Urineweginfectie bij baby 10 mnd

Hoi allemaal,

Sinds 2 dagen is Robine ziek, ze is 10 maanden en heeft koorts, vandaag al onder de 38C maar is huilerig en niet lekker. Vanaf april heeft ze iedere maand 2 - 3 dagen koorts gehad tot rond de 39,5C, daarna was het weer over. Schijnt “normaal” te zijn, zo kunnen ze weerstand opbouwen.
Gisteren toch HA laten komen, oortjes, keel e.d. zagen er normaal uit. Vanmorgen heb ik een plasje opgevangen, daar zaten leuko’s (ontstekingscellen) en bloed in. Ze heeft dus een urineweginfectie. Kweekje wordt onderzocht op de soort bacterie. Ze heeft nu antibiotica (heeft ze ook al op gespuugd, arm kindje). Waarschijnlijk moet ik met haar naar de KA om uit te zoeken hoe dit komt. Andere keren koorts kunnen hiermee te maken hebben. Ze gaan met een echo kijken of er anatomische afwijkingen zijn (vernauwing bijv.)
Mijn vraag is of iemand hetzelfde al eens heeft meegemaakt.
Graag dan jullie ervaring.

Groetjes irma

Nee, nog niet meegemaakt gelukkig. Maar mag ik je in ieder geval sterkte wensen en veel beterschap met je dochter?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Superslim om meteen urine te laten checken! Dat wordt nogal eens vergeten door artsen om urine na te kijken op een urineweginfectie!

En ja, wij hebben ervaring. Onze jongste is ook onderzocht op technische afwijkingen aan de urinewegen omdat ze 2x binnen een half jaar een urineweginfectie had gehad.

Ze was ruim 2 toen dit aan de orde was. Eerst werd met een catheter urine afgenomen in een steriel bakje om op kweek te zetten. Als het via een catheter afgenomen wordt weten ze zeker dat er geen bacteriën van buitenaf (van de schaamlipjes, het opvangbakje etc) in het kweekbakje kunnen zitten.

Daarna moesten we (met het catheter nog ingebracht) naar de radiologie voor een echo. En vervolgens moesten we richting röntgen. Daar lieten ze via het catheter de blaas zo vol mogelijk lopen met contrastvloeistof. Op die manier konden ze zien of er vloeistof terugliep naar de nieren.

Na de röntgenfoto’s alle contrastvloeistof er weer uit en nog eens röntgenfoto’s.

Uitslag: gelukkig niks technisch aan de hand en ze heeft ook nooit meer een urineweginfectie gehad daarna.

Je wilt waarschijnlijk weten hoe wij die onderzoeken ervaren hebben met onze kleine mop. Ze vond het niet leuk, maar ze heeft zich erg flink gedragen. Eigenlijk is het enige vervelende het inbrengen van het catheter maar toen ze een mooi armbandje uit mocht zoeken uit een bakje met cadeautjes vond ze het eigenlijk wel weer best.

Nou was onze jongste met haar 2 jaar natuurlijk vrij bewust van alles dus ik vermoed dat het voor jouw kindje van 10 maanden veel minder ingrijpend is. Die is zich er veel minder van bewust. Voor haar zal alleen het stil liggen een groter probleem zijn dan voor onze jongste. Tegen haar konden we gewoon zeggen dat ze heel goed stil moest blijven liggen bij de foto’s en de echo en dat ging goed. Voor een kindje van 10 maanden is dat lastiger.

Ik heb heel erg tegen die ochtend in het ziekenhuis op gezien, maar uiteindelijk viel het 100% mee.

Alle sterkte met de kleine meid!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 25 Aug 2009 20:58:28

Ja hebben wij ook met Jade meegemaakt (ook rond die leeftijd). Moest ook naar de KA. Maar het klinkt spannender dan het is!!! Het is een standaard procedure om dit te doen!!! Je krijgt dan een vragenlijst en een echo. Echo stelt niet veel voor, als een echo bij zwangerschap.
Bij Jade is er dan ook uitgekomen dat het dikke pech was. We moesten het in de gaten houden voor als ze weer “onverklaarbare” klachten had, dan niet meer naar met urine naar de HA gaan maar door naar de KA, dan zou het sneller/ beter onderzocht worden.

Succes!

Groetjes Frauk

Gewijzigd door - mama Jade op 25 Aug 2009 20:59:41

Wat vervelend dat ze een urineweginfectie heeft. Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel even sterkte toewensen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Wat vervelend voor die kleine zeg!!

Ik heb het niet bij mn eigen dochter meegemaakt, maar mn nichtje had iets vergelijkbaars al vanaf dat ze nog jonger was, veel blaas en urineweginfecties. Dat is inderdaad niet normaal bij kinderen die zo jong zijn, mn nichtje kreeg daarom allerlei onderzoeken, ongetwijfeld soortgelijk als wat hierboven omschreven is.
Bij haar bleek het echter dat het klepje tussen haar blaas en haar nieren niet goed werkte, waardoor als haar blaas vol was, de urine terug de nieren in liep. Dat heeft dus ook voor nierbekkenontsteking gezorgd. Ze heeft antibiotica gekregen, ongeveer een jaar lang om ontstekingen te voorkomen omdat zeker de nierbekkenontsteking blijvende schade kan veroorzaken. Ondertussen is ze drie en eroverheen gegroeid. Ze krijgt geen antibiotica meer en het klepje werkt inmiddels zoals het hoort.

Ik heb de berichten natuurlijk uit tweede hand, maar de strekking van het verhaal klopt wel. Vooral het traject er naartoe, dat ze niet wisten waarom ze steeds pijn had, was erg moeilijk. Daarna heeft ze het allemaal erg goed opgepakt en uiteindelijk dus zelfs overheen gegroeid.

Succes met alles en hopen dat het allemaal meevalt!

Lilypie - Personal pictureLilypie

Hoi,

De koorts is u weg, dus de antibiotica lijkt al aan te slaan. Ben wel benieuwd wat uit de onderzoeken komt. ik ben zelf dialyse verpleegkundige (nierpatienten) dus weet wel hoe het traject verloopt en wat de onderzoeken inhouden. Ben wel blij dat de HA het snel oppakt. Bij anatomische problemen kun je nierschade ontwikkelen en dat kan een hoop ellende geven tot aan dialyse in de toekomst toe. Hopelijk is het geen afwijking maar gewoon pech en groeit ze er als de kindertjes hierboven overheen. Dat kan dus gelukkig ook!
Robine weet inmiddels al met welk papje ik de antibiotica geef, dus mondje stijf op elkaar. Gelukkig heeft ze nog de leeftijd dat ze met een spelletje gewoon haar mondje weer open doet, op latere leeftijd is dat vaak een heel gevecht.
Groetjes Irma

Hoi,

Ik ben er bekend mee, mijn zoontje had ook urineweginfectie toen hij 10 dagen oud was, heel erg vervelend. Hij moest toen op genomen worden in het ziekenhuis dit ivm het infuus, daar kreeg hij de antibiotica door. Hij heeft er een week gelegen, erg zwaar was dat voor hem en voor ons. Na verschillende onderzoeken en slangetjes overal. Is het nu gelukkig allemaal goed, heeft wel ruim een half jaar geduurd al die ondezoeken, echo’s urine ondezoek, bloedonderzoek, enz. Maar nu gaat het super. Gelukkig hoeft je kindje niet opgenomen te worden. Hoop dat je kindje snel weer beter wordt en jullie weer op en top van elkaar kunnen genieten. SUCCES.

Groetjes Spruit

Hoi Spruit,

Dat is wel jong zeg! Triest he als je dat dan ziet liggen in het z’huis.
Gelukkig is Robine er niet zo ziek van dat ze moet worden opgenomen. HA wil wel dat ik naar de KA ga voor een echo, is ook goed. Weet je in ieder geval of er een afwijking is of gewoon een kwestie van pech met een bacterie.
AB slaat nu goed aan, ze is koortsvrij, spuugt er ook niet meer van. Gisteren was ze denk ik misselijk, wilde bijna niet eten. Heb nog wel af en toe flinke diarree.
Augmentin staat bekend dat het maagdarmproblemen geeft. Maandag is de kuur klaar. Hoop dat het plasje de dagen erna schoon blijft.

Groetjes Irma
(P.S. ik heb net op je topic van de moederfiets gereageerd, veel plezier ermee.
Is je zoontje al oud genoeg om mee te gaan fietsen of moet je nog even wachten?)

Hoi,

Mijn zoontje is al bijna 3 jaar en we hebben er nu ook een meisje bij, 7 maand, dus met de fietskar kunnen we gezellig gaan fietsen. Hoop dat ik hem snel op kan halen, heb er zin in,

Wat fijn dat het nu wat beter gaat, nou hoop dat ze snel weer helemaal beter is. En een echo is gelukkig niet zo erg, doet geen pijn. Nou succes.

Groetjes Spruit