Vaak wakker en overdag lastig

Zucht…Ik word een beetje tierelier van Silvana.

Sinds een weekje wilt ze moeilijk gaan slapen. Na de nodige knuffels huild/jengelt ze nog wat en moet dan nog een knuffel hebben. Uiteindelijk gaat ze dan toch slapen wanneer zij vind genoeg knuffels gekregen te hebben.

De laatste 3-4 dagen word ze regelmatig een paar keer even wakker savonds en snachts (van 1 tot 8keer). Ik dek haar dan opnieuw toe en/of geef haar een aai over de bol of pak haar even bij me en daarna gaat ze gelijk weer slapen.

Maar nu is ze dus al 3 dagen overdag mega lastig/vervelend. Ze jengelt de hele tijd, zeurt, bromt en omdat ze niks verdragen kan huild ze om niks.
Ze is natuurlijk ook erg moe…je ziet het gewoon aan haar en ze staat regelmatig te gapen.

Ze worden smorgens tussen 8 en 9 wakker, een enkele keer even na 7 uur. Smidddags gaan ze tussen half 1 en 1uur terug naar bed. Ik haal ze er pas uit als ze zelf wakker worden. Dit verschilt, ze worden tussen 2uur en 4uur weer wakker.
En savonds gaan ze meestal om 7 uur naar bed en een enkele keer een uitschieter naar half 8.
Ook smiddags wilt ze graag wat moeilijk doen voordat ze gaat slapen. Ook dan kan ze een drama er van maken (voor hun doen dan).

Ik heb al geprobeerd om haar met wat aandacht rustig te krijgen, maar dat werkt alleen op dat moment, zodra ik weg ga/stop begint ze net zo hard weer.
Pak ik haar bij me, word ze rustig en als ik haar dan naast me neer, begint ze weer opnieuw. Zet ik haar wanhopig in bed, word het alleen maar erger.
Ook heeft ze de afgelopen dagen regelmatig in de hoek gestaan, maar dat werkt ook maar voor heel kort.

Het enig wat wel even werkt is als ik haar eten geef. Dan is ze daar mee bezig en het lijkt dat ze dan vergeet om lastig te doen. Zolang hier alles rustig blijft, blijft het goed gaan, maar als Jacqueline bijv iets van haar afpakt…begint het hele circus weer opnieuw. Dus ik denk niet dat ze dan zeurt om eten.

(zoals nu dus, net hebben ze een boterham gehad, ze was braaf, maar nu heeft Jacqueline iets wat zij wilt en begint het krijsen weer opnieuw…zucht, had ik maar niks geschreven)

Iemand tips??

Welkom in de peuterpuberteit!!!

Niet paaien met eten! Voor je het weet is ze tonnetje rond! Ze weet nu dus inmiddels dat ze het voor elkaar kan krijgen om eten te krijgen terwijl het niet eens etenstijd is. Onmiddellijk weer mee stoppen! Anders is het eind zoek en is de weg terug alleen maar moeilijker.

Als ze zin heeft om moeilijk te doen, prima, maar dan niet in de gezamenlijke gezellige ruimte: dan maar op de gang.

Niet met je laten sollen want die kleine meid lacht zich helemaal suf dat ze je op afstand kan bedienen. Jij bent de baas in huis en niet zij!

Harder aanpakken, strenger zijn, van tijd tot tijd bepaald onacceptabel gedrag (zoals dat moeilijk doen bij het gaan slapen) negeren en vooral: consequent zijn zodat ze weet waar ze met jou aan toe is.

Groetekes, Sje

hier dit ook een tijdje met mijn zoontje gehad. s nachts wakker worden tut terug dekentje goed en meneer sliep weer verder. dit dan ook wel tien keer per nacht. erg vermoeiend. echt de puberteit. dat jengelen om niks en met eten is t goed. was bij tygo precies t zelfde en nog steeds af en toe. moet zeggen dat t slapen nu beter gaat.wordt heel soms nog wakker,maar dat is maar een enkele keer. dus t gaat over. en wat strenger zijn helpt hier goed.
heel consequent zijn.
je kan je kind niet constant eten geven om ze even niet te laten zeuren, want daar wennen ze zo aan en kom daar dan maar weer eens vanaf.
met slapen sputtert tygo ook vaak tegen, begint al met t tandenpoetsen. als ik naar boven loop begint hij al nee te schudden. in zijn bed gaat hij gelijk staan. ik ging hier eerst op in, maar nu negeer ik t laat ik hem gewoon staan zet t muziekje aan en loop weg. de eerste paar keer was t gillen. maar nu heeft hij in de gaten dat gillen niet helpt, dus gaat hij gewoon slapen.
heel vermoeiend kan t zijn, maar als je consequent blijft en laat zien dat je zulk gedrag niet tolereert dan gaat t zeker over.

groetjes jolanda

Misschien dat ik het wat onhandig had beschreven…maar het is niet zo dat ze steeds wat te eten krijgt hoor.
Vanmorgen gaf ik ze hun boeterham en ze was stil. Dit gaat net zo als ze een koekje krijgt, of een zakje snoepjes of fruit.
En het valt dan op, dat als ze aan het eten is en daarna gewoon stil is…alsof ze vergeet vervelend te doen.
Totdat er iets voorvalt en dan begint ze weer, eerst was het vanmorgen dat Jacqueline iets had wat zij wilde hebben, daarna dat ik haar een schone luier wilde geven en later dat ik het kussen wat zij op de grond wilde gooien op had gevangen en niet aan haar terug gaf. (tussendoor is ze dan stil geworden door afleiding en niet door eten)

Ze krijgen dus alleen hun boterham op de ‘eet-momenten’ en niet om haar stil te krijgen, want aan die onzin wil ik zowiezo niet beginnen. Ik heb een hekel aan betuttelend gedoe.

Smorgens krijgen ze eerst een boterhammetje, dan 1-2 koekjes en +/- een uur voor het slapen gaan wat fruit of een boterhammetje. Na het slapen krijgen ze fruit of een boterhammetje (het andere als wat ze smorgens gehad hebben) en smiddags krijgen ze nog 1-2 koekjes en/of een zakje snoep. En dan tussen 5 en 6 warm eten.

Ik ben, vind ik, ook best wel consiquent. Ik blijf haar natuurlijk ook geen knuffels geven als ze moet gaan slapen. Net naar bed gebracht en toen begon ze ook de brullen. Eerst Jacqueline een knuffel gegeven en daarna Silvana. Toen gezegt dat ze echt moet gaan slapen en ben weer weg gegaan. Nu begon Jacqueline te jammeren en ik ben terug de kamer op gelopen en heb gezegt dat ze nu moet gaan slapen, huppa neer gelegd, deken erover en dan ben ik weer weg. En dan zijn ze ook stil.

Natuurlijk heb ik negeren ook geprobeerd, maar dat werkt al helemaal niet.

Is het een idee om haar bloedsuiker na te laten kijken?

Ik herken het een beetje van mijn zwager. Als die niet op tijd iets eet of drinkt, wordt-ie prikkelbaarder en kan hij een stuk minder hebben van de mensen om zich heen. Is bij hem puur een bloedsuikerverhaal. Kan dat bij jouw dochtertje ook mogelijk een oorzaak zijn?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 06 Jun 2009 13:38:45

Hmmm daar zeg je wat…

Ik heb even mijn moeder gebeld, want mijn vader is als klein kind zijnde al eens heel erg ziek geweest (hij lag toen kantje boord in het ZK).
Ik dacht iets van suiker te herinneren, maar na het gesprek met mam bleek hij dus een veel te hoge bloeddruk gehad te hebben en problemen met zijn nieren.

Ik bel maandag even met de HA zodat er bleod afgenomen kan worden van haar…dan weet ik in ieder geval zeker of er niks medisch aan de hand is.