Vakantie + Europese Zorgpas

Even naar aanleiding van het reisapotheek-topic van Michèle: zijn jullie bekend met de Europese zorgpas? Die kun je gratis aanvragen via je eigen zorgverzekeraar.

Je eigen zorgverzekeringspas is in het buitenland ook gewoon geldig, maar omdat er zoveel verschillende pasjes zijn, laten ze je in het buitenland vaak de kosten van doktersbezoek en/of ziekenhuisbezoek ter plekke betalen en moet je de bedragen terughalen zodra je weer in Nederland bent.

Die kosten kunnen in een ongunstig geval nogal eens oplopen en zie het dan maar eens te regelen ter plekke als het geld niet op je lopende rekening staat.

De Europese zorgpas ondervangt dat. Als je die pas kunt laten zien in het buitenland worden rekeningen voor ziektekosten wel gewoon naar je eigen zorgverzekeraar in Nederland gestuurd en hoef je niks voor te schieten.

Er is een centrale verzekeringssite waar je die pas aan kunt vragen. Zij regelen het dan via je zorgverzekeraar. (Zie op Google via de trefwoorden Europese zorgpas). Maar je kunt de pas ook gewoon rechtstreeks bij je zorgverzekeraar aanvragen.

Let op het volgende: de pas is niet eeuwig geldig. Die verloopt na een jaar of 2 jaar ofzo, dus vraag steeds op tijd een nieuwe aan. En…er zit een levertijd op. Je hebt hem niet meteen morgen binnen. Dus mogelijk is het niet meer altijd te regelen voor je vakantie dit jaar. Onthoud het dan in elk geval voor een volgende vakantie.

Groetekes, Sje

En hoe lang duurt heb eer je zo’n pas hebt Sje?? Want dan weet ik of het nog haalbaar is voor ons.

Groetjes,

Michèle

Wat een handige tip, thanks!

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

@Michèle, morgen even je zorgverzekeraar bellen om na te vragen. Kan best dat het per zorgverzekeraar verschilt hoe lang het duurt voordat je die pas hebt.

Wij hebben hem destijds via die centrale europese-zorgpas-site aangevraagd en volgens mij duurde het toen 5 werkdagen, maar dat weet ik niet zeker. Rechtstreeks via de zorgverzekeraar is het volgens mij sneller.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jul 2010 20:25:16

Indd handige tip,dacht gelijk even voor madelon aanvragen want die gaat naar gran canaria in september maar de onze is al een europese pas. Wij hebben iza en er zijn nog een paar verzekeringen die dat hebben zag ik. Dus je kunt ook even op je pasje kijken. Daar staat het op.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Oh wat goed dat sommige zorgverzekeraars automatisch al een europese zorgpas uitgeven! Goed inderdaad om na te kijken!

Groetekes, Sje

Wij hebben er ook 1 voor Jack. Die heeft onze verzekeraar gemaakt toen hij dus in Oostenrijk in het zkh kwam te liggen. De gegevens zijn toen doorgefaxt naar het zkh en later kregen we de pas.
Goed dat er even aandacht aan besteed wordt, hij zit al in mijn portemonee en ik hoop hem nu eens NIET nodig te hebben op de vakantie…

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Check even of-ie nog geldig is he?! Staat een “houdbaarheidsdatum” op.

Groetekes, Sje

Ik heb mijn verzekeraar net even gebeld. Ik kan hem zo aanvragen op internet en dan heb ik hem binnen een paar dagen in huis en het kost me niks. Dus ik ga zo maar even aanvragen want ik moet er 3 hebben

Groetjes,

Michèle

Zo, ik heb ze ook maar gelijk even besteld, voordat ik het weer vergeet

liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Goed bezig!

Groetekes, Sje