Vaginale schimmelinfectie

Hoi Allemaal,

Eind nov. moest ik weer naar het CB natuurlijk samen met mijn mopje.
De arts zei dat ze mogelijk een schimmeltje heeft bij de vagina.
Dus ik gelijk naar de HA miconzol + zinkolie gekregen. 3 a 4 weken later was het nog niet over…ik weer naar de HA en indd nog even door blijven smeren…3 weken daarna, nog niet over…ik WEER naar de HA…hij kon wel een andere zalf voorschrijven, maar zaten meer hormonen in. En dat was ook meer voor exceem bedoelt. Dus maar gewoon doorgaan met de miconazol + zinkolie…(ze had soms ook tussendoor luieruitslag dus toen heb ik wel een paar keer sudocreme gebruikt, maar vlak daarna weer gestart met de miconazol + zinkolie) Van de week weer bij het CB geweest en volgens de vpk kon ik stoppen. schimmeltje was weg. Maar wat zag ik vandaag tot mijn verbazing (ze had wel 3 keer dunne poep gehad en billetjes waren rood) weer bultjes op de schaamlippen, billetjes en beetje in de liezen. Zucht…wordt er een beetje moedeloos van. Lang door smeren kan toch ook niet goed zijn voor mijn mopje? Ik weet wel dat ik weer naar de HA zal moeten, maar weet nu al wat die man zal zeggen. Gewoon doorsmeren!
Wat kan/moet ik doen. Iemand die dit probleem herkent?

Oké, ik zeg het nog maar een keer: een schimmelinfectie kan niet altijd met het blote oog vastgesteld worden. Zeker als medicatie niet lijkt te helpen, moet er microscopisch onderzoek gedaan worden.

Belangrijk bij een schimmelinfectie:

• niet wassen met zeep of aanverwanten (sowieso, helemaal nooit de geslachtsdelen wassen met zeep: niet bij kinderen en ook niet bij jezelf!)

• als medicatie helpt en de symptomen zijn verdwenen, dan nog een dag of 4-5 door blijven smeren. Anders zijn de schimmelsporen (vergelijk met boomwortels) niet vernietigd en steekt de infectie net zo makkelijk weer de kop op.

• na gebruik antibiotica kan een schimmelinfectie makkelijker ontstaan omdat de bacteriën die van nature in en op het menselijk lichaam leven en die het evenwicht tussen schimmels (die ook van nature altijd op en in het menselijk lichaam leven) en bacteriën bewaren, niet meer op volle sterkte aanwezig zijn.

Grote kans dus dat je te vroeg gestopt bent met smeren en dat het daardoor weer teruggekomen is. Dus ja, de huisarts heeft gelijk als-ie zegt “doorsmeren”. Na verdwijnen symptomen van een schimmelinfectie altijd een dag of 4-5 doorsmeren!

Groetekes, Sje

Is het niet gewoon luieruitslag als ze zo’n dunnen ontlasting heeft gehad? Mijn dochtertje heeft ook wel eens die luieruitslag met een schimmeltje gehad na een antibiotica kuurtje. Kreeg toen van de HA wel een zalf met hormonen (cortisone of zo dacht ik) er in en dat hielp heel goed en super snel. Echt binnen 3 dagen was het weg, dus als deze zalf echt niet helpt zou ik daar toch om vragen hoor. Kan echt nie zo’n kwaad voor een keer als ze er daarmee snel vanaf is.

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

Wassen met zeep doe ik sowieso nooit.

Ik smeer al bijna 4 maanden dag in dacht uit 2 x per dag met di creme en zalf.

AB heeft ze nog nooit gehad.

Ik wist wel dat een schimmelinfectie niet meteen weg kan zijn…maar 4 maanden leek mij wel erg lang!

Maar ik ga wel weer naar de HA…zucht…die man zal wel moe van ons worden…maar ach, wij waarschijnlijk eerder moeier van hem als hij van ons

quote:
een zalf met hormonen (cortisone of zo dacht ik)

Hydrocortison. Zal wel Daktacort zijn geweest.

Die Daktacort moet je overigens heel dun smeren vanwege die hormonen.
Ook andere antimycotica (antischimmelgeneesmiddelen) moet je gewoon dun smeren. Dik smeren zorgt helemaal niet voor snellere genezing. Bovendien, het blijft een geneesmiddel dus ook dan geldt dat een overdosis mogelijk is. Dat klinkt heel heftig, maar veel meer van een geneesmiddel dan voorgeschreven is per dag, is een overdosis.

Groetekes, Sje

quote:
Ik wist wel dat een schimmelinfectie niet meteen weg kan zijn....maar 4 maanden leek mij wel erg lang!

En daarom schreef ik ook dat een schimmelinfectie niet altijd met het blote oog vastgesteld kan worden. De huisarts had al lang microscopisch onderzoek moeten doen om te checken of het echt wel een schimmel is. Anders moet je andere medicatie krijgen als het bijv. eczeem is ofzo.

Het kan ook stevige luieruitslag zijn dus mogelijk dat andere luiers een optie zijn.
Allergie voor de billendoekjes die je gebruikt? Daar al aan gedacht? Zou ook nog kunnen.

Groetekes, Sje

Ze heeft al vanaf de geboorte dezelfde luiers en billendoekjes, omdat ze van de andere luiers (merk etos, kruidvat) juist luieruitslag kreeg evenals de billendoekjes. Of kan dit na een jaar ineens veranderen?

Overgevoeligheid kan zomaar ineens optreden. Vandaag eet je nog aardbeien en morgen reageer je er allergisch op.

Ik heb tot mijn 16e nooit last van katten gehad en daarna was ik ineens allergisch. Dus het kan alle kanten op met overgevoeligheid.

Maar dat hoeft het niet te zijn. Ik zit alleen maar mee te denken. Ik zou maandag de huisarts bellen en vragen om microscopisch onderzoek of het wel echt om een schimmelinfectie gaat.

Is de urine weleens nagekeken? Misschien heeft ze wel een urineweginfectie waardoor die irritatie daar optreedt. Een urineweginfectie hoeft niet per se klachten te geven. Veel mensen denken dat er dan sprake moet zijn van pijn bij het plassen, veel kleine beetjes plassen en/of koorts, maar het gebeurt vaak zat dat een urineweginfectie aanwezig is zonder dat er klachten waargenomen worden.

Dus de urine na laten kijken is ook geen verkeerd plan. Die worden nogal eens over het hoofd gezien bij die kleine moppen. Voor het opvangen van urine zijn bij de huisartsenpraktijk gewoon van die plakzakjes te krijgen die je om het plasgaatje heen moet plakken.

Na aanbrengen, elke 10 minuten kijken of er een plas is. Het plakt namelijk niet helemaal waterdicht af, dus als je pas bij de volgende luierverschoning kijkt, is de urine er alweer (grotendeels) uitgelopen. Bovendien kan urine maar 1 uur buiten de koelkast en 4 uur in de koelkast bewaard worden en anders is het niet meer bruikbaar voor onderzoek.

Groetekes, Sje

Je hebt me wel aan het denken gezet (positief bedoelt!)
Dus maandag gelijk de HA bellen en zal het 1 en ander eens voorleggen/(eisen).
Hopelijk doet hij er wat mee!
Bedankt voor de tips!

Sterkte en beterschap ermee. Laat je nog weten hoe het afgelopen is?

Groetekes, Sje

Ja doe ik! Thnx

Ik heb bij Fabienne langdurig gelopen met luieruitslag. Ze had vaak dunne, zurige diarree en de enige optie was vaak verschonen. Ook letten op de voeding en kijken of je iets aan haar ontlastings patroon kunt doen. Nu heft ze ook een schimmel vanwege het gebruik van AB … merk wel dat de miconazol goed werkt! Wat betreft de luieruitslag lag het hier voor het grootste deel aan voeding en het drinken van melk. Ook sapjes waren uit den boze. En gen geparfumeerde doekjes …

Idd dun smeren op een schoon huidje …

Succes!