaar.
Heb ook al geprobeert om hem op te houden en na het broodje meteen naar bed. Geen resultaat. Na en uur weer wakker,
Hoop dat je nog tips hebt, Want voor hem is het ook niet leuk. Hij is echt dan totaal niet uitgerust.
Liefs
Hoi Wil,
Ik ben er vroeg bij he?! Kon niet meer slapen en ben er maar uit gegaan.
Broodje erbij en melk.
Ja, moeders is wel gek op melk hoor!
Als Bo om half 10 al weer moe is dan leg je hem maar lekker op bed.
Hij wrijft dan zeker in zijn oogjes/gapen e.d.?
Dan zou je het slaapje smiddags wat later kunnen doen zodat ie het wel redt tot 18.00.
Zou Bo het redden om dan smiddags pas om 1 uur op bed te gaan?
Als Bo dan misschien tot half3/3 uur zou slapen, nou dan moet hij het wel redden tot 6 uur.
Drie slaapjes is ook niet echt handig want je kunt niet weg he?
Dat hadden wij met 2 slaapjes. Dan moesten we tussen 10 en 12 weg. Zit je ook niet echt lekker bij iemand op de koffie, want je denkt o hij moet zo weer slapen.
Dat had ik tenminste.
Mijn zoontje slaapt nu nog 1x van 12.15 tot half 2/2uur en dat is veel handiger vindt ik.
Mijn zoontje gaat normaal geproken om 18.30 weer slapen, maar zat onder Sesamstraat al flink te wrijven en gapen dus maar om 18.00 op bed gedaan.
Sliep meteen en niet meer gehoord. Zal het weer wel een beetje zijn.
Ik zou het gewoon bij 2 slaapjes proberen en dan het 3de slaapje niet meer doen.
Liefs Lisan.
Hier geen land te bezeilen met Dani. Gister om 19.30 in bed heel netjes. Hij was om 06.30 wakker (ook netjes), maar nu alleen maar aan het huilen. Na een half uur was hij alweer doodmoe…net uit wanhoop maar weer in bed gelegd, maar het is alleen maar huilen huilen…geen idee wat er aan de hand is
Ik wil ook eventjes reageren. Niets ten nadele van alle goeie tips enzo, maar waarom zo krampachtig proberen die slaapjes te sturen? Laat je kindje gewoon zelf aangeven wanneer en hoe lang het wil slapen en pas je daar gewoon in aan. Het regelt zichzelf wel. Dit wordt toch alleen maar een heel gepuzzel en waarom? Ik zie het nut er niet zo van.
Niets persoonlijks hoor Wil, maar vind het een beetje moeilijk doen om niets…snap je me een beetje?
Groetjes,
M
Ik heb ook besloten om het hem zelf aan te laten geven. Gister lag hij om 19.00 in bed en werd half 8 weer wakker. Netjes toch
Liefs
Ja ik weet het ook niet…zal wel een combinatie zijn van dingen.
Hij wil ook constant bij me zijn. Dan zit hij op de grond en gaan zijn armpjes de lucht in dat ik hem moet pakken. Niet dat hij wil knuffelen ofzo, maar hij wil dan omhoog en overal naar toe.
Hij zal wel weer van alles aan het ontwikkelen zijn. Ik laat hem af en toe maar aanmodderen, maar dan is hij op een gegeven moment zo overstuur.
Ach het gaat wel weer over, maar vindt het zielig voor hem en ik word er altijd een beetje zenuwachtig van als ik niet weet wathij wil (ik denk dat hij het zelf ook niet zo goed weet).
Na zijn fruithapje was hij rustiger geworden en toen in bedje gelegd en toen is hij rustig gaan slapen. Hopelijk is hij zo meer uitgerust.
en wat betreft het sturen van slaapjes…dat is ook moeilijk. Al merk ik wel dat Dani het goed doet op een stukje regelmaat. Dus slapen na zijn fruithap en slapen na de fles in de middag. Tijdstippen kunnen verschillen, maar de routine is zeg maar wel hetzelfde. Ik laat hem altijd slapen tot hij zelf wakker wordt. ik denk dan…hij zal het wel nodig hebben als hij lang slaapt. Wordt hij al snel wakker dan heeft het bij Dani geen zin om hem in bed te laten, want slapen doet hij dan niet meer (ook al is hij nog moe).
Dani kan nog steeds niet terugrollen…ja meneer gaat wel “staan” in de box, maar terugrollen…ho maar Zo typisch…ik oefen wel eens met hem en ga dan uitbundig klappen als ik hem terugrol op zijn rug…het zou voor Dani ook echt (en voor mezelf ook wel een beetje, haha) als hij terug zou rollen. Maar voorlopig dus nog niet en ik zie hem ook nog geen aanstalte maken…kan hier dus nog wel even duren denk ik.
@Wil: als het door je omgeving komt, dan zeg ik dus opnieuw laat die mensen maar lekker l*llen. Je daar niet onzeker door laten maken. De beste stuurlui staan altijd aan wal. Jij kent Bo het beste en je doet het supergoed! Laat je de kop niet gek maken meid.
Groetjes,
M
Mijn zoon is dan nog wel iets jonger, maar slaapt ook nog erg veel overdag vindt ik zelf, maar minder lukt nog niet want dan krijst hij de hele boel aan elkaar.
Hij is verder heel goed levendig, drinkt, eet goed en kan zich heerlijk vermaken.
Het schema zoals hij het aanhoudt;
06.00 uur wakker (nog even in bed liggen brabbelen)
06.30 uur flesje
07.30 uur - 08.30 uur slaap
10.00 uur flesje + fruitjhapje
10.30 uur - 12.00 uur slaap
13.00 uur flesje
13.30 uur - 15.00/15.30 uur slaap
16.00 flesje
16.45 uur - 17.45 uur slaap
18.00 groentehapje
19.15 uur laatste fles
18.30 uur - 06.00 uur slaap
Dit betekent dus dat hij nog 4 slaapjes overdag heeft! Vindt het persoonlijk nog veel, maar hij bepaalt het tot nu toe en niet ik, krijg het nog niet voor elkaar.
Groetjes tamara
Goh, Wil Sanne is volgens mij gelijke oud als Bo. En dat slapen is hier ook wel een beetje chaos. Sanne heeft meestal 4 slaapjes. 's morgens wordt ze volgens mij om 6 uur wakker, maar om 6.30 uur begint ze te jengelen. En om 8 uur wil ze alweer naar bed. Soms slaapt ze dan 2 uurtjes en vanochtend een uurtje. Dus om 9.30 fruithapje dan alwwer op bed ongeveer tegen 11 uur. Om 12.30 fles en dan om 14 00 weer op bed tot 16.00 uur houd ze vol tot 17.30 soms 18.00 uur. Dan nog een uurtje slapen. Nou dat zijn dus 4 slaapjes. Wil ook graag wat mijnder slaapjes. Toen ze nog 4 flessen kreeg sliep ze ook 3x overdag. Maar ik denk nu maar zo. Als je moe bent ga je maar op bed. Slapen is gezond. Waarom zou ik haar wakker houden. Ze slaapt momenteel weer goed 's nachts van 20.00 uur tot 6.00 uur. Maar wat moet je eraan doen. Volgens mij kun je weinig eraan doen.
Groetjes Carolien

Niet wakker houden krijg je alleen maar een chagerijnig kind van en wordt je zelf ook niet vrolijker van. Hij zal het nodig hebben Wil
Liefs Michelle
Hoi,
Tuurlijk moet je zelf kijken wanneer je kindje moe is en dan op bed doen.
Je kent je kindje inderdaad zelf het beste, maar Wil komt er even niet uit en wil hem graag naar 2 slaapjes ipv. 3.
Dus kijk ik even wat het beste is voor Bo.
En alles volgens schema is ook het beste inderdaad.
Dus na fruithapje even laten slapen en na het middag brood eten/drinken even op bed.
Dat deed ik ook altijd.
En wassen voor het slapen gaan.
Zo hebben ze regelmaat.
@Appellientje: waarom laat je voor je kindje niet om 18.00 de nacht in gaan?
Niet nog van 16.00 tot 17.00 laten slapen.
Kamer goed donker maken. (doe je misschien al)
En misschien slaapt hij er ook nog wel langer door.
Bij ons is het dus vaak van 18.00/18.30 tot 6uur/half 7 soms 7 uur.
@ Will: hoe ging het bij jou vandaag met Bo?
Het zijn alleen maar tips. Je hoeft het dus niet te doen.
Ik las net dat er commentaar op is door iemand.
Trek je er niks van aan, je kunt er mee doen wat je wilt.
Je kent je zoontje zelf het beste toch?!
Liefs Lisan.
@Lisan: als je mij bedoelt (mbt het commentaar) dan denk ik dat Wil het zich niet aantrekt hoor…
Groetjes,
M
Waarom wakker maken Wil? ik snap dat echt niet. Hij slaapt niet voor niets zo lang. Toen dylano begon te rollen sliep hij ook meer en langer. dat kost veel kracht bij zo’n kleintje naderhand was hij gewend aan rollen en werd het weer korter, bij het kruipen was het hetzelfde verhaal en nu met staan weer, merk nu dat hij er weer aan gewend raakt want slaapt weer korter. je zegt zelf dat hij nog moe was waarom dan wakker maken???
Liefs Michelle
Lelie is nu 6,5 maand en slaapt sinds 1,5 week nog maar 2 keer per dag. Ze is 's ochtends (als het aan haar ligt) 8.30/9.00 wakker. Gaat weer tegen 11.00 op bed en slaapt dan tot een uur of 12.30. 's Middags gaat ze om 3 uur naar bed en dan laat ik haar uiterlijk tot 17.30 slapen. Waarna ze 's avonds om 19.30 weer op bed gaat. Wel krijgt ze om 22.30 haar laatste voeding maar slaapt daarna direkt verder.
Best wel ideaal dus.
Het belangrijkste is het vaste ritme. Succes.
Wil, je bent een lieverd. Fijn dat je me snapt, maar daar twijfelde ik eigenlijk niet aan hoor… Je doet het echt goed en beter te veel twijfelen dan helemaal niet stilstaan bij je eigen handelen. Maar ik vind echt dat je niet zelf moet gaan hannessen met dit soort dingen, omdat ik echt ervan overtuigd bent dat Bo dat zelf wel regelt. En helemaal in sprongentijd niet gaan knutselen, want dan ligt de boel überhaupt overhoop. Je zult zien: na de sprong regelt Bo een nieuw ritme en gaat het laatste slaapje er wellicht ‘ineens’ af. Wedden?
Groetjes,
M
Lieve Wil,
Tja de 1 zegt niet wakker maken en de ander wel. Dit is nogal verwarrend he?
Wij deden het wel, anders wilde het middagslaapje niet meer en dan hadden we een jengelend kind.
Bij ons was het dan van 9 tot 10 slapen en van 12 tot 2 en dan om 18.00 tot de andere morgen.
Kijk het middagslaapje vindt ik niet erg hoe lang die is. (nou ja, natuurlijk niet uren want dan krijg je je kind savonds niet op bed en heb je niks aan je avond)
Probeer het gewoon eens morgen. Als Bo na een uur slapen nog moe is en jengelig dan zou ik hem de andere dag mooi laten liggen tot ie wakker wordt.
En iemand helpen doe ik graag!
Liefs Lisan.
@harrierolstoel: waarom om 22.30 nog wakker maken voor een flesvoeding?
Als je die om 19.30 geeft met 2 schep nutrix erdoor dan kan je kindje gewoon slapen tot de andere morgen.
Groetjes Lisan
Wil bij je gastouder is hij dus wel lang wakker, komt het bij je op dat hij misschien gewoon moet bijslapen als hij thuis is??? En indd je moet doe nwaar je jezelf goed bij voelt als dat bij jou wakker maken is moet je dat doen
Liefs Michelle
Ik maak Sanne ook wakker hoor als het haar tijd is. Kan misschien een keertje een half uurtje langer duren, maar dan is het ook welletjes. Thuis slaapt Sanne ook meer en langer dan op de KVD. Ik heb het idee ook dat Sanne op de KVD langer wakker is. Komt door de afleiding. Thuis moet ze volgens mij dan alles inhalen.